Bärbar dator ombord?
-
Robert K
Bärbar dator ombord?
Hej !
Jag har lite funderingar angående bärbar dator ombord. Den sista tiden har jag tänkt lite på om en bärbar dator inte är bättre än plotter i min segelbåt. Fördelen med dator är ju att man kan använda den till annat också och priset blir undefär lika stort.
Jag undrar om någon kanske har erfarenhet av dator ombord. Är det någon som vet hur länge batteriet i en bärbar dator räcker och om den drar mycket ström om jag skulle koppla in den in i båtens 12-voltssystem? Jag är också öppen på andra kommentarer och funderingar kring bärbar dator ombord på en segelbåt.
Hälsningar
/Robert K
Jag har lite funderingar angående bärbar dator ombord. Den sista tiden har jag tänkt lite på om en bärbar dator inte är bättre än plotter i min segelbåt. Fördelen med dator är ju att man kan använda den till annat också och priset blir undefär lika stort.
Jag undrar om någon kanske har erfarenhet av dator ombord. Är det någon som vet hur länge batteriet i en bärbar dator räcker och om den drar mycket ström om jag skulle koppla in den in i båtens 12-voltssystem? Jag är också öppen på andra kommentarer och funderingar kring bärbar dator ombord på en segelbåt.
Hälsningar
/Robert K
-
Daniel
bärbar dator
Jag rekomenderar bärbar dator i båten. Jag har haft det i två år och som du säger, så kan man ha den till annat också. Jag ser på DVD film och har ett extern tv-kort kopplat till den. Sedan kan jag koppla upp mig på internet om det behövs och kolla mail eller annat.
Om du köper en vanlig bärbar dator så går den ungefär två timmar på batteriet och sedan beror det väl på hur stort batteri man har i båten.
Ska du köpa en bärbar dator så kan jag rekomendera de modeller som kallas för \"Centrino\". De är speciellt framtagna för att de ska dra lite ström och de kan gå 4-5 timmar på det inbyggda batteriet.
mvh Daniel
Om du köper en vanlig bärbar dator så går den ungefär två timmar på batteriet och sedan beror det väl på hur stort batteri man har i båten.
Ska du köpa en bärbar dator så kan jag rekomendera de modeller som kallas för \"Centrino\". De är speciellt framtagna för att de ska dra lite ström och de kan gå 4-5 timmar på det inbyggda batteriet.
mvh Daniel
-
Robert
-
daniel
bärbar dator
navigerings programmen som fugawi och ozi har inbyggda inställningar som ändrar skärmen så att det även går bra att se idagsljus. jag hade i alla fall inga problem i somras.
-
En annan Daniel
Re: bärbar dator
I praktiken funkar det rätt bra med en dator, skärmen är dock oläslig i strakt solljus som inte behöver falla direkt på skärmen för att göra den oläslig. Någon sorts avskärmning behövs under sådana förhållanden, och det enklaste då är ju helt enkelt att placera datorn nere i ruffen.daniel skrev:navigerings programmen som fugawi och ozi har inbyggda inställningar som ändrar skärmen så att det även går bra att se idagsljus. jag hade i alla fall inga problem i somras.
-
Jerry
-
Jerry
Det finns även TV-TUNER OCH VIDEO ADAPTER MED TEXT-TV på Dustin för 1450 +moms.
http://www.dustin.se/DustinPictures/PDF ... 065986.pdf
http://www.dustin.se/DustinPictures/PDF ... 065986.pdf