Vilken foldingpropeller?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
ATJ

Maxprop

Inlägg av ATJ » tis 28 mar 2006, 20:10

Skrutt också här skulle ju mitt inlägg in :(

http://www.max-prop.com/

Bästa propellern som finns om du har rak axel.

Annat fabrikat har för S-drev http://www.seahawk.com.au/

/Anders

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Flytt eller kopia...

Inlägg av Seawolf » ons 29 mar 2006, 06:25

(Lägger gärna en kopia här också.)

För att belysa hur mycket inverkan det kan tänkas ha att vattnet strömmar snett uppåt i det område en foldingpropeller sitter på en snett neråtriktad propelleraxel med stödbock, kan man göra vissa antaganden:

Jag gissar att en 4-tons segelbåt på c:a 9 meter som färdas med c:a 3 knop behöver c:a 70 Newtons kraft för att nå denna fart. ('Principles of yacht design' har ett diagram för en 40-fotare på 8 ton, jag halverar dess motstånd). Vid denna fart är det endast friktionsmotstånd, ej vågbildnings.

Vid samma fart tänker vi oss nu att foldingpropelern på den vanliga motorinstallationen är hopfälld med bladaxlarna horisontellt. Då kommer vattnet att träffa bladen snett, kanske omkring 20 grader. Om man vrider propellern 90 grader kommer vattnet att passera bladen mycket lättare.

Jag har förstås inga data på hur stor skillnad i motstånd det ger med olika vridning. Men det borde vara realistiskt med c:a 2 Newton eller lite mer om det är breda blad.

Om man igen använder diagrammet, justerat för vår 4-tons båt, ser man att vid 3 knop är motståndsändring / knop c:a 60 Newton (Kan verka paradoxalt när hela motståndet är 70, men kurvan är olinjär)

I så fall motsvarar en bromsningsförändring på 2 Newton c:a 2/60 av 3 knop= 0.1 knop

OBS att alltihop ovan består av antaganden och uppskattningar. Motståndskurvan från 'Priciples of Yacht Design' är däremot mera noggrant verifierad.

Men om gissningen att fel propellervinkel bromsar 2 newton (= tyngden hos ett litet paket vispgrädde) i 3 knop är korrekt, så är en fartändring på 0.1 knop resultatet, och det stämmer med min känsla för hur mycket det blir i verkligheten.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 29 mar 2006, 06:36

För att kommentera det där med motstånd, LYS mm.

Jag har redovisat några antagna siffror på propeller motstånd för låg fart, och vad de ger för resultat.

LYS är i sammanhanget inte mycket att stödja sig på. Det är genomsnittsvärden för alla vindstyrkor och alla bogar och får väldigt felaktiga konsekvenser i specifika situationer. Det är troligt att t.ex. en fast propeller i lättvindskryss kan ge ända uppemot 10% sämre fart en folding, medan den på frisk halvvind knappt märks alls.

Det gör inget om tvivel uppstår mot resultatet av vad jämförande beräkningar visar. De syftar bara till att skapa tankeverksamhet hos intresserade, så de kan stoppa in sådana siffror de själva kan tänkas tro på.

PEEN
Guldmedlem

Re: Maxprop

Inlägg av PEEN » ons 29 mar 2006, 09:16

ATJ skrev:Skrutt också här skulle ju mitt inlägg in :(

/Anders
Hej Anders

Varför är max-prop bäst?

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 29 mar 2006, 10:18

PEEN skrev:
ATJ skrev:Skrutt också här skulle ju mitt inlägg in :(

/Anders
Hej Anders

Varför är max-prop bäst?
Den ger dig full stigning på tomgång både vid fram och back. Den driver alltså lika bra som en fast propeller även på tomgång och ger dig folding propellerns låga motstånd när du seglar. Jag har erfarenhet av en 2 bladig maxprop i mer än 20 år på en 6,5 ton tung segelbåt och skulle aldrig köpa en "vanlig" folding propeller igen. En nackdel är dock priset, den är inte billig men den fungerar som sagt perfekt. Det är väl inte för inte som alla SWAN båtar leveras med Maxprop som standard :D .

//Anders

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 29 mar 2006, 10:41

Sorry missade mitt alias.

//Anders

Herr Q

Inlägg av Herr Q » ons 29 mar 2006, 10:44

En flöjlande propeller är ungefär tre gånger så dyr som en foldingpropeller. Annars är det ett utmärkt val ur många synpunkter. Man kan till och med (på vissa fabrikat) få olika stigning på fram och back, vilket kan vara en poäng om man har olika utväxling på fram och back.

Nackdelarna brukar anges som att de inte är lika mekaniskt tåliga som traditionella propellrar.

Anders, Har du haft samma propeller alla 20 åren?

//HQ

ATJ

Inlägg av ATJ » ons 29 mar 2006, 11:52

Herr Q skrev:En flöjlande propeller är ungefär tre gånger så dyr som en foldingpropeller. Annars är det ett utmärkt val ur många synpunkter. Man kan till och med (på vissa fabrikat) få olika stigning på fram och back, vilket kan vara en poäng om man har olika utväxling på fram och back.

Nackdelarna brukar anges som att de inte är lika mekaniskt tåliga som traditionella propellrar.

Anders, Har du haft samma propeller alla 20 åren?

//HQ
För att vara nogrann så är det samma propeller som suttit på båten i 22 år och den fungerar utan problem fortfarande så den har varit en mycket bra investering. Det är en helt otroligt skön känsla att kunna lägga i backen och känna att det driver eller bromsar redan på tomgång.

