Hur sjösäker är comfort 30:an

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Comfort newbie

Hur sjösäker är comfort 30:an

Inlägg av Comfort newbie » ons 25 aug 2004, 15:49

Som nybliven Comfort 30 ägare så undrar jag hur sjösäker är en Comfort 30 är?
Man hittar massor av info om långseglande Albin Ballader tex.
Båtarna jämförs nästan jämt i tester mm, men jag hittar inga sidor om långsegling med Comforter.
Är den inte lika robust byggd eller vad beror det på?
Mvh Newbie

Göran Weiler

Comfort 30

Inlägg av Göran Weiler » ons 25 aug 2004, 20:05

En orsak är att det bara har byggts c:a 750 Comfort 30-or. Balladen byggdes i betydligt fler ex. Men jag håller med om att det är tunnsått med skildringar om långseglingar.

Själv har jag ägt min Comfort 30 sedan 1976 och har alltså seglat den i snart 29 säsonger nu. Jag seglade den oerhört hårt under slutet av 1970-talet och 1980-talet, bl a c:a 3 000 sjömil i ett 15-tal 48-timmars, varav ett antal under extremt tuffa förhållanden, kuling, storm, någon gång orkanbyar.

Vi gjorde ett antal långseglingar, ett år till Shetland, Orkneyöarna och fastlandsskottland, ett år till Isle of Wight och kontinentens nordkust och en gång till Hebriderna via Caledonian Canal och hem via Pentland Firth för att nämna några destinationer. Vi hade vid ett par tillfällen så hårt väder på Nordsjön, att vi var tvungna att ligga bi. Men efter 30 000 sjömils segling kan jag inte minnas något värre haveri än en avpumpad spinnakerbom!

Båten är mycket välbyggd, stark och ändamålsenlig. De enda kompletteringar jag har gjort är att jag efter den första nordsjöseglatsen satte in en kraftig bottenstock för att undvika den lilla tendens till svajköl som man möjligen kunde ana sig till. Dessutom har jag förstärkt rufftaket, som kan ha en benägenhet att så småningom sjunka in, om vanten sätts an mycket hårt under lång tid.

Comfort 30-an är en eminent seglare särskilt i mycket lätt väder men är också en mycket god hårdvindsbåt, som tål vilket väder som helst.

Jag har utförligt beskrivit några av långseglingarna i Svenska Kryssarklubbens årsskrifter 1977-1986.

Kalle Kula

Kolla röstjärnsinfästningarna!

Inlägg av Kalle Kula » tor 26 aug 2004, 08:55

Ett litet tips bara förutom att kolla maststöttan som beskrivs ovan...
Kolla även röstjärnsinfästningarna, på många båtar är de utförda med bara skruvar i försänkta hål i träinredningen utan bandjärn ner i basinredningen i plast...

Jag seglade själv upp röstjärnen ur däck på den Comfort 30 jag hade för ett par år sedan. Det var inget roligt men riggen klarade sig!

Maststöttan byggde jag om enligt de tekniska tips som Comfort30 förbundet gett ut. Mitt rufftak hade sjunkit ner några centimeter.
Varning för vatteninträngning i sandwichmaterial mellan laminaten, det är gjort i balsaträ och ruttnar fortare än man dricker ur första nubben på midsommarafton...
Jag fick kratsa ur mycket balsa under mastfoten....vatten hade trängt i gelcoatsprickorna som upptstått.

Annars var det inga större konstigheter.

Skriv igen och posta en E-mailadress så kan vi ta kontakt utanför forumet om Du vill ha mer information om tips och tillvägagångssätt!

Göran Weiler

Comfort 30

Inlägg av Göran Weiler » mån 30 aug 2004, 09:20

Utom på enstaka av de äldsta självbyggena är röstjärnen mycket kraftigt (över)dimensionerade. Det aktre och mellersta röstjärnet är bultat långt ner i basinredet. Det främre är med en kraftig rf stålkonstruktion fäst i skansskottet ända uppifrån och ner.

Däck, överbyggnad mm har som distansmaterial balsa i form av c:a 8x8 cm kubb, som sinsemellan i viss mån är separerade av plastspackel. Vatten kan dock vandra från kubb till kubb. I värsta fall kan det leda till frostsprängning. Ytan blir då något upphöjd och gelcoaten spricker. Att det går så långt är nog väldigt ovanligt. Jag har aldrig sett någon C30 som drabbats. Men det gäller förstås att täta noggrannt, när nya beslag monteras.

Comfort newbie

Tack för svaren

Inlägg av Comfort newbie » tis 31 aug 2004, 17:27

Båten är från 1975
Den aktre röstjärnet går ner i ryggstöden av plast sedan är de klädda med teak i den synliga delen och främre röstjärnet sitter fast i i en sorts konsol av rostfria vinkeljärn...

Jag har inte seglat hem henne ännu så jag får titta närmare på det.

Maststöttan går ner till en bottenstock som ligger på kölen, på maststöttan i teak (kanske garnering runt rostfri stolpe?) sitter salongsbordet fastsatt .

Masten har dubbla spridare och 13 vant med backstagen inräknade.
Furlex rullgenua och fullattestor

Om jag förstått det rätt Göran så äger du \"Laranja\" och henne var jag och tittade på i Björlanda innan jag bestämde mig för köpet.
Jag kommer ochså ligga i Björlanda så vi kanske ses...

Mvh Comfort Newbie
blagul@hotmail.com

Användarvisningsbild
Kapten
Trogen medlem

Siffror

Inlägg av Kapten » tis 31 aug 2004, 20:59

Naturligtvis finns det folk som har forskat i ämnet. :)

http://www.signal.uu.se/Staff/el/pers/boats/csf.html

Göran Weiler

Siffror

Inlägg av Göran Weiler » sön 05 sep 2004, 08:51

Jag har sett listan med nyckeltal för känslighet för kappsejsning tidigare och fattar absolut ingenting! Hur jag än räknar kan jag inte komma fram till talet 2,05 för Comfort 30.

Förmodligen har man utgått från det deplacement som angavs i broschyrer från 1970-talet: 3 300 kg. Den korrekta vikten är i själva 3 800 kg - 4 200 kg. För att nämna en detalj...

Det är intressant att jämföra halvtonnarkollegan Scampi, som, förmodligen för att den på bredaste punkten är 3 centimeter! smalare än Comfort 30, har ett lägre tal. Ingen hänsyn tas till att Scampin sticker 158 cm mot Comfort 30-ans 170 cm och att Scampin bara har 1 150 kg järn i kölen mot Comfort 30-ans 1 450 kg bly!!!!!!

Om jag finge välja mellan pest och kolera, så nog skulle jag hellre kappsejsa med en Comfort 30 än med en Scampi.

Skriv svar