Delab Marinelektronik?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mr Q
Diamantmedlem

Delab Marinelektronik?

Inlägg av Mr Q » mån 26 jul 2010, 18:53

Någon som vet om Delab finns kvar? De har ett nummer på hitta och eniro, men hemsidan verkar död. Ingen svarar på luren, kan iofs bero på semester.

Jag har ett gammalt skiljerelä från dem som verkat ha givit upp. Visst kan jag ersätta med skyllermarks, men Delab har en furstligt tätad plastlåda jag gärna återmonterar det hela i.

Dessutom kopplar de litet olika. Skyllermark har förespråkar en grov obruten kabel mellan generator och startbatteri och därefter ett skiljerelä mellan start och förbrukare som drivs av tändkabeln. Delabs skiljerelä verkar inkopplad mest hela tiden och sitter direkt i anslutning till generatorn, den tappar av ström till förbrukarna från startbatterikretsen. Tittar man närmare på kretskortet är faktiskt starbatterikretsen kortsluten och allt styrs till förbrukarna.
Bilagor
DSC01924_3.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Delab Marinelektronik?

Inlägg av Anders S » mån 26 jul 2010, 19:26

Jaha du, jag trodde det var lätt som en plätt (jag hade ett bokmärke till DELAB). Men det verkar ha upphört. Men spåren i cyberrymden finns kvar:

Delab Marin / Dick Leonard AB
Kontaktperson : Dick Pettersson
Besöksadress : -
Adress : Ripvägen 10
Postnr : 14172
Postort : SEGELTORP
Län : Stockholm

Hemsida : -
Email : -
Telefon : 08-646 49 85
Fax : : 08-646 00 42

När det gäller skiljereläet från DELAB finns ett sådant i min båt också. Den magnifikt tätade lådan kan man nog få även om man byter system, den ser ut som en fuktsäker kopplingsbox av standardmodell och sådana är inte så dyra. I mitt fall har jag fått byta reläet och har nu ett liggande som backup (sedan fem år). Det är kanske så enkelt som att reläkontakterna bränts, och då blir det bra igen med ett nytt relä. Det finns litet olika modeller, man skall försöka få tag på ett rejält ett, inte den vanliga 30A-modellen som säljs till bilar. Testa med http://www.kjell.com/?item=36113&path= ; det är rimligt i pris.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 26 jul 2010, 20:58

En fråga om LEABS spänningsstyrda relä:

Om man kopplar den mellan startbetteriet och förbrukarna, är det då ok att koppla batteriladdare och solcellsregulator till förbrukarna, dvs klarar den backströmmar till startbatteriet? Eller måste allt kopplas till startbatteriet, dvs generator, laddare och solcellsregulator?

Jag har sett att ämnet behandlats förut, men jag är inte intresserad av NASA:s monitor utan vill ha det som innan "krascen", dvs helautomatisk fördelning mellan start/förbrukare och alltid maxladdat på båda kretsar från solcellen när man kommer ned till båten.

Tacksam för råd.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Tvåkretsladdning

Inlägg av Anders S » mån 26 jul 2010, 21:58

Om man har (som jag) en startkrets och en förbrukarkrets har modellen med ett "rakt relä" som aktiveras enbart då motorn går en del poänger och minst en nackdel. Poängen är att ett relä är enkelt och närmast idiotsäkert, nackdelen är att det går ström i båda riktningarna då det är slutet, så när förbrukarna är urladdade går det ström från start- till förbrukare om inte generatorn lyfter spänningen såpass att detta inte sker. I princip inträffar detta om man skulle slå på motorströmmen ("tändningen") obemärkt, men med Yanmars larmtuta märker man detta tämligen genast. Vid en trasig generator (slitna kol, dålig laddning) kan samma problem uppstå.

Min (icke-)lösning på Q-problemet är därmed att solcell och batteriladdare laddar förbrukarna i alla lägen (solen lyser eller sladd iland), medan generatorn laddar båda batteribankarna genom skiljereläet (eller, om man så vill, hopkopplingsreläet). Det är den kombination av "idiotsäkert" och effektivt som jag förordar. Men då laddar inte solcellen startbatteriet.

Leabs relä borde inte släppa igenom ström endera vägen, även om det är elektroniskt, men vill man ladda startbatteriet via förbrukarbatterierna kan man nog ordna det ändå, via en diod som då blir en ihopkopplingsdiod, inte en isärkopplingsdiod. En sk Schottkydiod har lågt spänningsfall, så en sådan med lämplig effekt (måste tåla en hög backström!) kan kanske fungera? Det kunde ju vara intressant att höra kommentarer om hur man kan lösa detta?
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 26 jul 2010, 22:42

Det märkliga är att den gamle Delaben fungerade på det viset. Jag blev aldrig riktigt klok på den, men solcellen laddade båda batteribankerna, trots att både den och laddaren låg kopplade över förbrukarbanken. Så när man kom ned till båten och alla förbrukande kretsar varit avstängda låg både förbrukarbanken och startbatteriet på närmare 15V. Kändes ju väldigt bra.

Kanske var det därför skiljereläet brände ut, den tålde inte den höga baklängesströmmen?

Jag återkommer om jag får fram mer info i ämnet. Bara inte generatorns elektronik är med och spökar på något hörn.

Det kommer ta några dagar för jag snyggar till batteriboxen när jag ändå är där och rotar, har lagt första lagret färg på idag, ett till ska dit. Därefter nya batterier, nytt kablage osv.

EDIT: Hittade denna manual för produkten Septor 1275 DUO, den klarar dubbelriktad laddning. Och här kan man köpa den. Så den gamla Delaben var litet före sin tid tydligen. Skyllermarks relä för 596 kan kännas litet dyrt för något man kan köpa på Kjell för 1/5. Men är det marint så...