//Anders

Propellersnurr

Inlägg av Propellersnurr » mån 03 apr 2006, 19:29

En annan fråga om foldingpropellrar.....

Hur får ni er foldingpropeller att fällas ihop enklast när man stryper motorn och börjar segla?

Man har hört/läst alla möjliga förslag inom detta område. Växel fram i, växel back i eller friläge.

Själv har jag en Yanmar med S-drev, där man inte kan lägga i fram eller bak efter att man har stängt av motorn, dvs jag måste strypa motorn med växel i. Om jag seglar med motorn i friläge, så snurrar oftast motorn när jag seglar. Ska den göra detta med en foldingpropeller eller tyder det på att min propeller inte fälls ihop? Har en 3-bladig prop från Flex-o-fold.

/snurr

Herr Q

Inlägg av Herr Q » mån 03 apr 2006, 20:16

Det beror på att Flex-o-Fold har gjort noggranna mätningar och utformat bladen rätt :-). Och visst menar du att propellern snurrar, inte motorn?

När propellern snurrar hålls bladen ut inte bara av centrifugalkraften, utan också av tryck- och dragkarafterna runt bladet. Därför måste man stanna motorn i växel för att kollapsa propellern, speciellt om växellådan går lätt. Så fort propellern står still lovar jag att den viker ihop sig, bara den inte är full med snäckor i kuggsegmentet om båten gör mer än 2-3 knop.

Det kvittar om du stannar i fram eller backläge, men det gäller ju att komma ihåg att så är fallet. Framåtläget är väl det mest logiska - ibland kan man behöva sätta litet fart på skutan med motorn för få farten som behövs för att fälla ihop en småtrög propeller.

//HQ.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 03 apr 2006, 21:30

Jag tror backläget är det mest logiska..... :wink:
Calle

Se gla ut

Herr Q

Inlägg av Herr Q » mån 03 apr 2006, 21:57

Problemet uppstår då man inte kan växelmanövrera vissa drev då de står stilla tillsammans med att när det blåser bara litet kan man inte gärna lägga i backväxeln då man tänker börja segla, därför att då stannar båten helt och en viss fart är nödvändig för att få bladen att vika ihop sig.

Kan man lägga i backen eller har axelbroms är det något annat. Då kan man göra som man vill.

//HQ

Användarvisningsbild
NO-TOOL
Guldmedlem
Kontakt:

Re: Folding propeller

Inlägg av NO-TOOL » mån 03 apr 2006, 22:03

Håkan skrev:Hur påverkar rak axel kontra S-drev val av propeller?
Jag har haft två axelbrott på et Yanmar SD20 drev. Senare har jag bytt båt till en med samma typ motor och drev. Denna båten har också haft axelbrott i drevet. Jag har fått bekräftat att det är mycket sällsynt att detta händer vid normalt handhavande. Jag har varit i kontakt med många som har lång erfarenhet med at serva och reparera dessa drev. Det är alltså typen utan sk. "dog clutch". Drevet levereras till Yanmar upp till och med 27 hästar. Vikten på 2 och 3 bladiga foldingpropellrar varierar nog ganska mycket. 3 bladiga klart tyngst, men dessa har också bättre dämpning. Det är flera kg som vänder riktning från 800 varv åt ena hållet till det samma åt motsatt håll. Jag har nästan svårt att förstå att det faktiskt är konstruerat för att fungera på detta viset. Yanmar har, eller kommer snart, med en påbyggnadskoppling man kan montera på utgående axel. Så fenomenet är kanske vanligare än man vll erkänna.

Något klart svar på problemet med axelbrott har jag aldri fått. Det närmaste jag kommer är fastkärvade gummidämpare i Alcoprop propellern. Om man har ett drev utan någon som helst slirkoppling så ville jag nog ta reda på vilken propeller som har bäst dämpning. Själv har jag fortfarande kvar mitt SD20 drev, med Alcoprop propeller, och hanterar därför mitt reglage med stor aktsamhet.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 03 apr 2006, 22:17

Herr Q skrev:Problemet uppstår då man inte kan växelmanövrera vissa drev då de står stilla tillsammans med att när det blåser bara litet kan man inte gärna lägga i backväxeln då man tänker börja segla, därför att då stannar båten helt och en viss fart är nödvändig för att få bladen att vika ihop sig.

Kan man lägga i backen eller har axelbroms är det något annat. Då kan man göra som man vill.

//HQ
Nja, om jag kör med motorn så har båten fart, när den då stoppas med backläget i så fälls bladen ihop, eller har jag missat något...
Calle

Se gla ut

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tis 04 apr 2006, 06:19

Man kan göra på båda sätten.

Men, om man inte kan lägga i backen när man vill, utan bara då motorn går så bromsar båten oundvikligen in medan man stannar motorn. Har man ett rejält fartöverskott kan man förstås göra så. Det beror också litet på hur snabbt man kan stanna motorn och vilken växel man tycker skall ligga i när man sedan startar motorn.

Jämfört med att bara stoppa motorn med framväxeln ilagd är det litet mer invecklat att lägga i backen och sedan stoppa motorn. Det man då får tänka på är att man håller tillräckligt hög fart (4-5 knop) så att propellern garanterat fäller ihop sig då den slutar snurra och att man inte sölar med stoppreglaget.

Med den typen av \"ovilliga\" backslag vi talar om här är naturligtvis den mest rätta lösningen att ha en (automatisk) axelbroms, men det ser man sällan.

//HQ

Skriv svar