En tråd om Sailguide

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Nautihamstern
Diamantmedlem

Re: En tråd om Sailguide

Inlägg av Nautihamstern » fre 13 feb 2009, 10:03

eriksbo1 skrev:Tycker Sailguide är det i särklass bästa segelforumet och det enda som man känner ett pinsamt sug att följa morron, middag och kväll.
Speciellt tusen plus-skribenterna ska ha stort tack för en beundransvärd aktivitet. Borde få kalla sig "diamantmedlemmar med eklöv" eller hur det nu var de gick de där gamla tyska militärutmärkelserna i tiden.

Själv har jag nogsamt följt alla goda råd jag fått i forumet: om gennaker vs. spinnaker, om hur få upp kärvande kulventiler och nu senast om epoxi vs. plast vid reparationer. Konstifika debatter,som de om väjningsreglerna eller radaranvändningen, har varit egendomligt upplysande. Det finns ofta överraskande många synpunkter också på skenbart enkla frågor.

Gissar att en del av läsbarheten beror på en "sträng, men rättvis" moderator, som sållar bort svåra osakligheter. Själv har jag blivit censurerad en gång (förtjänt!). I Finland t ex har det mest lästa segelforument ingen sheriff alls, vilket gör att det mellan de sakliga inläggen vimlar av anonyma gliringar och det evinnerliga andefattiga Bavaria-tramset. Lite av det sistnämnda finns föralldel på Sailguide också. (Hoppas jag trampade en del på tårna - det var med full avsikt!)
Du har alldeles rätt gällande moderering. I vissa forum jag tittat in på (finländska) har sgs alla trådar det gemensamma att 2-3 inlägg är sakliga medan resten uppenbarligen är skrivna av dilettanter som inte nånting som helst av värde att tillföra. Invektiv, personpåhopp och juvenila åsiktsyttringar gör ju att man inte orkar sålla fram den nyttiga information som trots allt finns där. :cry:

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » fre 13 feb 2009, 12:57

Jag hänger vanligen på super-mega-sakliga och totalt småsnackbefriade Träbåtsakuten, men måste instämma i hyllningskören till Sailguide, detta sakliga och trevliga forum. Nästan helt fritt från internettroll och revirpinkare. Flera av de långa, upprörda och oerhört teoretiska debatterna om väjningsregler mm har (i något censurerad form...) fått tjäna diskussionsunderlag i mina navigationskurser. Har de aldrig fått sitta och slå i "Sjötrafikföreskrifter m. m." innan, så får de göra det då!

Måste förresten få vädra min förvåning över titeln på sagda regelsamling... det kan bara inte finnas fler böcker som avslutar titeln med m. m.! Tänk andra titlar med ursäktande tillägg, t ex "Ulf Lundell: "Jack m. fl." eller Astrid Lindgren: "Bara roligt i Bullerbyn, med vissa förbehåll". Sedan hörde jag häromdagen att redaktören för Sjötrafikföreskrifter m.m. ska gå i pension, varför det nog kan bli revideringar framöver, åtminstone i kommentarerna.

Mvh Niklas
Träbåtsakutare m. m.

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » fre 13 feb 2009, 13:22

Jag förstår inte alls det här med kolera och köldebatt osv.

Jag menar det vet ju varenda sunt tänkande människa att alla båttyper är utmärkta, åtminstone så länge de är långkölade, byggda före 1980 och är ritade av Arvid Laurin. Givetvis är det sen en fördel om de är spetsgattade och ketchriggade samt nedlastade med ett ton bra-att-ha-grejor.

Precis som varenda människa vet att datorer är utmärkta apparater så länge det är ett äpple applicerat på väl synlig plats på dem...

:D :mrgreen: :D
:idea:
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 13 feb 2009, 13:59

Grisslan skrev: Sedan hörde jag häromdagen att redaktören för Sjötrafikföreskrifter m.m. ska gå i pension, varför det nog kan bli revideringar framöver, åtminstone i kommentarerna.
Jag har fattat att den ska utgå i sin tryckta form

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » fre 13 feb 2009, 14:01

Förlåt mitt förra inlägg! Jag glömde ju det viktigaste....

Gasol, är ett av djävulen spritt bränsle som eftersom det är tyngre än luft och alla vi sneseglare är lata kräk av naturen, förr eller senare kommer att bli vår eventuellt rättmätiga förtidiga död i en ny konfiguration av 'The Big Bang'. Givetvis är det en styggelse att detta inte i lag och internationell rätt är förbjudet för användning i marin miljö.

