Kring- kostnader??
-
Seglarn
Kring- kostnader??
Hade tänkt att införskaffa en mindre segelbåt runt 30-50 000 inför nästa sommar. Det blir min 1:a båt \"riktiga\" båt.
Jag undra hur mycket tid och framför allt pengar man får lägga på kringkostander som tex färg, upptagning, och vad en normal båtplats i GBG-området kostar och var man hitta den?
tacksam för svar!!
Jag undra hur mycket tid och framför allt pengar man får lägga på kringkostander som tex färg, upptagning, och vad en normal båtplats i GBG-området kostar och var man hitta den?
tacksam för svar!!
-
Peter1904
Dom flesta båthamnar i gbg ägs av det kommunala bolaget grefab.
www.grefab.se
Där finns info om priser för båtplats och vinteruppläggning. Att få en båtplats till nästa säsong ska du dock inte räkna med, tror dom minst populära hamnarna har en kötid på ca 3 år och vissa hamnar ligger på sådär 15 år....
www.grefab.se
Där finns info om priser för båtplats och vinteruppläggning. Att få en båtplats till nästa säsong ska du dock inte räkna med, tror dom minst populära hamnarna har en kötid på ca 3 år och vissa hamnar ligger på sådär 15 år....
-
Gäst
Båtplats under Grefabs regi är väl runt 2000 om året för en liten plats på sommaren, och runt 3000 för vintern. Sen kommer det till färg och annat på våren. Kanske runt 1500 till. Själv har jag en Maxi 77, och lägger undan 1000kr i månaden till båtplats, färg, försäkring osv. Då blir det lite över till ny utrustning med. Fast jag skulle gissa att runt 7-8 tusen är fasta kostnader.
-
Seglaren
Kostnader
Räkna med att det kostar 10% av båtens värde, dock minst 24.000 Skr/år att äga en båt om den skall vara välunderhållen och i bra skick. Då ingår alla kostnader såsom försäkring, uppdateringar, underhåll, båtplats (sommar/vinter) m.m.
Själv har jag en båt med ett värde på ca. 750.000 Skr. och budgeterar/lägger undan 75.000 Skr/år för detta ändamål. Men då har jag också en väl fungerande och underhållen båt.
Själv har jag en båt med ett värde på ca. 750.000 Skr. och budgeterar/lägger undan 75.000 Skr/år för detta ändamål. Men då har jag också en väl fungerande och underhållen båt.
-
Kalle
Kostnader
Om du äger en båt för 35000 eller en för 90000 spelar mindre roll om de i konstruktion är liknande:
Alltså utombordare, Ingen toa med septiktank etc.
Räkna med minst 1000 kr per månad - det låter vettigt, särskilt som du förr eller senare kommer vilja ha nya segel.
Det ger alltså absolut minst 12000 kronor per år.
Ränta på inblancolån ligger idag på 6% - det får på 100000kr 6000kr per år.
Man kan därför verkligen fråga sig varför man ska köpa en liten båt för 35000 eller lägga till en hundralapp i månaden och kunna köpa en mer riktig båt.
Kalle
Alltså utombordare, Ingen toa med septiktank etc.
Räkna med minst 1000 kr per månad - det låter vettigt, särskilt som du förr eller senare kommer vilja ha nya segel.
Det ger alltså absolut minst 12000 kronor per år.
Ränta på inblancolån ligger idag på 6% - det får på 100000kr 6000kr per år.
Man kan därför verkligen fråga sig varför man ska köpa en liten båt för 35000 eller lägga till en hundralapp i månaden och kunna köpa en mer riktig båt.
Kalle
-
Gäst
Re: Kostnader
Herrejävlar va pengar ni läger ner på båten!Seglaren skrev:Räkna med att det kostar 10% av båtens värde, dock minst 24.000 Skr/år att äga en båt om den skall vara välunderhållen och i bra skick. Då ingår alla kostnader såsom försäkring, uppdateringar, underhåll, båtplats (sommar/vinter) m.m.
En tumregel från mig: Små båtar, små bekymmer, små kostnader. Inte bara en klyscha.
Att det skulle kosta 24 000 kr per år att äga en båt för 30 - 50 000 är fel. Visst kan man komma upp i de summorna om man vill men det behövs inte. För min IF läggar jag inte över 10 000 kr/år grovt räknat, om man slår ut kostnaderna för större investeringar. Men så har jag heller inte filosofin att allt skall vara i perfekt skick. Min båt är till för användning och inget utställningsobjekt. Jag lastar heller inte på den för mycket lul-lull då sådant tenderar att gå sönder, kosta pengar och störa min segling.
Alla är olika, men det BEHÖVER inte vara dyrt med segling. Det avgör man själv.
Högaktningsfullt,
Nils Nobbing
-
Gäst
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Kostander
Hej vi har vår båt på tjörn, en BECKER 27.A INKÖPT FÖR 75000 kostnader/ÅR : FÄRG CA 800,-(BOTTEN) VAX CA 150 MED TRASOR MM.
OLJA 200,- DIESELKOSTN 2004=300,- FÖRSÄKRING (ATLANTICA) 890,- UPPTAGNING OCH SJÖSÄTTNING 1000,- VINTERUPPLÄGGNING 1 100,-
BÅTPLATS 2800,- + SAKER MAN VILL KÖPA TILL. 7280,- MIN/ÅR MEN DÅ HAR VI LITE HÖGRE FÖRS.VÄRDE.
OLJA 200,- DIESELKOSTN 2004=300,- FÖRSÄKRING (ATLANTICA) 890,- UPPTAGNING OCH SJÖSÄTTNING 1000,- VINTERUPPLÄGGNING 1 100,-
BÅTPLATS 2800,- + SAKER MAN VILL KÖPA TILL. 7280,- MIN/ÅR MEN DÅ HAR VI LITE HÖGRE FÖRS.VÄRDE.
-
Gunnar
Har haft en Karlskrona viggen några år inköpt för 24' kr. 10% regeln gäller ganska bra. Skulle möjligen kunna lägga undan en eller två tusenlappar till om året för investeringar.
Kostnadsbilden ser ut så här: Försäkring 300 kr/år (länsförsäkringar), upptag iläggning 200kr. En dunk bensin + växelhusolja & offeranod till utombordaren 1200, vax&rubbing 300, oförutsedda utgifter 400. Fika till jobbarhelgerna 500. Ok det drar kanske iväg lite, men då får du storleksordningen.
Eftersom båten ligger på ostkusten behövs ingen giftfärg(se bottenmålningstråden). Jag har dessutom haft turen att hitta en bryggplats med mkt låg avgift.
Kostnadsbilden ser ut så här: Försäkring 300 kr/år (länsförsäkringar), upptag iläggning 200kr. En dunk bensin + växelhusolja & offeranod till utombordaren 1200, vax&rubbing 300, oförutsedda utgifter 400. Fika till jobbarhelgerna 500. Ok det drar kanske iväg lite, men då får du storleksordningen.
Eftersom båten ligger på ostkusten behövs ingen giftfärg(se bottenmålningstråden). Jag har dessutom haft turen att hitta en bryggplats med mkt låg avgift.
-
tore
24 tusen om året
ja om man har tummen mitt i handen kanske plus att man är prylgalen och ska ha alla nya tekniska grejer för att sedan segla i skärgården.
Fn använd händerna och lej inte allt arbete på andra samt prata med andra seglare som seglar likadan båtar som er själv , ta råd byt grejer be om lösningar etc etc
Fn använd händerna och lej inte allt arbete på andra samt prata med andra seglare som seglar likadan båtar som er själv , ta råd byt grejer be om lösningar etc etc