Fredrik, du har "motorboating", seglet är slut. Man kan försöka stänga med linan i akterliket, men då stänger du seglet också. En segelmakare kan styva upp akterdelen, men ... dålig investering.
Focken skall du utan vidare kunna ha upp till 15 m/s, jag har seglat i mer (2:ndra revet i storen).
Köp en ny fock.
Diamanten på RJ är staget från mastfoten upp till spridaren, helt riktigt. Och fiolen är grunkan som sitter kring vantens infästning i toppen, och har till uppgift att styva upp toppen på masten, båte mot lä, och för att minska sagget i förstaget (en alltiett grunka). Fioler har blivit en poppis investering på alla de med partialrigg och bakåtsvepta spridare, som nästan alla har sagg de inte får bort. Tror att både Selden och Benn säljer sådana satser. (undrar jag om fiolerna hjälper så mycket på sagget i dessa båtar. Kostar gör de iaf!).
Nå, sådant behövs inte alls på RJ med diamant!
Genua och fock eller bara en toppfock?
din fråga är mycket bra, och det finns väl lite allmänn tveksamhet kring detta. Som jag ser det, på RJ:n, så styvar diamantstaget upp hela masten, tar en del av lasten från toppen och fördelar ner den till mastfoten. En klassisk fackverkskonstruktion ur dragsynpunkt.
Det är alltså så att toppvantet, som är infäst i röstjärnet gör att skrovet drar sig samman, och likaså trycker ner masten/däcket. Diamantstaget tar en del av dessa krafter istället, landar dem i mastfoten, som inte ger sig. Därför blir det styvare.
Denna styvhet strcker sig inte längre än till toppvantens infästning i masten, men beyder ändå att den delen inte viker sig så snabbt som utan diamantstaget. Och då håller sig toppen också bättre. Dessutom är förstaget infast på ungefär samma ställen som toppvanten, så det hjälper sannerligen mot sagg i förstaget, vilket jag tycker är mycket viktigare än att kaltoppen ger sig lite åt lä.
Kolla noga hur däcket rör sig när du seglar, ta tex mått inne i båten. Vanligt problem med RJ att däcket sviktar lite, kan behövas styvas upp, tex med en stålpelare innuti (blir på fel ställe) eller med en kraftig balk som man kan tillverka och sedan limma/skruva dit.
/J
Det är alltså så att toppvantet, som är infäst i röstjärnet gör att skrovet drar sig samman, och likaså trycker ner masten/däcket. Diamantstaget tar en del av dessa krafter istället, landar dem i mastfoten, som inte ger sig. Därför blir det styvare.
Denna styvhet strcker sig inte längre än till toppvantens infästning i masten, men beyder ändå att den delen inte viker sig så snabbt som utan diamantstaget. Och då håller sig toppen också bättre. Dessutom är förstaget infast på ungefär samma ställen som toppvanten, så det hjälper sannerligen mot sagg i förstaget, vilket jag tycker är mycket viktigare än att kaltoppen ger sig lite åt lä.
Kolla noga hur däcket rör sig när du seglar, ta tex mått inne i båten. Vanligt problem med RJ att däcket sviktar lite, kan behövas styvas upp, tex med en stålpelare innuti (blir på fel ställe) eller med en kraftig balk som man kan tillverka och sedan limma/skruva dit.
/J
glömde första delen av frågan: prisfråga, diamantriggen är mer komplex, och kostar mer. Har jag för mig, det är också lite leverantörsberoende. När RJ byggdes fanns det diverse paket som man köpte till, ett sådant var standardriggen. Har ännu mer för mig att det var en entusiast som fixade fram diamantriggen.
Det är ett val man gör. Diamantriggen är bättre, men kanske inte så där helt avgörande. Dessutom är det svårt att ta sig förbi diamanten när man går på däck, speciellt med mantåg.
/J
Det är ett val man gör. Diamantriggen är bättre, men kanske inte så där helt avgörande. Dessutom är det svårt att ta sig förbi diamanten när man går på däck, speciellt med mantåg.
/J