Skitsugningsstationerna blir sakta fler och fler?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Re: Skitsugningsstationerna blir sakta fler och fler?

Inlägg av Tommy » lör 13 jun 2009, 16:32

Olja och bensin har ju förmåga att kontaminera stora vattenvolymer, och hör absolut inte hemma i hav eller sjö. Det har man nog aldrig tyckt, inte ens för länge sedan, även om man såg betydligt mindre allvarligt på oljespill förr i tiden.

Ingen talar om att det ska vara tillåtet att tömma i en liten grund vik. Ute på öppen sjö, eller på en stor fjärd ska det vara.

Toatankens innehåll består till mesta delen av vatten, och övrigt innehåll är även det definitivt något som kan kallas naturligt och mycket väl kan höra hemma i sjön. Så länge som vi inte släpper ut mer än vad som är naturligt, t.ex. 300.000 ton avfall per dygn från Kaliningrad. Kanske 20000-30000 gånger mer än fritidsbåtarna släpper ut.

Betänk att alla fritidsbåtars utsläpp totalt kanske inte är mer än några promille av vad ökningen (!) av fiskbeståndet genererar extra. Det fiskbestånd som alla vill ska öka. Så hela iden att tömma fritidsbåtarnas tankar i land, med extra transporter och allt, är ju egentligen helt galen. Eller ska vi förbjuda fiskarna att göra sitt i havet?

Att andra länder inför denna galenskap är knappast ett argument att hänga på. Om de skulle införa förbud att pinka i skogen, ska då Sverige automatiskt hänga på?

Men som sagt, regeln kommer ju inte ens att omfatta merparten av båtarna (de som är byggda före 2000) och dessutom blir den helt omöjligt att övervaka. Och miljömässigt kontraproduktiv, så man får hoppas att så många tar sitt förnuft tillfånga och fortsätter att tömma i havet.

Paddy
Guldmedlem

Inlägg av Paddy » lör 13 jun 2009, 17:40

Tommy skrev:Olja och bensin har ju förmåga att kontaminera stora vattenvolymer, och hör absolut inte hemma i hav eller sjö. Det har man nog aldrig tyckt, inte ens för länge sedan, även om man såg betydligt mindre allvarligt på oljespill förr i tiden.

Ingen talar om att det ska vara tillåtet att tömma i en liten grund vik. Ute på öppen sjö, eller på en stor fjärd ska det vara.

Toatankens innehåll består till mesta delen av vatten, och övrigt innehåll är även det definitivt något som kan kallas naturligt och mycket väl kan höra hemma i sjön. Så länge som vi inte släpper ut mer än vad som är naturligt, t.ex. 300.000 ton avfall per dygn från Kaliningrad. Kanske 20000-30000 gånger mer än fritidsbåtarna släpper ut.

Betänk att alla fritidsbåtars utsläpp totalt kanske inte är mer än några promille av vad ökningen (!) av fiskbeståndet genererar extra. Det fiskbestånd som alla vill ska öka. Så hela iden att tömma fritidsbåtarnas tankar i land, med extra transporter och allt, är ju egentligen helt galen. Eller ska vi förbjuda fiskarna att göra sitt i havet?

Att andra länder inför denna galenskap är knappast ett argument att hänga på. Om de skulle införa förbud att pinka i skogen, ska då Sverige automatiskt hänga på?

Men som sagt, regeln kommer ju inte ens att omfatta merparten av båtarna (de som är byggda före 2000) och dessutom blir den helt omöjligt att övervaka. Och miljömässigt kontraproduktiv, så man får hoppas att så många tar sitt förnuft tillfånga och fortsätter att tömma i havet.
Det är fullt tillåtet att släppa ut i en mindre vik idag och den mängden utsläpp i små instängda vatten tror jag inte kan räknas som naturligt. Och hur skulle en regel att bara släppa ut på stora fjärdar fungera? Den skulle också vara helt omöjlig att övervaka och inte värd att genomföra om man använder dina egna argument.

Andra länder inför detta för att det INTE är en galenskap utan en del av en internationell konvention. Jag tror inte ett förbud mot att pinka i skogen skulle nå så långt. I takt med att fler länder inför regeln och tömningsstationer dyker upp här och var kommer det vara helt naturligt att tömma tanken i hamn när man seglar i skärgårdsvatten.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 13 jun 2009, 17:52

En uppriktig fråga till Paddy, har du försökt att räkna på det där med tömningsstationer och hur många det behövs och hur ofta var båt behöver komma till en av dem osv?
Ifall alla skall vara laglydiga och ändå ha ett båtliv åtminstone ungefär som nu.

