minsta oceangående segelbåt på marknaden?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
gäst

minsta oceangående segelbåt på marknaden?

Inlägg av gäst » mån 15 nov 2004, 20:22

Hej
vilka är den minsta ,billigaste oceangående segelbåt på begagnde marknaden?
mvh
gäst

votiv

Inlägg av votiv » mån 15 nov 2004, 21:17

det torde nog vara storfidran (eller heter den havsfidran). det finns en bok skriven om en kille som seglade till västindien i en sån. kolla på seglings hemsida och gå in på 70-talsbåtar, där finns den!

Fribbe

Inlägg av Fribbe » tis 16 nov 2004, 21:26

Som med så mycket annat så har nog inte storleken någon större betydelse så länge båten håller tätt. Har för mig att den minsta båt som korsat atlanten var 1,8m lång. Snubben som seglade var runt 1,85!
Med mer eller mindre modifieringar så kan man nog göra de flesta småbåtar oceangående.
I princip alla småbåtar på lånsegling är extrautrustade av sina ägare med kraftigare röstjärn, extra kraftiga och täta luckor, vindroder etc. Det kommer man nog inte ifrån. I alla fall så skulle inte jag ge mig ut på en ocean med en liten båt i helt oförändrat orginalskick kanske från 70-talet vilken båttyp det än är.
Med andra ord: Med rätt kunskaper så kan du säkert göra en Pop 16 oceangående.
Havsfidran är en långseglarklassiker. Robust konstruktion, liten (6 m) och billig.
Amigo 23 har seglat till Peru och medelhavet. Kvalitetsbygge. 6,8m.
Även Albin Viggen, Ohlsson 22 och If har seglat långt.
Letar man tillräckligt länge så kan man säkert hitta någon som har seglat över atlanten i precis alla båttyper på marknaden.

ole

stor och liten

Inlägg av ole » ons 17 nov 2004, 11:48

Från båtfakta:

Storfidra / Orpon 26
Längd överallt: 7,60 m

Havsfidra
Längd överallt: 6,00 m

:|

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 17 nov 2004, 16:52

Havfidra heter den mindre, 6-metersvarianten av Storfidra (eller tvärtom). Bevisat duglig för oceanfärder genom otaliga Atlantpassager, t ex i havskappseglingen OSTAR på 70-talet.

Den ser ut som ett ägg, seglar som ett badkar men beskrivs som \"idiotsäker\" av ägare. Läs Olle Landsells bok om en långsegling med havsfidra. Bokens namn?

Priset brukar variera från 70-80 000 för en långfärdsrustad båt i toppskick, ner till 10-15 000 för ett rep.objekt.

Fast jag lägger min röst på Amigo 23...

mvh

Nils Nobbing

Mats

Inlägg av Mats » ons 17 nov 2004, 16:57

Rätt!
April fool var just 1.80 mtr.
Fantastiskt!!!

gäst

osänkbara små båtar

Inlägg av gäst » ons 17 nov 2004, 23:30

Hej
vore det inte bätttre att lilla långfärds båten ska vara av osänkbara typer? går det att genom tillsatser göra en havsfidra osänkbar?
mvh
gäst

Fribbe

Inlägg av Fribbe » tor 18 nov 2004, 22:02

Alla båtar går väl att göra osänkbara genom att bygga in flytblock?
Blocken måste ju självklart i m3 motsvara båtens vikt i ton vilket ger ganska stora volymer.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » ons 24 nov 2004, 15:47

Googla på \"tinkerbelle\" för att se historiens mest celebra oceangående minisegelbåt!

Skriv svar