Hur mycket batterikapacitet behövs för några dagar vid en naturlig ankringsplats?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
lyly19
Trogen medlem

Hur mycket batterikapacitet behövs för några dagar vid en naturlig ankringsplats?

Inlägg av lyly19 » tis 25 aug 2026, 08:07

Hej allihopa,
Jag planerar att ankra vid en naturlig ankringsplats i tre dagar utan landström. Min båt är utrustad med kylskåp, lampor, VHF-radio, autopilotsystem och laddare för två telefoner. Jag uppskattar min förbrukning till cirka 45–55 Ah per dag vid 12V.

Jag funderar på att installera en 200 Ah LiFePO4Drift Hunters-batteribank och en solpanel med en effekt på cirka 200 W. För er som ofta ankrar i några dagar utan landström: vad är er faktiska dagliga förbrukning, och vilken batteri-/solpanelinstallation fungerar effektivt i praktiken?

Jag skulle verkligen uppskatta att höra om erfarenheter från små segelbåtsägare, snarare än att bara förlita mig på teoretiska beräkningar.

farareaa
Rookie

Re: Hur mycket batterikapacitet behövs för några dagar vid en naturlig ankringsplats?

Inlägg av farareaa » mån 21 sep 2026, 05:25

Pokepath TD is the game that I would recommend to everyone who loves casual strategy games. While learning all the basics of the game does not require lots of time investment,Pokepath TD still provides enough room for thinking. And it is always great to see how well planned defense copes with difficult waves.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Re: Hur mycket batterikapacitet behövs för några dagar vid en naturlig ankringsplats?

Inlägg av Fredrik » tis 06 okt 2026, 08:01

Har haft solpanel på 50W och en batteribank med två st gel-batterier 70Ah/st. Detta räcker till under semestern. Om det är dåligt väder lägger jag upp en till portabel solpanel på 50W. Behöver aldrig använda landström. Har ungefär samma förbrukare som dig. Enklast är väl att bara testa. Tre dagar ska inte vara något problem. Håll koll på spänningen några gånger under dagen så ser du. Brukar vara lågt på morgonen innan solcellsladdningen kommit igång.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar