Spinacker, block till bommen
-
Fjuppe
Spinacker, block till bommen
Jag tänkte montera den utrustning som saknas i min rigg så att jag kan använda den nya spinackern som följde med båten. Det jag undrar över är vilken sorts block jag ska använda till bommens lift och nedhal. Först tänkte jag använda sk stående block (90 grader mot underlaget) men bommen måste ju kunna vinklas ut utan att tågen nöter mot blocken. Om man i stället ska montera vanliga svirvlande enkelblock; hur sker då infästningen mot masten? Vad har ni för konstruktioner?
-
Martin Malmström
Det är helt beroende på hur stor båt du har.
På våran express sitter blocket till liften fast med hjälp av en liten \"bygel\" och två popnitar. Vad det gäller nedhal så sitter det fast i mastfoten. Hur som helst så håller två popnitar bra, köp gärna nitarna i en båttillbehörs affär så är du säker på att få något som inte rostar eller något annat otrevligt.
På våran express sitter blocket till liften fast med hjälp av en liten \"bygel\" och två popnitar. Vad det gäller nedhal så sitter det fast i mastfoten. Hur som helst så håller två popnitar bra, köp gärna nitarna i en båttillbehörs affär så är du säker på att få något som inte rostar eller något annat otrevligt.