Fäste för grill på akterpulpit
Fäste för grill på akterpulpit
Hej alla,
Jag har gått och grunnat en tid på något smart fäste att fästa på akterpulpit för att ställa upp grillen i/på när man ligger på svaj i nån vik. Jag har sett nån avlägsen bild i nån båttidning på någon båt som har haft en sån lösning. På mässan i Älvjsö frågade jag runt på olika ställen men ingen hade nån lösning men många sade sig ha sett nån lösning från någon leverantör men ingen kunde säga vem. Jag frågade även hos NOA om de hade nån smart lösning men de hade ingen men tyckte att det var en smart idé och skulle kunna tänka sig göra nåt i den närmsta framtiden.
Är det någon här som vet nån bra lösning eller vet nån som säljer en dylika ?
Det får gärna passa för engångsgrillar eller andra "återanvändningsbara".
Jag har gått och grunnat en tid på något smart fäste att fästa på akterpulpit för att ställa upp grillen i/på när man ligger på svaj i nån vik. Jag har sett nån avlägsen bild i nån båttidning på någon båt som har haft en sån lösning. På mässan i Älvjsö frågade jag runt på olika ställen men ingen hade nån lösning men många sade sig ha sett nån lösning från någon leverantör men ingen kunde säga vem. Jag frågade även hos NOA om de hade nån smart lösning men de hade ingen men tyckte att det var en smart idé och skulle kunna tänka sig göra nåt i den närmsta framtiden.
/Lars
VHF: SC7987
MMSID: 265578070
Re: Fäste för grill på akterpulpit
Tack för idén men nja, tänkte mig nåt att fästa på röret på akterpulpit med nån typ av upp och nedfäljningsmöjlighet.bosseh skrev:En stegplattform kanske?
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=153627
En ide åtminstone.
Nån typ av NOA fäste men den nyper ju ihop å det går inte att röra sen.
/Lars
Magmagrillarna brukar finnas med fäste för pulpit: http://www.eldochvatten.com/html/magmagrill.html
www.magmaproducts.com
www.magmaproducts.com
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Tackar för det!Seglaren skrev:Magmagrillarna brukar finnas med fäste för pulpit: http://www.eldochvatten.com/html/magmagrill.html
http://www.magmaproducts.com
Nu börjar det närma sig vad jag var ute efter.
Ska kolla lite närmare på detta.
/Lars
SXK sålde en rostfri grill/rök med vilken det fanns ett fäste för att satta på puchpit. Jag köpte en 2001 och använde den som grill ett par gånger. Den fungerade inte speciellt bra eftersom den inte fick nån luft underifrån. I dag har jag degraderat den till rök och röker makrillfiler i den ibland. Till det fungerar den utmärkt. Fick en Cobbgrill som skall gå att sätta på bordet. http://www.eldochvatten.com/html/body_cobb_grillen.html Har dock inte provat den ännu.
tommy
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Hjermans har ett pullpitfäste, 5877-25, i plast. Lägger man ett par brickor emellan så klämmer den åt lite lagom. Sen är det att fixa en platta och ett stödben eller liknande. Lite pyssel alltså.
Det fanns förr en gasolgrill som man satte på en 2-kgs flaska. Det fanns också ett fäste som kunde skruvas i pushpit så att hela härligheten blev kardanhängd. Tyvärr försvann grillen från marknaden innan jag hann köpa någon ...
Det fanns förr en gasolgrill som man satte på en 2-kgs flaska. Det fanns också ett fäste som kunde skruvas i pushpit så att hela härligheten blev kardanhängd. Tyvärr försvann grillen från marknaden innan jag hann köpa någon ...
Tack för infon men det var ett jäkla "rövarpris" för en sketen grill att fästa på pulpit röret.toaen skrev:SXK sålde en rostfri grill/rök med vilken det fanns ett fäste för att satta på puchpit. Jag köpte en 2001 och använde den som grill ett par gånger. Den fungerade inte speciellt bra eftersom den inte fick nån luft underifrån. I dag har jag degraderat den till rök och röker makrillfiler i den ibland. Till det fungerar den utmärkt. Fick en Cobbgrill som skall gå att sätta på bordet. http://www.eldochvatten.com/html/body_cobb_grillen.html Har dock inte provat den ännu.
tommy
Visserligen var den högblankpolerad med en snygg fästanordning men ändå alltså.
Tack ändå för tipset !
/Lars
Smart grej med fästet. Ska kolla upp detta mera sen hos Hjertmans i Sthlm.bosseh skrev:Hjermans har ett pullpitfäste, 5877-25, i plast. Lägger man ett par brickor emellan så klämmer den åt lite lagom. Sen är det att fixa en platta och ett stödben eller liknande. Lite pyssel alltså.
Blir sen kanske lite fixa för att få ihop det hela. Min tanke var från början att få till nåt smart fäste för en grill typ Biltema:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=79807
ett fäste som greppar 2 ben och håller härligheten utanför akterpulpit så ev. rester och glöd hamnar i vattnet.
Men jag ska kolla upp hos Hjertmans om man kan hitta nån lösning på detta.
Men du, det heter väl akterpulpit och inte pushpit
/Lars
Det är lite tvetydigt vad du menar.BF!! skrev:Tack för infon men det var ett jäkla "rövarpris" för en sketen grill att fästa på pulpit röret.toaen skrev:SXK sålde en rostfri grill/rök med vilken det fanns ett fäste för att satta på puchpit. Jag köpte en 2001 och använde den som grill ett par gånger. Den fungerade inte speciellt bra eftersom den inte fick nån luft underifrån. I dag har jag degraderat den till rök och röker makrillfiler i den ibland. Till det fungerar den utmärkt. Fick en Cobbgrill som skall gå att sätta på bordet. http://www.eldochvatten.com/html/body_cobb_grillen.html Har dock inte provat den ännu.
tommy
Tack ändå för tipset !
Om du menar Cobbgrillen, så är den inte avsedd att monteras på puchpit, utan den blir inte varm på utsidan så att den går att sätta på bordet. Den har ett högt pris, men jag fick den gratis för att jag lånat ut sjökort mm.
Om du menar SXK-grillen så kostar den ungefär hälften av vad Cobbgrillen kostar, finns fäste för att sätta på puchpit, men fungerar dåligt som grill och en viss brandfara.
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
På svidich, ja!BF!! skrev:
Äh, det där är gammalt. Push-pit heter det där bak (där man knuffar), eftersom det heter pull-pit där fram (där man drar).
Är man mer BW heter det pulpit ("predikstol", och då blir det väl rätt att kvalificera med akterpulpit vid behov.
Stävräcke och akterräcke kan man säga på svenska om man vill.
Matsa säger bara fula ord och vill ha bort skräpet
Är man mer BW heter det pulpit ("predikstol", och då blir det väl rätt att kvalificera med akterpulpit vid behov.
Stävräcke och akterräcke kan man säga på svenska om man vill.
Matsa säger bara fula ord och vill ha bort skräpet
Anders S
Det blev nog lite fel svar härtoaen skrev:Det är lite tvetydigt vad du menar.BF!! skrev:Tack för infon men det var ett jäkla "rövarpris" för en sketen grill att fästa på pulpit röret.toaen skrev:SXK sålde en rostfri grill/rök med vilken det fanns ett fäste för att satta på puchpit. Jag köpte en 2001 och använde den som grill ett par gånger. Den fungerade inte speciellt bra eftersom den inte fick nån luft underifrån. I dag har jag degraderat den till rök och röker makrillfiler i den ibland. Till det fungerar den utmärkt. Fick en Cobbgrill som skall gå att sätta på bordet. http://www.eldochvatten.com/html/body_cobb_grillen.html Har dock inte provat den ännu.
tommy
Tack ändå för tipset !
Om du menar Cobbgrillen, så är den inte avsedd att monteras på puchpit, utan den blir inte varm på utsidan så att den går att sätta på bordet. Den har ett högt pris, men jag fick den gratis för att jag lånat ut sjökort mm.
Om du menar SXK-grillen så kostar den ungefär hälften av vad Cobbgrillen kostar, finns fäste för att sätta på puchpit, men fungerar dåligt som grill och en viss brandfara.
tommy
/Lars
Jaja, men vi lever väl i sviden och pratar svidich å' då blir det väl akterpulpitbosseh skrev:På svidich, ja!BF!! skrev:
/Lars
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Hauöbaut en ankardävert från Noa som får jobba dubbelt med nån liten platta på? Ankardäverten kan man ju vika upp och ner, den är väl relativt stadig och det är lättare att få tillåtelse av frugan att köpa en ankardävert (så att lilla ryggen inte går sönder) än ett fäste för grill...?BF!! skrev:Hej alla,
Själv har jag kört engångsgrill på fiskslaktarbänken bak på pushpit/akterpulpit/akterräcket ett par gånger. Relativt brandsäkert, blir det problem kan man kicka hela eländet överbord och öppna en burk tonfisk istället.
I år lutar det lite mer åt Cobb-grillen, i synnerhet om nån kan övertyga mej om att den faktiskt klarar av att karcinogera mina älskade fläskbitar (ära vare Atkins