Yanmar oljetrycksproblem

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Cumulus
Trogen medlem

Yanmar oljetrycksproblem

Inlägg av Cumulus » sön 27 aug 2006, 15:37

Hej,
Har en Yanmar YS12 vilken jag har haft problem med oljetrycket dvs lampan har lyst.

Problemet har lösts genom att byta motorolja. Efter denna åtgärd så har motorn fungerat ett tag. Efter ett tag återkommer dock problemet med oljetrycket. Har någon några förslag till andra åtgärder som kan utföras?
//A

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » mån 28 aug 2006, 07:59

Hej !
En kompis hade samma problem som du. Har du kollat oljefiltret, kan vara igensatt!? Vissa motorer har ett filter som skall rensas, vet inte om det gäller YS12:an men jag tycker du skall slå en signal till en duktig vekstad eller kolla manualen.
Lycka till!

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » mån 28 aug 2006, 08:49

Min YSB8 har ett spaltfilter, det skall vridas rund regelbundet, men det skadar inte att tar ur det vid ett oljebyte och kontrollera om det är mycket smuts som fastnat.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 28 aug 2006, 10:03

Ring till Sjöbergs Marin. De har defenitivt järnkoll på Yanmar och har då bjussat mig på ett och annat gott råd på telefon. När det gäller så pass allvarliga saker som oljetrycksfall är det nog bäst att fråga expertisen. Finns fler än Sjöbergs, men de har varit snabba att skicka grejer jag behövt. Bra firma om ni frågar mig.

Sjöbergs Marin & Motor
Fräsarv. 2, 14250 SKOGÅS, 08 - 609 08 00

http://www.sjobergsmarin.se/
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 28 aug 2006, 10:54

En viktig fråga: Handlar det om att lampan indikerar enbart på tomgångsvarv och när oljan är het, eller är det ett problem även på arbetsvarv?

I det första fallet är det fullt möjligt att det handlar om en kombination av en aning sliten (men inte utsliten) motor (oljepump, lagerspel) medan det är allvarligt fara å färde om trycket är för lågt även på arbetsvarvtal. Till saken hör också att oljetryckslampan larmar mycket sent, om trycket är för lågt, så slocknar den inte direkt vid uppvarvning skall man inte köra vidare innan man har kollat. Med kall olja skall lampan normalt heller inte lysa på tomgång.

Några grejor att kolla om du inte direkt vill anlita mekaniker:

Först, kolla oljan så den inte är utspädd med dieselolja. Skulle oljenivån i motorn öka är det alltid motiverat att misstänka matarpumpens membran, insprutningspumpens drivaxel eller i vissa fall insprutarna, beroende på typ.

a) oljetrycksgivaren (lampkontakten på motorn). Svår att kolla, enklast att byta till en ny. Den är billig, och det händer att de går sönder.

b) filter, silar och liknande måste vara rena/bytta. Finns ingen överströmmare i systemet innebär ett igensatt filter tryckförlust i bästa fall, sprängda oljekanaler i värsta fall.

c) Vad är trycket, egentligen? Kan kollas på egen hand med en lågpris oljetrycksmätare från t ex Biltema som du ansluter tillfälligt. Vilket tryck som är lägsta tillåtna vid ett visst varvtal (slitgränsen) är ofta angivet i handböckerna.
Anders S

PelleH
Silvermedlem

Inlägg av PelleH » mån 28 aug 2006, 12:50

Vilken olja kör du på? Jag har själv en YSM12 och har fått rekommendationen av Sjöberg Marin att alltid använda \"rak\" 30-olja (ingen modern multigrade-smörja alltså).
--
Pelle

Cthulu
Guldmedlem

Inlägg av Cthulu » mån 28 aug 2006, 13:29

Det händer trots allt att även givare går sönder, så först skulle jag testa lyfta av locket när motorn är igång en snabbis. Är det dålig oljeaktivitet där uppe så är det läge att stänga av snabbt och sen kolla upp oljepumpen.

Skriv svar