Så mycket mer här i Sverige, eftersom vi har det stolta arvet av Primusens uppfinnare - Frans Wilhelm Lindqvist - det ultraeffektiva och säkra trycksatta fotogenköket. http://en.wikipedia.org/wiki/Frans_Wilhelm_Lindqvist

:lol: 8) :lol:

....Så, nu vet ni var ni har mig! :wink:
trevlig veckända och dito sportlov för de lyckligt lottade!

P.S: Jag råkar ha ett par renoverade fotogenkök till salu! Dock ingen passande båt (till salu) D.S.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 13 feb 2009, 15:16

Jag gillar sailguide och tycker det är ett kanonbra forum! Känner inget behov att skriva på något annat forum, eftersom detta verkar vara det som bäst ställer båtfrågorna i centrum. Teknik och segling, ingen allmän blogg. Och ibland en och annan uppfriskande debatt om väjningsregler eller gummibåtar.

Vill passa på och be alla om ursäkt om jag någon gång svämmar över av debattlystnad (gäller för övrigt alla stimulerande opponenter också :wink: ), det blir så när man är allt för engagerad i frågorna för sitt eget bästa.

Hälsningar
Tommy

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » fre 13 feb 2009, 16:54

Får lov att stämma in i hyllningskören till Sailguide. Kvalitet, antal verkliga och/eller självutnämnda experter samlade på ett ställe, trevlig stämning och helt enkelt bra forum med mycket nyttigt och roligt mellan himmel och jord! Får passa på att klämma in ett stort tack till alla Sailguide-istas, utan er vilja att bidra med kunskap hade mitt båtliv varit både tråkigare och trasigare!

Mitt eget bidrag för att göra stället till vad det är diskutabelt; läser dagligdags och suger glatt i mig allt om det mesta men med 0.04 inlägg per dag sedan registreringen infördes är det svårt att klassas som en contributor av rang. Börjar nästan känna mig som en sann forum-parasit när jag tittar på den statistiken. (knappast enda forumet jag "hängt" på sedan början av 2000-talet där mitt eget bidrag är nästintill obefintligt, personlig toppnotering stadigt runt 0.11 inlägg om dagen på ett annat forum jag följt dagligdags sedan 1999). Nåväl, med så få inlägg är det åtminstone lättare att fixa till statistiken :)

När man ändå är igång, ett kort erkännande av fendern kan faktiskt vara på sin plats. Är man i parasitsvängen finns det faktiskt en och annan tråd värd namnet när man söker av deras forum. Givet volymen av inlägg dock ganska usel ratio bra inlägg:dåliga inlägg

p.s. någon med lite idéer hur man bäst sätter ihop ett peke i kolfiber :D

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » fre 13 feb 2009, 17:47

Okej, när det gäller segel/båtforumen....

Undertecknad har varit mest aktiv på fendern som av ngn anledning 'saggat ihop' rejält. MarinGuiden har jag mest bara kollat av ngn gång ytterst sporadiskt. Visste ärligt talat knappt att det fanns ett forum även här (!) men har med stor tillfredsställelse upptäckt det nu efter att någon länkade hit... tror jag.

Tack alla duktiga och ihärdiga skribenter och fr a tack Herr Moderator!

...upprepar för öavrigt min ösnkan om en trevlig helg. dessvärre förr kallt för segling tycker jag. Läser om en Moitessier-favorit på salongssoffan med en Talisker inm räckhåll i stället. I morgon kväll DVD afton med Yves Gelinas ensamomsegling i Alberg 30-an 'Jean du Sud' :)

Är det förresten nån som vet att Carl Alberg, ett år yngre än Laurin om jag minns rätt, emigrerade till USA i unga år och blev en av de mest legendarsiska konstruktörerna 'däröver' i modern tid?

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 13 feb 2009, 17:50

KaptenKlant skrev:Är det förresten nån som vet att Carl Alberg, ett år yngre än Laurin om jag minns rätt, emigrerade till USA i unga år och blev en av de mest legendarsiska konstruktörerna 'däröver' i modern tid?
Ja, alla som läst På Kryss vet. Där fanns för något år sedan en fin artikel.

mvh Sven-Barry

Ingemar
Guldmedlem

Inlägg av Ingemar » lör 14 feb 2009, 00:06

Har varit medlem sedan fre mar 26, 2004 8:25 pm
Är inne och kollar på detta forum nästan varenda dag läser det mesta med stor behållning och
Skriver lite i bland. Problemet är att vi inte har någon segel båt nu.
Sålde våran Polca för några år sedan o köpte motorbåt istället!!!!!!!!
Nu är det ju inte så lätt att sälja häller när priserna har gått ned ett sätt kanske är att
Byta med någon!
Men kan hålla med om att det här är det bästa forumet

