Lucka läcker mellan glas och ram

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 27 jun 2008, 06:58

Anders S skrev:

Är det någon som provat eller har tankar om att beställa härdglas i stället för plast till luckan? Det borde bli ännu bättre mot repor och UV-förstörelse?
och tyngre! Många av de luckor som finns baseras på att gångjärnen har viss friktion (inställbar i ett intervall) eller klickfunktion, för att luckan skall kunna stå mer eller mindre halvöppen.

Materialvalet är en kompromiss. Trots allt är det inget dåligt val med plexi i olika former, det håller länge -även om det kan se lite krackelerat ut efter några år.

I det stora hela är nog det bästa att bygga själv om man har tid och lust. Då kan man få en lucka som verkligen är tät. De färdiga luckorna är egentligen sorgliga konstruktioner, av design- och kostndasskäl är de bara någon cm höga, och har svårt för att riktigt ta upp ojämnheter i underlaget. tex Lewmar anger ett spel på max +- 1 mm och det över en lucka som kan vara 70 cm bred - hur många plastbåtar har den precisionen?

Innan man börjar byta ruta i en befintlig lucka skall man noga studera gångjärnen, de har ändlig livslängd. Lewmar har numera övergivit den konstruktion de hade på sina luckor på 80-talet, den största skillnaden verkar vara just gångjärnen. Däremot har Lewmar tydligtvis lagt upp ett stort reservdelslager av gångjärn - guess why.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 27 jun 2008, 06:59

Anders S skrev:

Är det någon som provat eller har tankar om att beställa härdglas i stället för plast till luckan? Det borde bli ännu bättre mot repor och UV-förstörelse?
och tyngre! Många av de luckor som finns baseras på att gångjärnen har viss friktion (inställbar i ett intervall) eller klickfunktion, för att luckan skall kunna stå mer eller mindre halvöppen.

Materialvalet är en kompromiss. Trots allt är det inget dåligt val med plexi i olika former, det håller länge -även om det kan se lite krackelerat ut efter några år.

I det stora hela är nog det bästa att bygga själv om man har tid och lust. Då kan man få en lucka som verkligen är tät. De färdiga luckorna är egentligen sorgliga konstruktioner, av design- och kostndasskäl är de bara någon cm höga, och har svårt för att riktigt ta upp ojämnheter i underlaget. tex Lewmar anger ett spel på max +- 1 mm och det över en lucka som kan vara 70 cm bred - hur många plastbåtar har den precisionen?

Innan man börjar byta ruta i en befintlig lucka skall man noga studera gångjärnen, de har ändlig livslängd. Lewmar har numera övergivit den konstruktion de hade på sina luckor på 80-talet, den största skillnaden verkar vara just gångjärnen. Däremot har Lewmar tydligtvis lagt upp ett stort reservdelslager av gångjärn - guess why.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 27 jun 2008, 08:52

Tack för kommentaren. Hur kunde du veta att jag har två luckor att fixa till ! :-)

Vad tror vi att viktskillnaden är mellan en lexan- och en glasruta?
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 27 jun 2008, 09:30

Plexi har denistet kring 1.2, dvs det är ganska lätt! Fiffigt!
Glas ungefär 2.5, tungt mao.

Så av detta, och bristfälligt underlag i övrigt, så säger jag dubbelt upp!

Plexi är inte alls så dumt. Lex är dyrare också.

Förresten: Alla har luckor att fixa till. Förbannat att de färdiggjorda är så dåliga!

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 27 jun 2008, 10:30

Vi hade en lucka som hette Moonlight? nog var det härdglas i den? Tung som skam var den i alla fall. Läckte som ett såll, vi fick en ny på garanti men även den började snart läcka. Lösningen blev en upplastad huv som användes i hamn.
En av anledningarna till läckaget var troligen att inte fanns en förstyvande luckekarm i däcket - det skulle ju vara flushdäckat.
Nuvarande lucka i teak läcker aldrig! Ljuset kommer in genom rutor i överbygget. Horisontella rutor är ganska idiotiskt i en båt, undantaget är en riktig skylight

Bild

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 27 jun 2008, 19:02

Moonlight? Trots namnet en högst respektabel tillverkare, dansk. http://www.bsi-dk.dk/site.asp?katid=22&w=1440

Även jag har haft sådan, dock utan att den var speciellt tung. Nå, det kanske fanns en variant med härdat glas?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 27 jun 2008, 21:08

Jaramaz skrev:Moonlight? Trots namnet en högst respektabel tillverkare, dansk. http://www.bsi-dk.dk/site.asp?katid=22&w=1440

Även jag har haft sådan, dock utan att den var speciellt tung. Nå, det kanske fanns en variant med härdat glas?
Jag tror de var ganska nya på marknaden, det var runt 1980. Jag kan inte svära på att det var glas men det verkade vara det. Tung var den, en kompis fick den på fingrarna och hade den varit mer öppen så vet i fasiken om fingrarna hade hållit.

LasseT
Guldmedlem

Inlägg av LasseT » lör 28 jun 2008, 23:15

Seawolf skrev:Luckans glas har genomgående hål för spaklåsen, så när det är låst håller detta ned glaset mot luckramen.
Annars är glaset bara limmat med glasmästarens "supergegga" som används bl.a. för att limma vindrutor mot bilkarossen. Har funkat finfint.
Se även :
http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/f ... lewmar.htm
Hej!

Jag har samma problem med läckage mellan "glas" och ram. Därför låter det mycket intressant att du fått nytt "glas" monterat och att det blev bra. På min lucka går "låsen" genon "glaset", gör de det på din också? Flyttade du över dem till det nya glaset?

/Lars

LasseT
Guldmedlem

Inlägg av LasseT » lör 28 jun 2008, 23:15

Seawolf skrev:Luckans glas har genomgående hål för spaklåsen, så när det är låst håller detta ned glaset mot luckramen.
Annars är glaset bara limmat med glasmästarens "supergegga" som används bl.a. för att limma vindrutor mot bilkarossen. Har funkat finfint.
Se även :
http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/f ... lewmar.htm
Hej!

Jag har samma problem med läckage mellan "glas" och ram. Därför låter det mycket intressant att du fått nytt "glas" monterat och att det blev bra. På min lucka går "låsen" genon "glaset", gör de det på din också? Flyttade du över dem till det nya glaset?

/Lars

Skriv svar