Dvs, alla som har toa med tank i båten, vilket enligt det där lagförslaget är några tiotusen båtar, av närmare en miljon. Resultatet av lagen blir att alla som är ute med båtar utan toa på en kobbe får göra vad de vill på kobben och i vattnet, medan de i båtar med toa bara får använda den, och när tanken är full måste de lämna kobben och ta sig till en tömningsstation.

Så blir det ju Paddy, eller hur?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 13 jun 2009, 18:07

Håller med om att lagen är fullständigt ologisk, Maxi33.

Effekten kan ju bli att en del väljer att kasta ut sin toalett och tank ur båten. Då har man ju rätt att gå bakom busken eller pinka i havet så mycket man vill (om jag tolkar det rätt). Då blir lagen ännu mer konraproduktiv, så är vi snabbt tillbaka till läget som rådde på 70-talet, med ett toapapper bakom varje buske.

Till Paddy kan jag säga att det alltså handlar om tömning på öppna fjärdar. Ditt argument att det skulle vara "tillåtet" att tömma i grunda vikar får jag hoppas var ett olycksfall i arbetet. Snacka om cirkelresonemang. Ingen (eller få) är så dum att den tömmer i en vik. Ska man ha lagar mot all idioti?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 13 jun 2009, 19:09

För min egen del är väl snarare en fråga om trivsel och i värsta fall hälsa. Att tömma tanken en bit från kusten bryr jag mig inte så mycket om men inne i skärgården bland badvikar och badbryggor är väl kanske lite si och så.
Tänk bara nu till midsommar tex. alla båtar som då fyller sina tankar, ska dom då tömma på vägen hem inne i skärgården..? Då är det väl bättre om det finns en station i hemmahamnen som man kan nyttja.
Och sen att det skulle bli utsläpp för transporter förstår jag inte riktigt.. Det finns ju i de flesta fall redan avloppssystem i hamnarna, används inte dom då menar ni..?

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » lör 13 jun 2009, 19:47

Följande senario varit hade spännande att bevittna:

Hunnebostrand med 200 gästande båtar (200 platser enligt Gästhamnsguiden). Det är förmiddag en dag i Juli månad.
Dom flesta bestämmer sig att gå till nästa anhalt och väljer då att tömma toatanken...man vet ju kanske inte möjligheterna i nästa hamn.
Kö till tömmningsstationen :o :o :o ??? Underdrift!

Det kommer inte funka praktiskt.
Peter
S/Y Calypso

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 13 jun 2009, 20:04

Snarare en orealistisk överdrift.
Tänker ni likadant med diesel och vatten...?
av 200 är det nog inte så många som behöver tömma sin tank på samma tidpunkt.
Trist när det generaliseras och sågas utan att man har en aning om hur det faktiskt kommer att bli.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 13 jun 2009, 20:15

Det trista är när folk som SWE54 inte bryr sig om att räkna, och tänka hade jag sånär sagt men det lyckades jag låta bli.

Vatten tankar man på alla platser i gästhamnar utan att behöva flytta båten.
Diesel tankar man någon gång sådär i månaden med en segelbåt och kanske någon gång i veckan med en motorbåt, för de har större tankar om de har stora motorer.
Men en toatank fyller en besättning varje dag, om ingen bryter mot den kommande lagen. Ännu fortare om det är fest ombord.

Räkna SWE54, räkna.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 13 jun 2009, 20:28

Vår tank är på 28 liter, kanske ganska normal storlek för en båt som nuförtiden anses ganska liten. Om vi skulle nyttja enbart båttoan, och är 4-5 pers ombord så vill vi definitivt tömma varje dag, så styrmans scenario är ganska troligt. Kö lär det bli. Eller så behövs ungefär 5-10 suganläggningar i varje hamn. Inte som idag, några få på hela ostkusten :lol:

Men hela diskussionen är ju så onödig (inte nödig). Det behövs ju ingen sugtömning, för det naturliga som fritidsbåtarna släpper ut är ju helt omätbart jämfört med naturens egen omsättning. Fiskar , sälar, fåglar släpper ju ut så oerhört mycket mer.

