Lidingö Runt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » mån 22 maj 2006, 22:01

Ni ser ju ut att ha bättre koll på läget än R-6:an!
Är det Notorius?

Bilden är också intressant,därför att den speglar två olika konstruktionsprinciper.

Sexan,smal och skrovdjup med 75% av deplacementet i blykölen.

Mustangen ,brett och grunt skrov med 53% av depl. i kölen.

Sexan har c:a 60 kvm segel på ett depl.av 4 000 kg.

Mustang har 31 kvm segel på ett depl.av 700 kg.

Att en R-yacht är extremt blöt och tung att segla i sjö,är allom bekant.

Jag är mer nyfiken på, hur en Mustang gick i den gropiga sjön?

Miwa

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 23 maj 2006, 10:59

Det var relativt torrt att segla Mustangen men en och annan våg fick vi ändå över. Sedan small det några gånger när båten dippade över vågorna och båten skatade in. Det var väl en anledning varför vi försökte att hålla oss på Lidingö-sidan. gasten höll hela tiden i storskot för att vara beredd att släppa ut den. Ibland kanske för mycket för att det var svårt att hålla Mustangen på kurs då. Nu förstår jag också mycket bättre varför det bör finns ständig kontakt mellan trimmaren och rorsman.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » tis 23 maj 2006, 21:53

Det låter ju positivt!
Det bådar ju gott för sportbåtarnas möjligheter att hävda sig i hårt väder,men vad var det som small i vågorna?

Vi hade liknande erfarenheter,bortsett då från smällarna.

Förmodligen skulle vi ha seglat effektivare,med ett rev till i storen och något mer inrullad genua.
Nu har jag bara låtit sy in ett rev i storen och det vet jag nu,är två för lite.

Jag har även snålat på genuafallet,det ska bytas till dyneema.
Denna dumsnålhet,ledde till svåriheter att hissa och plana ut genuan tillräckligt,som halkade ner lite i sin profil.

Ungefär halvvägs upp för Askrikefjärden,tog vi hem ytterligare ett par cm på kicktalja och akterstag.Vilket planade ut seglen lite till.

Det gjorde att vi tog märkbart bättre höjd,samtidigt som vi fick en mer upprätt torrare gång.

Hade jag varit lite mer uppmärksam på dessa två detaljer innan seglingen, revning och planare segel,hade vi fått en betydligt lättare resa över fjärden!

Sedan spelar besättningens antal och vikt en stor roll.
Ju färre man är i besättningen,desto mer rätande moment behövs i kölen vid en given segelyta.
Alternativt ju färre som sitter i lovart,desto mindre segelyta kan båten bära i hårt väder.

Jag tror att samma sak gäller för fler deltagare än vi själva.
Det verkar vara viktigare hur man ställer in och anpassar rigg och segel,än vilken båttyp man seglar.

Hälsn.

Skit bakom snöret/Miwa

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

bilder från Lidingö runt

Inlägg av MiniMe » fre 04 aug 2006, 10:11

nu fick jag bilderna från gasten...

Bild
en B&R 23 upp och ner. en motorbåt var på väg att hjälpa. besättningen var väl inte så glad när vi bara seglade förbi med såg inte heller att en motorbåt kom.
Bild

samma händelse några sekunder senare. längre fram en annan båt som broatchade...

Bild

nästkommande startgrupper bl.a. Expresserna

Bild

med endast två rev och fock- vi fegade- med det var inte heller maxspeed

matsa

Inlägg av matsa » mån 07 aug 2006, 20:49

bilderna väcker sköna minnen till liv igen :D

Skriv svar