Spinnakerfrågor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Edward
Guldmedlem

Spinnakerfrågor

Inlägg av Edward » sön 08 aug 2004, 21:23

Vad är skillnaden mellan en \"spinnakerstrumpa\" och en \"spinnakerspiral\"? Är det enbart olika namn på samma sak eller är det vitt skilda saker?

Vad jag förstått är att båda är till för att göra det lättare att hissa och ta ner spinnakern om man (som jag) är mer eller mindre oerfaren av att ha seglat med spinnaker.

SWERNY
Silvermedlem

Re: Spinnakerfrågor

Inlägg av SWERNY » mån 09 aug 2004, 12:29

Edward skrev:Vad är skillnaden mellan en "spinnakerstrumpa" och en "spinnakerspiral"? Är det enbart olika namn på samma sak eller är det vitt skilda saker?

Vad jag förstått är att båda är till för att göra det lättare att hissa och ta ner spinnakern om man (som jag) är mer eller mindre oerfaren av att ha seglat med spinnaker.
Hej!

Du har svarat på frågan själv...
Plastspiral eller "nylonstrumpa" (haha) samma funktion. Man får ner spinnakern som en "korv" och slipper riskera att den fyller under hissning/nedtagning.

Mvh Roger N

Användarvisningsbild
Edward
Guldmedlem

Re: Spinnakerfrågor

Inlägg av Edward » mån 09 aug 2004, 20:19

SWERNY skrev: Du har svarat på frågan själv...
Plastspiral eller "nylonstrumpa" (haha) samma funktion. Man får ner spinnakern som en "korv" och slipper riskera att den fyller under hissning/nedtagning.

Mvh Roger N
Tack för svaret...
Är de två modellerna likvärdiga i funktion, enkelhet, styrka och kvalité eller är någon av dem att föredra framför den andre? För- och nackdelar skulle vara intressant att höra lite mer om. :?

Skriv svar