Sitter och dreglar över allsköns elektronik, och undrar vad vi seglare behöver i ekolodsväg, räcker det med att
se djupet någotsånär exakt, eller är ett framåtseende att föredra, ser också att det finns modeller med knivskarp bild,
du kan tom gå tillbaka (backtrack), men det är väl bara för fiskare, eller?
Ekolod bra till vad..
Re: Ekolod bra till vad..
Hej
Jag tycker det räcker med ett som visar djupet,bra när man navigerar o se om djupet överensstämmer med var man tror man är.
Detta har ju iofs mindre betydelse idag med piottrar o liknande,men känns ändå bra att ha lite djup koll,samma när man ligger i naturhamn är det fint o veta ungefärligt djup under båten ,
//Johan
Jag tycker det räcker med ett som visar djupet,bra när man navigerar o se om djupet överensstämmer med var man tror man är.
Detta har ju iofs mindre betydelse idag med piottrar o liknande,men känns ändå bra att ha lite djup koll,samma när man ligger i naturhamn är det fint o veta ungefärligt djup under båten ,
//Johan
Ett framåtseende är bra att ha när man letar sig in i naturhamn.Besqua skrev:Sitter och dreglar över allsköns elektronik, och undrar vad vi seglare behöver i ekolodsväg, räcker det med att
se djupet någotsånär exakt, eller är ett framåtseende att föredra, ser också att det finns modeller med knivskarp bild,
du kan tom gå tillbaka (backtrack), men det är väl bara för fiskare, eller?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Framåtseene lod kan vara roliga att ha, kanske till och med praktiska. Ett tips är att då fundera på hur man vill montera displayen, för skall man ha nytta av det måste man se denna medan man manövrerar. Den lilla (relativt sett) displayen kan inte var på avstånd (tänk "i luckgaraget) där andra instrument kan sitta, för det gäller att tolka en stiliserad bild, inte avläsa en siffra. Jag har båda (det "vanliga" är ingår i instrumentsystemet), och slår på det framåtseende då detta verkligen behövs - till vardagsbruk och för att kolla det verkliga djupet där man befinner sig duger ett vanligt ekolod bra. Hade jag haft displayen under näsan hade naturligtvis bara ett behövts, man kan naturligtvis "dumma ner" ett framåtseende och låta detta visa "vanligt djup".
Har man inget ekolod alls idag skall man såklart börja med att kolla priserna, och har man råd (=kan förtränga prisskillnaden) så löser ett framåtseende fler önskemål, medan ett "vanligt" bara de mest grundläggande (muhaha). En liten nackdel är att givaren för ett framåtblickande lod med nödvändighet kommer att sticka ner mer än ett vanligt.
Har man inget ekolod alls idag skall man såklart börja med att kolla priserna, och har man råd (=kan förtränga prisskillnaden) så löser ett framåtseende fler önskemål, medan ett "vanligt" bara de mest grundläggande (muhaha). En liten nackdel är att givaren för ett framåtblickande lod med nödvändighet kommer att sticka ner mer än ett vanligt.
Anders S