sy om spinnaker?
Re: sy om spinnaker?
Lite lustigt kanske men min är märkt grön och röd i hornen. Bra när man har reklam.
Japp, så ska det vara... även liken brukar vara röda/gröna hela vägen upp till toppen som då är både och. Man har ju oftast enbart ett segelnummer i en spinnaker och det vill man ju ha åt rätt håll även om man nu inte har reklam...
Utbildningserbjudandet lät bra, precis vad jag behöver men det har ni nog redan räknat ut.
Vore bra om ni kunde komma lite mer norrut bara, men vi får nog vänta tills isen ger sig av.
Det där med att feghissa spinnaren bakom genuan ska jag testa. Har ni säcken i sittbrunnen när ni hissar
känns som långt ifrån men det kanske funkar. Känns mer naturligt att lägga säcken i förpiken och dra genom luckan, men det kanske mer är beroende av båttyp och tillgång till armar. Trevligt att ni bidrar med era lärdomar till en spinrookie.
Vore bra om ni kunde komma lite mer norrut bara, men vi får nog vänta tills isen ger sig av.
Det där med att feghissa spinnaren bakom genuan ska jag testa. Har ni säcken i sittbrunnen när ni hissar
känns som långt ifrån men det kanske funkar. Känns mer naturligt att lägga säcken i förpiken och dra genom luckan, men det kanske mer är beroende av båttyp och tillgång till armar. Trevligt att ni bidrar med era lärdomar till en spinrookie.
Jag har min säck hängande i nedgångsluckan, enklast och mest praktiskt för min del när man seglar solo. Visst går det att ha den i fördäcksluckan men det kräver ofta en man på fördäck, särskilt vid nedtagning. Det kan även bli blött i förpiken när man sätter och bärgar i fördäcksluckan. Ska man ha den kopplad så går det ju inte att ha luckan helt stängd tex. Hamnar lite spinnaker i vattnet så får man in det i båten om man inte har en tät säck.
Jag har en hake i botten på säcken som kan fästas i masten. Det är då lätt att hissa genom att dra allt under förseglet och det känns som mindre risk att något ska fastna på väg upp.
enklast att hissa från brunn så behöver man bara gå upp på däck för att sätta upp bommen. med lovartssuggan nerdragen i däck så hållar sej spinnakerbommen oftast kvar så långt föröver så det funkar utan problem när man hissar. jag har även ett nedhal långt fram på fördäck för att ha när man hissar på jävligt snäva bogar. då håller man fram bommen ända mot förstaget. sen när det är för mycket vind och för snäv bog å man riskerar att få uppskärningar så håller nedhalet ner bommen bättre än enbart suggor. med för mycket vind och bara suggor så dummar det sej lite när man ev lägger sej på sidan
, för då blåser bommen upp inte rakt upp män tillräckligt högt upp för att den ska glida 1/4 varv på beslaget på masten, sen när båten rest sej upp och man försöker få ner bommin i rätt lägen så går antingen beslaget på bommen sönder, eller blir böjt och fastnar, eller så böjer man öglan på masten. men under normala förhållanden är suggor fullt tillräckligt. då får nedhalet "vila". utan nedhal lång fram på fördäck eller utan suggor så är det bara krångligt att hissa från brunn. då åker spinnakerbommen bakåt ända till den tar i stagen, när man försöker dra fram spinnakern i lä.
på mina nya röda spinnakrar ville jag inte ha ett rött och ett grönt likband. jag tyckte att det va fult med grönt, så jag har rött runt om. inte helt optimalt kanske men fan så mycket snyggare
på mina nya röda spinnakrar ville jag inte ha ett rött och ett grönt likband. jag tyckte att det va fult med grönt, så jag har rött runt om. inte helt optimalt kanske men fan så mycket snyggare
Bra beskrivning! Lätt att glömma att man kan ha vassa kanter på väg från brunnen. 
Ta en funderare på strumpa till spinnakern du har.GoranA skrev:Hej,
har en spinnaker som jag av begränsad erfarenhet inte vågat använda än. Vill ha gennaker istället, verkar både enklare och mer mångsidigt.

Exempel på säljare:
http://www.royalmarine.se/Spinnakerstrumpa.asp
Exempel på spinnakerhantering:
http://www.rorgangare.se/3_spinnakersegling.html
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
fick med en sån till en rock 20 en gång i tiden. det var inte så enkelt som det såg ut
klart lättare att dra ner den som vanligt. med strumpa är det ju inte enklare om man är själv heller! då måste man ju fram på däck för att riva skiten.
det enklaste är att fixa ordning på grejorna så allt fungerar som det ska. då behöver man inte en massa knasiga "hjälpmedel"
klart lättare att dra ner den som vanligt. med strumpa är det ju inte enklare om man är själv heller! då måste man ju fram på däck för att riva skiten.
det enklaste är att fixa ordning på grejorna så allt fungerar som det ska. då behöver man inte en massa knasiga "hjälpmedel"
En strumpa kostar väl nästan som ett segel. Varning för strumpa kombinerat med rullförsegel.
Det är konstigt att inte flera spinnakerbåtar har drakens spinnakertunnel. Sättning och rivning går på ett kick!
Man har ett tunnt spinnakernedhal som sitter i centrum av spinnaren som man halar ned den i tunneln med.
Här har man nästan rivit helt.

