Hur tjokt laminat.....
Hur tjokt laminat.....
Jag ska bygga ett massivt glasfiberlaminat son kommer bli ca 20mm tjockt. Kan man bygga alla glasfiberlager på en gång, eller behöver det härda efter ett mindre antal för att senare byggas på till färdig tjocklek? Jag funderar mest på om det kan bli problem med värmen eller annat när man bygger så pass tjockt på en gång?
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Re: Hur tjokt laminat.....
Är absolut inte expert på det här. Men räkna med att varje lager bygger ca. 1 mm.
Det betyder 20 mattor. Det går inte att rolla på ett 20 mm tjock gelé som inte har härdat!
Dessutom kommer det att bli väldigt varmt när det härdar.
Räkna med att lägga 2-3 mattor åt gången om Du vill ha någorlunda kvalitet på laminatet.
Det betyder 20 mattor. Det går inte att rolla på ett 20 mm tjock gelé som inte har härdat!
Dessutom kommer det att bli väldigt varmt när det härdar.
Räkna med att lägga 2-3 mattor åt gången om Du vill ha någorlunda kvalitet på laminatet.
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Hej,
Du ska inte köra mer en max 4-5 mattor, men helst ngt färre, är min erfarenhet om man vill ha ett bra resultat. Sen beror det naturligtvis på vad för form du vill uppnå.
Om du ska ha så tjockt som 20mm - måste det vara gediget, kan du inte använda distansmaterial, för "raka laminat kan man använda polyuretanskiva, och om du ska forma mer komplicerade former är matta mycket bra.
Polyestern kan du köpa på Biltema - den fungerar bra och är billigare än på andra ställen. Polyuretanskiva och matta finns på fler ställen ( bl a Biltema eller SeaSea).
Hälsn Mats
Du ska inte köra mer en max 4-5 mattor, men helst ngt färre, är min erfarenhet om man vill ha ett bra resultat. Sen beror det naturligtvis på vad för form du vill uppnå.
Om du ska ha så tjockt som 20mm - måste det vara gediget, kan du inte använda distansmaterial, för "raka laminat kan man använda polyuretanskiva, och om du ska forma mer komplicerade former är matta mycket bra.
Polyestern kan du köpa på Biltema - den fungerar bra och är billigare än på andra ställen. Polyuretanskiva och matta finns på fler ställen ( bl a Biltema eller SeaSea).
Hälsn Mats
Scanner 391 nr 142
Så tjockt ska man inte plasta på en gång, pga härdkrymp ..
3 lager 450 grams matta brukar man säga.
Men jag har kört ca 6 lager åt gången
3 lager 450 grams matta brukar man säga.
Men jag har kört ca 6 lager åt gången
Jag löste det på anat sätt, tack för svaren ändå. Det blev 6 lager 450 matta och det blev helt perfekt.