paliswe skrev:Du bör rensa bränslerören också och eventuella kranar på vägen, där kan det sitta mycket goja. Kolla även motorns bränslefilter, inte bara förfiltret.
Melittafilter fungerar inte, det är alldeles för tätt. Grovsila det i en tesil istället. Häll upp bränslet i två-tre stora dunkar och låt det stå en längre tid helt stilla, gärna några veckor. Därefter tittar du ner och ser om det är klar diesel. Är det det, har det mesta av gojan (inkl eventuellt vatten sjunkit till botten och du kan suga ut 80-90% av dieseln utan att man flyttar på dunken. Givetvis ska du ha hällt antibakteriemedel i dunkarna. Vilket medel som är bäst finns det många åsikter om, men de som innehåller biocider fungerar bäst, tycker jag.
Har vid luftningen, efter tank tvätten, kört flera liter soppa genom rör och filter, bara klar diesel.
Vid luftning av "systemet" kopplar jag en fotdriven luftpump (som är avsedd till gummibåten) till tankens luftnings uttag, på så sätt trycksätter jag tanken och det är "bara" att öppna luftskruvarna.
Kontaktade förre ägaren som uppgav att han inte haft några problem.
Melitta filter skall jag använda även om det tar några dagar, så oren är inte soppan att tesilen behöver användas.
Eftersom båten inte har körts sen upptagning i höstas, har bakterierna samlats sej i en "koloni" i tanken, vilken sögs upp med våtdammsugare.
( Kan man säga våtDAMMSUGARE om dylik apparat? Inte dammar det när jag suger upp vatten .)
"Våtdammsugaren" är en trofast vän när det gäller renhållning under durkarna, tvätta med lämpligt medel, spola med högtryckstvätten, sug upp med "vattensugaren".