Här är luckan på fördäck (även om draken är lite speciell med förstagsinfästningen långt från stäven borde man kunna ha motsvarande lucka strax akter om förstaget med)

Man har ett tunnt spinnakernedhal som sitter i centrum av spinnaren som man halar ned den i tunneln med.
Här har man nästan rivit helt.

Här är luckan på fördäck (även om draken är lite speciell med förstagsinfästningen långt från stäven borde man kunna ha motsvarande lucka strax akter om förstaget med)

//Daniel
Spinnakertunnel är inte alldeles ovanligt - finns på en del jollar och småbåtar. Det går att göra en "pseudotunnel" i textil också - en sådan blir litet enklare.
Skall man ana en förklaring till varför inte "alla har" är det väl därför att det är ett stort ingrepp i en båt som skall kunna vara beboelig och att den knappast kan göras tät och självlänsande i en havsgående båt. Det borde annars inte vara omöjligt att sätta sprintar i luckans gångjärn (så den kan tas bort) och fästa en figursydd "strut i förluckans infästning och i några strategiska krokar och lattor för att forma en "tunnel". Att dra inhalet till strutens botten och till ett block och vidare till ruffluckan bör ju kunna gå.
Men det är väl heller inte så besvärande att hissa och riva en spinnaker på 30-50 kvm. Vi klarar en (visserligen assymetrisk, bomlös) spinnaker (=gennaker) på två personer på vår båt (jag undviker förstås att hantera den ensam och vi behöver den inte (=tycker det blir jobbigt) över 8 m/s). Den är på 107 kvm. Att rafsa ihop och in den är inte svårt, bara den är desarmerad och har säckat ihop. Man kan absolut inte räkna med att en strumpa klarar något annat heller även om strumpan samlar och sorterar alldeles utmärkt. Jag anser också att det är lättare att gippa en mindre spinnaker med bom än att gippa en stor gennaker med "framom-metoden" - gennakrar kräver två långa skot och har man långfärdsbyngel i fören (ankere och sådant) fastnar skoten lätt i sådant. Har man rullsegel underlättar det också - det är en smal sak att rulla in då man är klar och rulla ut då man skall ta ner. En skymd (läad) spinnaker är en snäll spinnaker.
I tillägg till övriga tips: kosta på skothakarna (gajhakarna) såpass att man får modellen som kan öppnas under press (Wichard har en snordyr och mycket bra, det finns andra). När jag lärde mig hade vi sk Thörnhakar, dagens modeller är nog bättre. Men om man hamnar i beråd kan det vara en enkel utväg att släppa gajen (lovartsskotet), låta seglet flyga och så drar man in det i brunnen mha av skotet. Om man inte kappseglar (eller t o m då) kan man också fega litet med att ta ner spinnakern i god tid, och om man turseglar ser man bara till att göra manövern medan man har utrymme att falla av och gå med vinden.
Skall man ana en förklaring till varför inte "alla har" är det väl därför att det är ett stort ingrepp i en båt som skall kunna vara beboelig och att den knappast kan göras tät och självlänsande i en havsgående båt. Det borde annars inte vara omöjligt att sätta sprintar i luckans gångjärn (så den kan tas bort) och fästa en figursydd "strut i förluckans infästning och i några strategiska krokar och lattor för att forma en "tunnel". Att dra inhalet till strutens botten och till ett block och vidare till ruffluckan bör ju kunna gå.
Men det är väl heller inte så besvärande att hissa och riva en spinnaker på 30-50 kvm. Vi klarar en (visserligen assymetrisk, bomlös) spinnaker (=gennaker) på två personer på vår båt (jag undviker förstås att hantera den ensam och vi behöver den inte (=tycker det blir jobbigt) över 8 m/s). Den är på 107 kvm. Att rafsa ihop och in den är inte svårt, bara den är desarmerad och har säckat ihop. Man kan absolut inte räkna med att en strumpa klarar något annat heller även om strumpan samlar och sorterar alldeles utmärkt. Jag anser också att det är lättare att gippa en mindre spinnaker med bom än att gippa en stor gennaker med "framom-metoden" - gennakrar kräver två långa skot och har man långfärdsbyngel i fören (ankere och sådant) fastnar skoten lätt i sådant. Har man rullsegel underlättar det också - det är en smal sak att rulla in då man är klar och rulla ut då man skall ta ner. En skymd (läad) spinnaker är en snäll spinnaker.
I tillägg till övriga tips: kosta på skothakarna (gajhakarna) såpass att man får modellen som kan öppnas under press (Wichard har en snordyr och mycket bra, det finns andra). När jag lärde mig hade vi sk Thörnhakar, dagens modeller är nog bättre. Men om man hamnar i beråd kan det vara en enkel utväg att släppa gajen (lovartsskotet), låta seglet flyga och så drar man in det i brunnen mha av skotet. Om man inte kappseglar (eller t o m då) kan man också fega litet med att ta ner spinnakern i god tid, och om man turseglar ser man bara till att göra manövern medan man har utrymme att falla av och gå med vinden.
Anders S