Vad är skillnaden mellan en \"spinnakerstrumpa\" och en \"spinnakerspiral\"? Är det enbart olika namn på samma sak eller är det vitt skilda saker?
Vad jag förstått är att båda är till för att göra det lättare att hissa och ta ner spinnakern om man (som jag) är mer eller mindre oerfaren av att ha seglat med spinnaker.
Spinnakerfrågor
Re: Spinnakerfrågor
Hej!Edward skrev:Vad är skillnaden mellan en "spinnakerstrumpa" och en "spinnakerspiral"? Är det enbart olika namn på samma sak eller är det vitt skilda saker?
Vad jag förstått är att båda är till för att göra det lättare att hissa och ta ner spinnakern om man (som jag) är mer eller mindre oerfaren av att ha seglat med spinnaker.
Du har svarat på frågan själv...
Plastspiral eller "nylonstrumpa" (haha) samma funktion. Man får ner spinnakern som en "korv" och slipper riskera att den fyller under hissning/nedtagning.
Mvh Roger N
Re: Spinnakerfrågor
Tack för svaret...SWERNY skrev: Du har svarat på frågan själv...
Plastspiral eller "nylonstrumpa" (haha) samma funktion. Man får ner spinnakern som en "korv" och slipper riskera att den fyller under hissning/nedtagning.
Mvh Roger N
Är de två modellerna likvärdiga i funktion, enkelhet, styrka och kvalité eller är någon av dem att föredra framför den andre? För- och nackdelar skulle vara intressant att höra lite mer om.