Sjöfylleri vid 0,2 promille?
Sjöfylleri vid 0,2 promille?
Nu har rattfylleriutredningen kommit så långt med sin översyn av sjöfyllerilagstiftningen att man tycker att 0,2 promille ska införas som \"normalgrad\" av sjöfylleri. Kan förstå att man ville sätta en gräns för grovt sjöfylleri på 1,0 promille men att nu börja reglera i nederkant i stället för att låta kustbevakare göra situationsberoende bedömningar... Nej tack säger jag! Argumenten känns egentligen överflödiga, kan man påvisa promille vid olyckor är ju ansvarsfördelningen redan idag klar. Kustbevakningen har redan idag möjlighet att punktmarkera skärgårdskrogar vid stängningsdags och tvinga även måttligt berusade kaptener till ofrivillig övernattning på orten. Något jag anser de fullt kapabla att göra utan att ha en fix gräns att behöva rätta sig efter.
Efterlevnaden av en ev. lag kommer dessutom givetvis att bli helt omöjlig att kontrollera då ingen myndighet har tillstymmelse till resurser att kontrollera ringa sjöfylleri. Stifta lagar utan möjlighet att kontrollera efterlevnad brukar generellt inte anses bra i något sammanhang! Sen har vi ju alla vanliga skäl som gör 0,2 promille till sjöss ett barockt förslag, mängden situationer då du av säkerhetsskäl behöver bryta upp för att byta natthamn etc är betydande och det är ej önskvärt att ställa medborgare inför valet att göra en säkerhetsberättigad åtgärd kontra bryta mot lagen. Nej, inga 0.2 promille på sjön helt enkelt!
Utredningen
Efterlevnaden av en ev. lag kommer dessutom givetvis att bli helt omöjlig att kontrollera då ingen myndighet har tillstymmelse till resurser att kontrollera ringa sjöfylleri. Stifta lagar utan möjlighet att kontrollera efterlevnad brukar generellt inte anses bra i något sammanhang! Sen har vi ju alla vanliga skäl som gör 0,2 promille till sjöss ett barockt förslag, mängden situationer då du av säkerhetsskäl behöver bryta upp för att byta natthamn etc är betydande och det är ej önskvärt att ställa medborgare inför valet att göra en säkerhetsberättigad åtgärd kontra bryta mot lagen. Nej, inga 0.2 promille på sjön helt enkelt!
Utredningen
[i|Kan ju tillägga att jag på intet sätt försvarar framförande av fordon och fylleri i kombination! Håller t ex med Boströms linje vad gäller straffskala för grovt rattfylleri snarare än utredningens. Sjön är dock sjön och ställer därmed sina egna krav på finess och fingertoppskänsla. Nuff said.[/i]
-
Quasimodo
Har haft nöjet att läsa utredningen i sin helhet. Det bör noteras att detta är ett förslag, och om man inte delar utredningens uppfattning kan det vara lämpligt att göra sin röst hörd - NU.
Tyngsta kritiken tycker jag är
- man inte hanterar kontrollproblematiken, dvs lagen blir kraftfull i sin räckvidd men len i sin omfattning.
- man anser att nöd får bryta lag alltför lättvindigt, t ex när dåligt väder på ingång gör att man lämnar ankarviken för en tryggare hamn, och då sanktioneras 0,2-promillaren att trots allt segla/köra sin båt, bara man kan göra troligt att det är farligare att stanna kvar ute än att segla iland.
- att man helt negligerar problemet med små motorbåtar och roddbåtar och fylla och låter dessa vara allt utom totalt dyngraka (dvs, en icke alkoholskadad person vid 1 promille).
Det här har alla förutsättningar att bli en lag som hindrar \"medelseglaren\" från att dricka vin/öl till maten, men inte hindrar förare av snipor och snurror eller personer med god förmåga att uppfinna \"nödlägen\" från att köra berusade.
Det hade förmodligen räckt att man inte givit möjligheten till sk \"sållningsprov\" (nykterhetskontroll av alla båtar) till kustbevakning och polis, utan behållit kravet på \"skälig anledning\" till en kontroll. Att man har en objektivt mätbar gräns för alkoholpåverkan har jag inga problem med. Men att vara tvungen att acceptera myndighetsbesök vid ankarliggande en kväll enkom för att be skepparen andas i mätaren känns inte riktigt rimligt.
Q.
Tyngsta kritiken tycker jag är
- man inte hanterar kontrollproblematiken, dvs lagen blir kraftfull i sin räckvidd men len i sin omfattning.
- man anser att nöd får bryta lag alltför lättvindigt, t ex när dåligt väder på ingång gör att man lämnar ankarviken för en tryggare hamn, och då sanktioneras 0,2-promillaren att trots allt segla/köra sin båt, bara man kan göra troligt att det är farligare att stanna kvar ute än att segla iland.
- att man helt negligerar problemet med små motorbåtar och roddbåtar och fylla och låter dessa vara allt utom totalt dyngraka (dvs, en icke alkoholskadad person vid 1 promille).
Det här har alla förutsättningar att bli en lag som hindrar \"medelseglaren\" från att dricka vin/öl till maten, men inte hindrar förare av snipor och snurror eller personer med god förmåga att uppfinna \"nödlägen\" från att köra berusade.
Det hade förmodligen räckt att man inte givit möjligheten till sk \"sållningsprov\" (nykterhetskontroll av alla båtar) till kustbevakning och polis, utan behållit kravet på \"skälig anledning\" till en kontroll. Att man har en objektivt mätbar gräns för alkoholpåverkan har jag inga problem med. Men att vara tvungen att acceptera myndighetsbesök vid ankarliggande en kväll enkom för att be skepparen andas i mätaren känns inte riktigt rimligt.
Q.
-
kalle4
tandlös lag
Känns mest som en rätt så tandlös lag. Hur många poliser finns det ute i skärgården egentligen som aktivt kan se efter denna lag? Inte särskillt många och i dom flesta fallen så befinner dom sig på dom stora ställena, typ sandhamn, waxholm osv där dom ibland verkligen behövs.
Sjöfylleri
Hej,Forumet!
Jag har inte läst utredningen, men vill ändå kommentera ämnet.
Eftersom jag är nykter alkoholist sedan 6 år,har jag inga egna bekymmer
med nykterheten till sjöss.
Att flytta båten nattetid,går ju att undvika genom val av skyddad natthamn,om man vill supa till på kvällen.
Ligger man inte skyddad för en väderförändring,är det väl klokt att hålla sig nykter oavsett promillegräns i lagstiftningen,eller hur?
Vad gäller fylla och småbåtar,dvs 2 gubbar i en eka som är ute och fiskar,så höll vi hårt på nykterheten även när jag drack som mest.
Vi umgås gärna med vänner ute i skärgården,som naturligtvis tar sig ett glas eller två och har det bra.
Ingen dricker sig dock synbart berusad och väl är det,med tanke på det ansvar man har för sina familjer och varandra!
Hälsningar Miwa
Jag har inte läst utredningen, men vill ändå kommentera ämnet.
Eftersom jag är nykter alkoholist sedan 6 år,har jag inga egna bekymmer
med nykterheten till sjöss.
Att flytta båten nattetid,går ju att undvika genom val av skyddad natthamn,om man vill supa till på kvällen.
Ligger man inte skyddad för en väderförändring,är det väl klokt att hålla sig nykter oavsett promillegräns i lagstiftningen,eller hur?
Vad gäller fylla och småbåtar,dvs 2 gubbar i en eka som är ute och fiskar,så höll vi hårt på nykterheten även när jag drack som mest.
Vi umgås gärna med vänner ute i skärgården,som naturligtvis tar sig ett glas eller två och har det bra.
Ingen dricker sig dock synbart berusad och väl är det,med tanke på det ansvar man har för sina familjer och varandra!
Hälsningar Miwa
-
Hans H
medelålders män...
Saxat från räddningstjänsten:
\"Omkring 150 personer omkommer varje år till följd av drunkning. 90 % av de omkomna är män och åldersgruppen 50-79 år är överrepresenterad.
Antal drunkningsolyckor med dödlig utgång har minskat de senaste 40-åren. Förklaringen är bland annat ökad simkunnighet. Under det senaste decenniet har minskningen avstannat något. Bakom
denna utveckling ligger möjligen ett ökat intresse för friluftsliv, en ökad användning av alkohol och andra droger, minskad användning av flytväst samtidigt som färre lär sig simma\".
Letar vidare efter hur många av de 150 som hade alkohol i blodet, men det lär vara ganska många...
\"Omkring 150 personer omkommer varje år till följd av drunkning. 90 % av de omkomna är män och åldersgruppen 50-79 år är överrepresenterad.
Antal drunkningsolyckor med dödlig utgång har minskat de senaste 40-åren. Förklaringen är bland annat ökad simkunnighet. Under det senaste decenniet har minskningen avstannat något. Bakom
denna utveckling ligger möjligen ett ökat intresse för friluftsliv, en ökad användning av alkohol och andra droger, minskad användning av flytväst samtidigt som färre lär sig simma\".
Letar vidare efter hur många av de 150 som hade alkohol i blodet, men det lär vara ganska många...
-
kalle4
gylfen öppen
Har även hört att en stor del av dom som drunkar i samband med alkohol har gylfen öppen...
-
kalle anka.
Kanske man borde lagstifta att cyklister måste ha hjälm, cyklar skall genomgå godkänd kontrollbesiktning varje år. Varför inte cykelregister?Misil no87 skrev:Angående att strunta i lagen pga svårigheter att övervaka, liten risk att åka fast.
Jag tycker då att man i konsekvensens namn skall tillåta cykelstölder, då dessa nästan aldrig klaras upp.
Och kanske också värdetransportrån...
