Dieselbakterier

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Dieselbakterier

Inlägg av Lasse L » fre 21 mar 2014, 19:34

Har en nyinköpt båt. Tittade i tanken igår och såg att det låg brunaktig sörja på botten, sk. bakterier.
Tömde tanken, och tvättade den. Sugrörets filterduk var till 75% igengrodd. Klipptes upp och tvättades, lödades igen.
Min fråga, dieseln som länsades upp, >50 l, är inte helt klar, kan man efter filtrering i exv. kaffe filter återanvända den? :?:
Kommer att behandla tanken med bakteriedödande medel.
sugrör.jpg

paliswe
Diamantmedlem

Re: Dieselbakterier

Inlägg av paliswe » fre 21 mar 2014, 20:23

Du bör rensa bränslerören också och eventuella kranar på vägen, där kan det sitta mycket goja. Kolla även motorns bränslefilter, inte bara förfiltret.
Melittafilter fungerar inte, det är alldeles för tätt. Grovsila det i en tesil istället. Häll upp bränslet i två-tre stora dunkar och låt det stå en längre tid helt stilla, gärna några veckor. Därefter tittar du ner och ser om det är klar diesel. Är det det, har det mesta av gojan (inkl eventuellt vatten sjunkit till botten och du kan suga ut 80-90% av dieseln utan att man flyttar på dunken. Givetvis ska du ha hällt antibakteriemedel i dunkarna. Vilket medel som är bäst finns det många åsikter om, men de som innehåller biocider fungerar bäst, tycker jag.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 21 mar 2014, 22:04

paliswe skrev:Du bör rensa bränslerören också och eventuella kranar på vägen, där kan det sitta mycket goja. Kolla även motorns bränslefilter, inte bara förfiltret.
Melittafilter fungerar inte, det är alldeles för tätt. Grovsila det i en tesil istället. Häll upp bränslet i två-tre stora dunkar och låt det stå en längre tid helt stilla, gärna några veckor. Därefter tittar du ner och ser om det är klar diesel. Är det det, har det mesta av gojan (inkl eventuellt vatten sjunkit till botten och du kan suga ut 80-90% av dieseln utan att man flyttar på dunken. Givetvis ska du ha hällt antibakteriemedel i dunkarna. Vilket medel som är bäst finns det många åsikter om, men de som innehåller biocider fungerar bäst, tycker jag.
Har vid luftningen, efter tank tvätten, kört flera liter soppa genom rör och filter, bara klar diesel.
Vid luftning av "systemet" kopplar jag en fotdriven luftpump (som är avsedd till gummibåten) till tankens luftnings uttag, på så sätt trycksätter jag tanken och det är "bara" att öppna luftskruvarna.
Kontaktade förre ägaren som uppgav att han inte haft några problem.
Melitta filter skall jag använda även om det tar några dagar, så oren är inte soppan att tesilen behöver användas.
Eftersom båten inte har körts sen upptagning i höstas, har bakterierna samlats sej i en "koloni" i tanken, vilken sögs upp med våtdammsugare.
( Kan man säga våtDAMMSUGARE om dylik apparat? Inte dammar det när jag suger upp vatten .)
"Våtdammsugaren" är en trofast vän när det gäller renhållning under durkarna, tvätta med lämpligt medel, spola med högtryckstvätten, sug upp med "vattensugaren".

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 21 mar 2014, 23:06

Jag tycker du skall göra som Paliswe rekommenderade. Använder du tre-fyra 20-litersdunkar, (det går med vanliga vita 20-litersdunkar, och då ser man bra) så kan du hälla i bakteriedödande medel och sedan blanda väl. Sedan låter du allt sedimentera och så tömmer du de friska (?) 3/4delarna av innehållet via en hävert. Har du haft antibakteriemedel i, betrakta grumset som riskavfall. Silen har du ju redan tagit ut, använd för grovsilningen.

Nu är jag en lat och bekväm typ, och handlar det om 50-60 liter kanske jag inte jobbat hur mycket som helst för att återvinna en tusenlapp, särskilt inte om man måste köpa något för att lösa problemen. Men har man redan dunkar och tid för dieseln att lugna sig är det ju en annan sak. Är ledningarna rena och tanken sanerad, så räcker det fint att köra med litet antibakteriemedel i bränslet. Det cirkulerar sedan genom returledningen, så hela systemet blir behandlat. Vad som kan lossna (egentligen, dö av och flyta med) kanske man inte vet så noga.Ta med ett par extra filter redan denna säsongen, så är du förberedd. Med minsta tur har du bara köpt dem i förväg till nästa (och nästa) service.
Anders S

Skriv svar