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 14 feb 2009, 01:21

Jag gillar egentligen alla forumen, det bästa med dem är människorna bakom inläggen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » sön 15 feb 2009, 23:27

S-B A-son skrev:
KaptenKlant skrev:Är det förresten nån som vet att Carl Alberg, ett år yngre än Laurin om jag minns rätt, emigrerade till USA i unga år och blev en av de mest legendarsiska konstruktörerna 'däröver' i modern tid?

mvh Sven-Barry

Just ja, de hade en liten tunn artikel....förra året eller kanske förrförra.(Kvaliteten på PK's artiklar, eller bristen därpå avhandlas ju i annan tråd) Allt går ju så fort numera enligt oss kostergubbar. för den som vill ha lite mer kött på benen rekommenderas en googling på denne intressante båtdesigner.

Brendan
Diamantmedlem

Carl Alberg

Inlägg av Brendan » mån 16 feb 2009, 09:07

S-B A-son skrev:

mvh Sven-Barry
Alldeles riktigt Sven-Barry. Som vanligt har På Kryss hållit sig framme med den äran. Den utmärkta artikeln om Carl Alberg, skriven av Johan Boström var införd i På Kryss nummer ett tjugohundraåtta (1/2008).

Det var en fyllig presentation (två sidor text = cirka 7 000 tecken och 2 sidor utsökt fina bilder som ger stark seglingskänsla).

Har det skrivits något om Carl Alberg i några andra seglingstidskrifter?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 16 feb 2009, 10:20

Jag får väl (för en gångs skull) hålla med Brendan

Plockade fram det angivna nr av På kryss och läste som hastigast artikeln.

Om man tycker som en Kaptenklant; "Just ja, de hade en liten tunn artikel....förra året eller kanske förrförra.(Kvaliteten på PK's artiklar, eller bristen därpå avhandlas ju i annan tråd)" så kan, i varje fall inte jag, förstå vad för krav man har på en artikel i en klubbtidning. På kryss borde kanske enbart anlita Nobelpristagare i litteratur för att skriva i tidningen. Å andra sidan så skriver ju de som får Nobelpriset helt obegriplig ur min synpunkt.

Artikel tyckte jag var alldeles utmärkt. Radavståndet och texten är stort och tydlig, så att även jag kunde läsa utan problem. Kryssarklubbens matrikel kan jag nästan inte ens läsa med förstorningsglas numera.

Innehållet var intressant för en helt oinvigd och med fina bilder. Jag tycker inte det kunde va bättre.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » mån 16 feb 2009, 13:14

barry skrev:Får lov att stämma in i hyllningskören till Sailguide. Kvalitet, antal verkliga och/eller självutnämnda experter samlade på ett ställe, trevlig stämning och helt enkelt bra forum med mycket nyttigt och roligt mellan himmel och jord! Får passa på att klämma in ett stort tack till alla Sailguide-istas, utan er vilja att bidra med kunskap hade mitt båtliv varit både tråkigare och trasigare!

Mitt eget bidrag för att göra stället till vad det är diskutabelt; läser dagligdags och suger glatt i mig allt om det mesta men med 0.04 inlägg per dag sedan registreringen infördes är det svårt att klassas som en contributor av rang. Börjar nästan känna mig som en sann forum-parasit när jag tittar på den statistiken. (knappast enda forumet jag "hängt" på sedan början av 2000-talet där mitt eget bidrag är nästintill obefintligt, personlig toppnotering stadigt runt 0.11 inlägg om dagen på ett annat forum jag följt dagligdags sedan 1999). Nåväl, med så få inlägg är det åtminstone lättare att fixa till statistiken :)

När man ändå är igång, ett kort erkännande av fendern kan faktiskt vara på sin plats. Är man i parasitsvängen finns det faktiskt en och annan tråd värd namnet när man söker av deras forum. Givet volymen av inlägg dock ganska usel ratio bra inlägg:dåliga inlägg

p.s. någon med lite idéer hur man bäst sätter ihop ett peke i kolfiber :D
Utgående från barrys initiativ kontrollerade jag min egen aktivitet. Fann då att jag gjort totalt 227 inlägg varav 237 (!) i Allmänt forum. Som en extra upplysning sades att 104,41 % av mina inlägg gällde just Allmänt forum. Jag är imponerad av min egen prestation.

Kan det vara motiv för att herr moderator ska skicka en bugg-rapport till programlevrantören?

F ö uppskattar jag sailguide och diskussionerna om faktiskt båtliv/ägande och -ånger.

Skriv svar