Seglare ska ha mc-hjälm ifall dem får bommen i huvudet, gångtrafikanter skall ha pannlampa så de syns i mörkret, etc.efc.
Ja - eller inte...kalle anka. skrev:Kanske man borde lagstifta att cyklister måste ha hjälm, cyklar skall genomgå godkänd kontrollbesiktning varje år. Varför inte cykelregister?
Seglare ska ha mc-hjälm ifall dem får bommen i huvudet, gångtrafikanter skall ha pannlampa så de syns i mörkret, etc.efc.
Vad har det med saken att göra, förstår inte jämförelsen mellan dina exempel och 0,2 i promillehalt på sjön.
Alla borde ha skägg
Det är inte så många år sedan man lagligen kunde köra en bil i hög
hastighet med en promillehalt av 0,49. Jag har svårt att se att det
skulle kunna innebära någon fara om man t.ex. en stilla, solig efter-
middag glider fram i sakta mak, över en stilla solig fjord, och smutt-
ar på ett glas vin eller två.
Problemet skulle i så fall bestå i att det i en snabbgående motorbåt
i vild framfart, krävs en koncentration på samma nivå som vid bil-
körning i hög hastighet, och att det vid lagstiftning skulle bli ogör-
ligt att göra skillnad på dessa två sätt att färdas.
Jag skulle tro att f.n. gällande lagar duger, eller att straffsatserna
kanske skulle höjas vid vårdslöshet.
Ett annan jämförelse från biltafiken: det är lagligt att köra bil med
träskor på fötterna; skulle en träsko lossna från foten och hamna
under bromspedalen med olycka som följd, har man gjort sig skyld-
ig till vårdslöshet i trafik. Jag tror att sådana här ärenden bäst görs
upp i domstol, bedömda från fall till fall. Hellre det än ett ständigt ballongblåsande.
Rudi
hastighet med en promillehalt av 0,49. Jag har svårt att se att det
skulle kunna innebära någon fara om man t.ex. en stilla, solig efter-
middag glider fram i sakta mak, över en stilla solig fjord, och smutt-
ar på ett glas vin eller två.
Problemet skulle i så fall bestå i att det i en snabbgående motorbåt
i vild framfart, krävs en koncentration på samma nivå som vid bil-
körning i hög hastighet, och att det vid lagstiftning skulle bli ogör-
ligt att göra skillnad på dessa två sätt att färdas.
Jag skulle tro att f.n. gällande lagar duger, eller att straffsatserna
kanske skulle höjas vid vårdslöshet.
Ett annan jämförelse från biltafiken: det är lagligt att köra bil med
träskor på fötterna; skulle en träsko lossna från foten och hamna
under bromspedalen med olycka som följd, har man gjort sig skyld-
ig till vårdslöshet i trafik. Jag tror att sådana här ärenden bäst görs
upp i domstol, bedömda från fall till fall. Hellre det än ett ständigt ballongblåsande.
Rudi
Ärligt talat så ser jag inte vad problemet är.
För vem är det så viktigt att som skeppare kunna sitta och dricka vin eller öl samtidigt som man seglar? Är det helt omöjligt att vänta med den där ölen tills båten ligger förtöjd? Vid 0,2 promille är det ingen vettig människa som sätter sig bakom ratten på en bil, man är fullt medveten om att man är olämplig att framföra ett fordon Är det då lämpligt att framföra en segelbåt och vara ansvarig för det som händer ombord?
För vem är det så viktigt att som skeppare kunna sitta och dricka vin eller öl samtidigt som man seglar? Är det helt omöjligt att vänta med den där ölen tills båten ligger förtöjd? Vid 0,2 promille är det ingen vettig människa som sätter sig bakom ratten på en bil, man är fullt medveten om att man är olämplig att framföra ett fordon Är det då lämpligt att framföra en segelbåt och vara ansvarig för det som händer ombord?
Rudi
Rudi!
Du jämför med exempel från biltrafken.
Här är ett annat :
En av mina tidigare arbetsgivare inom båtbranchen,brukade göra inköpsresor med bil in till Stockholm.
När han kom tillbaka låg det alltid tomma starkölsburkar på golvet
i bilen.
Han drack öl medan han körde!
Så här tycker jag:
Det är knappast att räkna som OK att dricka alkohol under gång,om du är ansvarig kapten på din båt!
Är ansvaret delegerat till någon annan,kan man ev. relaxa litegrann.
Hälsningar Miwa
Du jämför med exempel från biltrafken.
Här är ett annat :
En av mina tidigare arbetsgivare inom båtbranchen,brukade göra inköpsresor med bil in till Stockholm.
När han kom tillbaka låg det alltid tomma starkölsburkar på golvet
i bilen.
Han drack öl medan han körde!
Så här tycker jag:
Det är knappast att räkna som OK att dricka alkohol under gång,om du är ansvarig kapten på din båt!
Är ansvaret delegerat till någon annan,kan man ev. relaxa litegrann.
Hälsningar Miwa