Motorbekymmer scampi
-
carlnilsjonas
- Silvermedlem
- Kontakt:
Motorbekymmer scampi
En person i min närhet har haft stora bekymmer med motorn i sin Scampi. Denna höst har han av varvet fått beskedet att en renovering är nödvändig. Kostnaden för detta skulle landa på 37000. Min enkla fråga (kanske svår att besvara) är:
Hur vet man när det är lika bra att byta motor i stället för att renovera den gamla?
Finns någon som råkat ut för samma dilemma? Vad kan en ny motor kosta och hur bör man resonera?
Jonas
Hur vet man när det är lika bra att byta motor i stället för att renovera den gamla?
Finns någon som råkat ut för samma dilemma? Vad kan en ny motor kosta och hur bör man resonera?
Jonas
-
Lennart F
Hej Jonas!
Har erfarenhet av två professionellt utförda motorrenoveringar i min närhet och är efter det mycket skeptisk. Det var massor av problem och det blev också dyrare än beräknat därför att saker man först trodde var hela visade sig defekta. När man lagt ner alla pengar ofta 75% av vad en ny motor kostar så har man fortfarande en 20-25 år gammal motor. Finns det service och reservdelar till den om 25år till? En modern diesel är betydligt mindre per hästkraft än en gammal, och går tystare drar mindre bränsle mm. En annan sak man kan fundera över är andrahandsvärdet, vad skulle du välja? Båt med gammal renoverad motor eller en ny? För mig är valet solklart att köpa en ny. Vilken man sen skall köpa och vad priset är, är en annan fråga. Du hittar säkert massor om du söker på motorbyte på nätet.
Lycka till
Lennart F
Har erfarenhet av två professionellt utförda motorrenoveringar i min närhet och är efter det mycket skeptisk. Det var massor av problem och det blev också dyrare än beräknat därför att saker man först trodde var hela visade sig defekta. När man lagt ner alla pengar ofta 75% av vad en ny motor kostar så har man fortfarande en 20-25 år gammal motor. Finns det service och reservdelar till den om 25år till? En modern diesel är betydligt mindre per hästkraft än en gammal, och går tystare drar mindre bränsle mm. En annan sak man kan fundera över är andrahandsvärdet, vad skulle du välja? Båt med gammal renoverad motor eller en ny? För mig är valet solklart att köpa en ny. Vilken man sen skall köpa och vad priset är, är en annan fråga. Du hittar säkert massor om du söker på motorbyte på nätet.
Lycka till
Lennart F
-
Erik.S
Erik.S
-
Allan B
Hej Jonas
För att kunna bedömma det måste man först veta vissa parametrar.
vad är det för märke?, vissa märken är bättre/lättare att revovera.
vad ingår i dessa 37000:-, vem ha konstaterat allt detta?
Kan ni inte själv renovera motorn? lagom trevligt vinterjobb.
Man måste inte vara en mekaniker från början, man blir det kan jag lova.
man lär sig motorn och det är klart bra.
Fördelen med ny motor är det som Lennart F skriver.
men ibland har man inte heltenkelt råd med en ny motor, så är det.!
Är motorn/blocket rostigt då finns det inte myckt att göra.! = NY
Allan
För att kunna bedömma det måste man först veta vissa parametrar.
vad är det för märke?, vissa märken är bättre/lättare att revovera.
vad ingår i dessa 37000:-, vem ha konstaterat allt detta?
Kan ni inte själv renovera motorn? lagom trevligt vinterjobb.
Man måste inte vara en mekaniker från början, man blir det kan jag lova.
man lär sig motorn och det är klart bra.
Fördelen med ny motor är det som Lennart F skriver.
men ibland har man inte heltenkelt råd med en ny motor, så är det.!
Är motorn/blocket rostigt då finns det inte myckt att göra.! = NY
Allan
-
carlnilsjonas
- Silvermedlem
- Kontakt:
Motorbekymmer scampi
Tack för era synpunkter. Min magkänsla var väl från början också den att en såhär dyr renovering riskerar att bli en dålig investering. Vad som slutligen blir denna bekymmersamma Scampins öde vet jag inte. Det är ju lyckligtvis inte min båt och därmed inte min plånbok som ska tömmas.
Må gott!
Jonas
Må gott!
Jonas
-
kalle
Ny för 47 kkr
Du får en ny Yanmar 21hk för 47000 om du lämnar in din gamla i inbyte. Jag skulle inte ens tvecka utan lägga till 10' för att få en ny motor. Sannolikt så får man man igen det vid en senare försäljning