Nej, låt oss betacka oss för dyr och miljöförstörande infrastruktur som inte leder till någonting bättre.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 13 jun 2009, 20:29

Vi har aldrig lyckats fylla en tank på dom båtar jag skeppat. Det har varit 42-50 ft och 10-12 ombord. Ligger man i gästhamn så går man ju naturligtvis på deras bekvämlighetsinrättningar, vad annars? Då slipper man väldigt mycket av det här sk tank problemet. Det behövs inte räknas på, har egna förtsahandserfarenheter av det. Fyller ni era tankar ombord när ni har toaletter i närheten så får ni ju skylla er själva, verkar ju mest korkat faktiskt.
Det är ju snarare i naturhamnar det kan bli fullt och då bör det väl finnas en station i hemmahamn, anser i alla fall jag. Går man utomskärs så är det ju inga problem, där går det väl bra att tömma.
Jag blir bara så trött på allt petimetertjafs om saker som man inte faktiskt har en aning om hur det kan komma att bli. Tänk om det kommer att funka då? Det vore väl bra, eller? Och därmed inte sagt att det ska vara några måsten på något vis, är väl bäst att tillägga innan ni slår ner som hökar.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 13 jun 2009, 21:00

SWE54 skrev:Går man utomskärs så är det ju inga problem, där går det väl bra att tömma.
Det är ju huvudet på spiken. Det du beskriver är i princip dagsläget. Man går så ofta man kan på gästhamnens toalett, eller dasset i naturhamnen. Och man tömmer septitanken långt ifrån land.

Men det hela denna diskussion handlar om är att det just ska bli förbjudet att tömma tanken, även "utomskärs" dvs långt ifrån land och på fritt vatten. Åtminståne vi gillar att röra oss i yttre havsbandet. Ibland finns dass, inte alltid. Och vi nyttjar givetvis båttoan under gång. På detta sätt blir tanken full och bör tömmas på 2-3 dagar säkert. Ska vi då bege oss in 20-30 sjömil till Bullandö eller Dalarö för att tömma 20 liter vattenblandat avfall, som det ändå produceras hundratusentals ton av från fiskarna? Det verkar helt enkelt inte klokt. Och helt orimligt, saknar alla propotioner.

Jag ställer gladeligen upp på varje åtgärd som reellt förbättra miljön. Men inte på ren idioti.

EDIT: Jag har ett förslag. Låt oss istället satsa varje krona som det skulle gå för att bygga tömningstationer för svenska fritidsbåtar, på att istället bygga ett reningsverk i Kalingrad. Kommer ni ihåg den där forskarrapporten som jag refererade till tidigare? Om vi bygger ett reningsverk i öst, så skulle Östersjön återhämta sig till 1950-talets nivå inom 10 år, med siktdjup på 5-8 meter, och ingen algblomning. Här snackar vi reella miljöåtgärder. Någon som vågar vara med, utmana PK?
Senast redigerad av 1 Tommy, redigerad totalt 0 gånger.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 13 jun 2009, 21:01

"Det behövs inte räknas på, har egna förtsahandserfarenheter av det."
Skrev SWE54.

Jag tror den kommentaren säger allt.
Lagen kommer, det finns många som tror att alla är som de själva.
Och om inte, skall bli.

MVH
Håkan
En expert i mängden

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 13 jun 2009, 21:10

Ännu ett citat ryckt ur sitt samanhang...:)
Du hade gjort succe på vilken skvallerblaska som helst...

Det är nog dags för en rejäl wiskey nu
Tror jag behöver en jag med faktiskt

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 13 jun 2009, 21:13

Tommy skrev:
SWE54 skrev:Går man utomskärs så är det ju inga problem, där går det väl bra att tömma.
Det är ju huvudet på spiken. Det du beskriver är i princip dagsläget. Man går så ofta man kan på gästhamnens toalett, eller dasset i naturhamnen. Och man tömmer septitanken långt ifrån land.

Men det hela denna diskussion handlar om är att det just ska bli förbjudet att tömma tanken, även "utomskärs" dvs långt ifrån land och på fritt vatten. Åtminståne vi gillar att röra oss i yttre havsbandet. Ibland finns dass, inte alltid. Och vi nyttjar givetvis båttoan under gång. På detta sätt blir tanken full och bör tömmas på 2-3 dagar säkert. Ska vi då bege oss in 20-30 sjömil till Bullandö eller Dalarö för att tömma 20 liter vattenblandat avfall, som det ändå produceras hundratusentals ton av från fiskarna? Det verkar helt enkelt inte klokt. Och helt orimligt, saknar alla propotioner.

Jag ställer gladeligen upp på varje åtgärd som reellt förbättra miljön. Men inte på ren idioti.
Jag säger absolut inget om det, ser bara en tömningsstation som positivt. Om inte annat så är det väldigt nära och enkelt att tömma den portabla nu.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 13 jun 2009, 21:13

Må den smaka SWE54, jag smuttar själv på en Laphroaig som faktiskt är min andra i kväll.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar