Isolera Kylfack i min Albin 78 Cirrus

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Peter

Isolera Kylfack i min Albin 78 Cirrus

Inlägg av Peter » ons 24 mar 2004, 23:26

Hej! Jag har plockat bort mitt kylfack för att isolera om det. Har en supercool som inte funkade nåt vidare med original figoliten.. Fråga: Någon som Har nåt förslag på isolerings material eller andra smarta tips.. isoterm skivorna verkar vara för stora för att passa... 50mm tack på förhand! /P

Gäst

Sika Fogskum

Inlägg av Gäst » ons 24 mar 2004, 23:26

Sika fogskum har värmeledningstal: 0,031 kcal/mhC, dvs 0.001 över det rekommenderade.

Med fogskummet kan du ganska fritt forma din egen isolering. Billigt är det också!!!

Jag har inte provat det själv, men tänkte tilläggsisolera med det nu senare i vår.

Peter

tar ur det gamla...

Inlägg av Peter » ons 24 mar 2004, 23:27

Funderade på fogskum, problemet är dock att det expanderar så okontrollerat så man måste vara väldigt försiktig så man inte \"spränger\" nåt... Köpte istället 50mm isolerings skivor på byggvaruhuset ( 150:- . och har nu tänkt om och isolerar hela utrummet där originalboxen har suttit och lägger sedan ett par lager plast över.. borde öka utrymmet med typ 10-20?! liter. detta eftersom man inte kan motera på 50mm skivor och sedan få ner den befintliga lådan i pentryt..

Peter K

Isolering och isolering...

Inlägg av Peter K » ons 24 mar 2004, 23:27

Det är skillnad på isolering och isolering, olika skivor isolerar olika bra. De skivor man köper på ett byggvaruhus har oftast bra mycket sämre isolerförmåga än de som är avsedda för isolering av kylboxar, det brukar kräavs c:a 20% mer isolering för att få samma isolerande förmåga. Kolla lamdavärdet och jämför.

Skriv svar