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 31 jul 2010, 10:53

Delab-burken ser ut som elektronik som borde gå att reparera.
--
Spänningsstyrda skiljerelän kopplar ihop batterierna när spänningen överstiger typ 13,2 V. Nackdelen med dessa är densamma som med enkla skiljerelän att om husbatteriet är nästan tomt men startbatteriet är fullt så kommer energin att strömma från startbatteri till husbatteri när generatorn börjar ladda.
Jag har en brytare till skiljereläet så att ett mer eller mindre tomt husbatteri kan få hela laddningen i början. Jag har alltså generatorn direkt kopplad till husbatteriet och startbatteriet via skiljereläet.

Nu sätter jag en liten solpanel med egen regulator enbart för startbatteriet. Solpanelen ska sitta vertikalt (för att ge mest laddning under vinterhalvåret) i aktern som vetter mot söder på båtplatsen. Tanken är att få en bra underhållsladdning av startbatteriet under vintern. Kostnad: 5-600 kr.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 01 aug 2010, 16:27

bosseh skrev:Delab-burken ser ut som elektronik som borde gå att reparera.
Kanske, men känns onödigt att chansa.

bosseh skrev:Spänningsstyrda skiljerelän kopplar ihop batterierna när spänningen överstiger typ 13,2 V. Nackdelen med dessa är densamma som med enkla skiljerelän att om husbatteriet är nästan tomt men startbatteriet är fullt så kommer energin att strömma från startbatteri till husbatteri när generatorn börjar ladda.
Hm, är du hundra på det? Skulle tro att generatorn drar upp en spänning till ca 14 V och laddar respektive bank utifrån behov, dvs olika ström till respektive.
bosseh skrev:Jag har en brytare till skiljereläet så att ett mer eller mindre tomt husbatteri kan få hela laddningen i början. Jag har alltså generatorn direkt kopplad till husbatteriet och startbatteriet via skiljereläet.
Jo så är delaben designad, skillnaden ligger i att startbatteriets kabel är kortslutet, dvs startbatteriet laddas alltid av generatorn. Förbrukarna endast efter startbateriet fått sitt.
bosseh skrev:Nu sätter jag en liten solpanel med egen regulator enbart för startbatteriet. Solpanelen ska sitta vertikalt (för att ge mest laddning under vinterhalvåret) i aktern som vetter mot söder på båtplatsen. Tanken är att få en bra underhållsladdning av startbatteriet under vintern. Kostnad: 5-600 kr.
Que, en separat solcell för en slingan? Är inte det som att gå över ån efter vatten?

Nä, ett dubbelriktat spänningsrelä mellan bankerna känns som rätt melodi. Och generatorns kabel direkt mot startbatteriet. Ett skiljerelä som kan kortslutas via switch för att t.ex. starta motorn på alla batterier parallellkopplade om startbatteriet av någon anledning skulle vara urladdat. Solcell med regulator på förbrukarkretsen, liksom Mobitronicladdaren.

Tack för alla råd och tips.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 01 aug 2010, 16:34

Ett skiljerelä som kan kortslutas via switch för att t.ex. starta motorn på alla batterier parallellkopplade om startbatteriet av någon anledning skulle vara urladdat.
Skrev Mr Q

:wink: Jag har en "startkabel" liggande om jag skulle råka ut för urladdat startbatteri. Enklare och billigare.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... artkablar/

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 02 aug 2010, 18:08

Jag har ett svagt minne av att Delab-burken var en bra och välfungerande grej. Sådana grejor kan vara värda att reparera. Om man hittar rätt reparatör som inte ska ha undersökningsavgift, startavgift, grundkostnad mm.
--
Generatorn lämnar 14 V men är husbatteriet stort och tomt orkar generatorn inte ge full spänning och då kan ström tas från startbatteriet. Samma om generatorn är dålig eller det är glappkontakt.
--
En separat solpanel för startbatteriet ger redundans. Systemen är åtskilda, vid ett fel på husbatteridelen så är ändå startbatteriet intakt. Framförallt på vintern när det bara är solpanelerna som förhindrar batteridöd.
En fördel med solpaneler är att de kan trycka i de sista 15-20% av kapaciteten som generatorn inte klara av. Men ska det bli effektivt så krävs en separat regulator för varje batteribank.

Colin
Rookie

Inlägg av Colin » sön 11 maj 2014, 23:41

Jag undrar om någon har ett kopplingsschema för Delab utrustning som visas på bilden?

Jag förstod inte en del av de tekniska bidragen

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » mån 12 maj 2014, 07:17

Jag var i kontakt med Dick på Delab för ett par år sedan. Han berättade då att han i princip hade lagt ned firman (av ålders-själ?) och ägnade sig numer mest åt båtliv. Men att han svarade i telefon då han kunde/hade lust. Han hjälpte mig med min fråga. Jag har också Delabutrustning i min båt och har en känsla av att det är bra och tillförlitliga prylar.

Colin
Rookie

Inlägg av Colin » mån 12 maj 2014, 20:43

Hälsningar Seagull,

Tack för ditt svar.

Jag talar inte svenska därför att det skulle vara bäst för mig att skriva till Dick Leonard.

Jag har en adress för honom i Segeltorp. Jag undrar om det fortfarande är giltigt? Vet du om han fortfarande har den adressen?

Jag har kopierat informationen från ett directoryan du berätta för mig vilket är korrekt?

Dick Pettersson

adress
:
-
adress
:
Ripvägen 10
postnummer
:
14172
stad
: