Spinnakerbom i kolfiber

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Spinnakerbom i kolfiber

Inlägg av Nubben » sön 28 okt 2007, 18:13

Ja, jag funderar på att fixa till en spinnakerbom i kolfiber under vinterns lopp men undrar om någon har erfarenhet från området alternativt bra tips?
Jag har diskuterat med ett företag som leverar kompositmaterial, i mitt fall kolfiberrör och vad jag har hört av andra så räcker styrkan till i de rör som t.ex. Exel gör.
Problem ett är dock att kolfiber inte tål slag och misshandel så området som potentiellt kan bli misshandlat, alltså slås mot förstaget, behöver förstärkas, ett förslag är med aramidduk.
Problem två är ändbeslagen, vilka lönar det sig att välja?
Känner någon t.ex. till om Seldens beslag "4142-72 Spinnakerbombeslag passar rör ø72"(hjertmans) är gjort för ett rör med ytter eller innerdiameter 72mm?
Importören i Finland svarade krasst att ändbeslagen inte är runda men detta låter ju lite osannolikt? Nåja, ifall det är fallet måste man väl ty sig till någon tillverkare som har ändbeslag som passar in i ett normalt cirkulärt rör.
Finns det andra förslag på ändbeslag?

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » sön 28 okt 2007, 19:19

Kolla på harken, deras grejer är mer lättvikt vilket måste vara det du är ute efter.
Ett förslag:
http://www.harkenstore.com/uniface.urd/ ... Z56LC800V8

Kolla vikingyachting, de ger lite ledtrådar kring diametern.
http://vikingyachting.se
Rigg & Mastbeslag -> Spinbomör

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 28 okt 2007, 19:32

Jag har gått i liknande tankar för att jag länge funderat på gennaker och hur jag skulle lösa ett utskjutbart peke.
Dels så knäckte jag ett beslag på min spinnbom och har lagat det temporärt men började fundera på att eventuellt uppgradera till kolfiber.
Det hänger lite på hur jag gör med gennakern iof.
Men i alla fall så har jag tittat lite på beslag.
Det stämmer att Seldéns beslat inte är helt cirkulära, dom är kvadratiska med ordentligt rundade hörn kan man säga. Man kan tom se det i Hjertmans katalog.
Beslag 4142 (Hjertman) är precis dom jag egentligen vill ha, men i komposit. 72 är ytterdiameter på Seldéns rör.
Kollat Benn's?

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » sön 28 okt 2007, 19:54

Hmm, hittade just Benns och dom verkar ju ha helt ok priser på sina kompositbeslag. Skall kolla med rör/materialleverantören vad de tror om mina idéer.
Vi ska se om de har ett rör som skulle ha 72mm innerdiameter och vara lämpligt stark. Spinnakern är på ca 70m2 och spinbomslängden 3,55m.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 28 okt 2007, 20:30

Nubben skrev:Skall kolla med rör/materialleverantören vad de tror om mina idéer.
Skulle du få tag på ett lämpligt rör till "rätt pris", så berätta gärna.!
Anders S

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » sön 28 okt 2007, 20:38

Javisst skall jag göra det Anders. Efter vad jag har förstått så har det inte varit helt onöjligt tidigare i alla fall att få tag på s.k. industrirör till vettiga priser. I alla fall vettigare än de ca 900€ som man får pröjsa för ett Seldenpaket...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 28 okt 2007, 20:49

Jo, det vill man hoppas!

Jag skall bygga en gennakerbom, och då kan det vara trevligt med ett lätt rör. Ingen i min närhet har seglat av någon kolfibermast ännu :-)
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 28 okt 2007, 21:08

mmm, jag har sett ett par tappade kolfibermaster. Inget material håller för allt!

Men, ja lite för gennakern vore intressant. Väntar med spänning

/J

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » sön 28 okt 2007, 21:13

OT: just nu:
Kolla förresten in www.dina.tv och klicka till höger på 400/800kb/s ifall ni vill tv-produktionen från en tisdagstävling i somras...

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 29 okt 2007, 08:25

Detta är antagligen lite beroende på vilken båt man har, men... Vi har i många år seglat med en "hemtillverkad" spinnakerbom av aluminium. På en regatta för några år sedan vann vi en ny spinnakerbom från Séldens. Jag blev mäkta förvånad när jag fick den i handen och kände att den var mer än dubbelt så tung som den bom vi använder på båten. Bommen från Sélden var väldigt fin och blank, den hade en massa plastbeslag på ovan- och undersidan och rejäla öglor att knyta i. Men som sagt alldeles för tung.

Det är förstås coolt med kolfiber, men av praktiska skäl kanske man kan konstruera en ny spinn-bom av aluminium och ändå få den mer lätthanterlig än den gamla?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » mån 29 okt 2007, 17:42

Fredrik skrev:Detta är antagligen lite beroende på vilken båt man har, men... Vi har i många år seglat med en "hemtillverkad" spinnakerbom av aluminium. På en regatta för några år sedan vann vi en ny spinnakerbom från Séldens. Jag blev mäkta förvånad när jag fick den i handen och kände att den var mer än dubbelt så tung som den bom vi använder på båten. Bommen från Sélden var väldigt fin och blank, den hade en massa plastbeslag på ovan- och undersidan och rejäla öglor att knyta i. Men som sagt alldeles för tung.

Det är förstås coolt med kolfiber, men av praktiska skäl kanske man kan konstruera en ny spinn-bom av aluminium och ändå få den mer lätthanterlig än den gamla?
Om du ursäktar mig men tyvärr så är detta inte en tråd var man diskuterar fördelar och nackdelar mellan aluminium och kolfiberbommar. Eller för den delen berättar om sina erfarenheter med diverse gåvor från Séldens.
Ta det inte fel men någon måste ju någon gång lägga lite ordning även på sailguide...

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 29 okt 2007, 17:57

Fredrik skrev:Detta är antagligen lite beroende på vilken båt man har, men... Vi har i många år seglat med en "hemtillverkad" spinnakerbom av aluminium. På en regatta för några år sedan vann vi en ny spinnakerbom från Séldens. Jag blev mäkta förvånad när jag fick den i handen och kände att den var mer än dubbelt så tung som den bom vi använder på båten. Bommen från Sélden var väldigt fin och blank, den hade en massa plastbeslag på ovan- och undersidan och rejäla öglor att knyta i. Men som sagt alldeles för tung.

Jag har redan en "lätt" alu-bom men ett beslag gick sönder och eftersom jag gick i gennaker tankar så tänkte jag att man kanske ska följa med i utvecklingen och kika på kolfiber.
Det hela har hamnat i stå mycket pga LYS reglerna iof.
Men kan man utveckla eller lätta båten så gör jag det gärna.

HansH
Diamantmedlem

Re: Spinnakerbom i kolfiber

Inlägg av HansH » ons 14 dec 2011, 15:37

Hur gick det med spinnbomsbygget?
Är själv i uppstarten av att antingen byta mitt gamla alurör till ett nytt - men då Seldéns har slutat sälja lösa rör så verkar det alternativet inte finnas längre.
Eller så har jag funderat på en kol-bom. Tyvärr är som tidigare sagt de färdiga bommarna svindyra.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » ons 21 dec 2011, 21:43

Har en bunt alurör i 7075 legering som ligger, kom jag på.. Från några havererade hängglidare och något ul-flygplan.
Vilka dimensioner ska det vara??

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » tor 22 dec 2011, 06:57

den största nackedeln med kol-bommar är att dom stjäls.

Skriv svar