Vilka kort är bäst
Vilka kort är bäst
Funderar på att inhandla ny plotter, men vilka kort är bäst, och vilka finns? Jag är helt kass på detta, men har hittat Blue chart, Navionics och C-map. Blue chart har jag haft tidigare, men de andra??
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Re: Vilka kort är bäst
Jag har använt C-Map och tyckt att dom varit bra, men kan inte säga att dom är så mycket bättre än de andra. jag vet att det har varit minst en tidigare tråd om detta.
//Mats
//Mats
Scanner 391 nr 142
Det är inte bara kort-typen som avgör "kvaliten" utan också hur resp. Plotter hanterar och presenterar korten.
Detaljrikedomen varierar pga. inzommningsgrad.
Båtmässorna är ett bra tillfälle att jämföra plottrarna på.
Detaljrikedomen varierar pga. inzommningsgrad.
Båtmässorna är ett bra tillfälle att jämföra plottrarna på.
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Jag tycker det är svårt att se skillnad på ex.vis Navionics eller C-Map. Tycker de är ganska likvärdiga.
garmin har jag ingen erfarenhet av.
Jag skulle välja kort efter följande kriterier:
-Pris på kort
-Pris för uppdatering.
-Hur ofta korten uppdateras.
garmin har jag ingen erfarenhet av.
Jag skulle välja kort efter följande kriterier:
-Pris på kort
-Pris för uppdatering.
-Hur ofta korten uppdateras.
Har Navionics och tycker att de är bra. De använder sjöfartsverkets och Hydrographicas (tror jag) databaser.
Jag har haft anledning att använda plotter med Blue chart några gånger och tycker att de är sämre Har inge erfarenhet av C-map.
Jag har haft anledning att använda plotter med Blue chart några gånger och tycker att de är sämre Har inge erfarenhet av C-map.
Spontant ser jag kortens kvalitet som likvärdiga. De hämtar info från samma ställe och jag tror(!) min uppfattning är att de har ungefär lika mkt fel. Olika fel, men ungefär lika många eller lika allvarliga. Detta från samtals med vänner och andra och läst foruminlägg mm. Jag har iaf inte sett ngn jämförelse mellan olika korttillverkare där man graderat dem för att se vilken tillverkare som är bäst. Någon?
Förutom tidigare inlägg om pris, uppdatering etc som är viktigt... återstår då plotter. Har du en miljö instrumentet skall passa in i? Kanske skäl att välja från samma tillverkare då. Har du preferenser kring skärm bredd X höjd, apparatens format? Eller hur menyerna är upplagda? Finns det vissa funktioner som är "must have" och andra som är "nice to have"? Pris?
Finns det fördelar att plottertillverkare och sjökortstillverkare är skilda från varandra? Nackdelar - det är kanske bättre att det är samma?
Förutom tidigare inlägg om pris, uppdatering etc som är viktigt... återstår då plotter. Har du en miljö instrumentet skall passa in i? Kanske skäl att välja från samma tillverkare då. Har du preferenser kring skärm bredd X höjd, apparatens format? Eller hur menyerna är upplagda? Finns det vissa funktioner som är "must have" och andra som är "nice to have"? Pris?
Finns det fördelar att plottertillverkare och sjökortstillverkare är skilda från varandra? Nackdelar - det är kanske bättre att det är samma?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Jag har C-map tillsammans med en Standard Horizonplotter och ingen erfarenhet från andra kombinationer.
På plottern finns det en slags varningslampa kallad "opt chart" eller liknade. Lampan skall lysa när det finns info i större skala på kortet som inte presenteras i nu visad skala. Trots detta utelämnas ibland åtminstone djupsiffror med släckt varninglampa. Det kan vara förödande för farligt grunda djup utan symbol för bränning eller grundtopp. Jag vet inte om det beror på brister i kortsystemet, plottern eller hos handhavaren.
Dessutom envisas det med att benämna våra särskilda (??) svenska kortobjekt som kumlar, tavlor, stänger m.m med ett enda Sjömärke, dessutom gul/svart (vill jag minnas). Det är en mycket störande brist på information, men det kanske alla system lider av.
På plottern finns det en slags varningslampa kallad "opt chart" eller liknade. Lampan skall lysa när det finns info i större skala på kortet som inte presenteras i nu visad skala. Trots detta utelämnas ibland åtminstone djupsiffror med släckt varninglampa. Det kan vara förödande för farligt grunda djup utan symbol för bränning eller grundtopp. Jag vet inte om det beror på brister i kortsystemet, plottern eller hos handhavaren.
Dessutom envisas det med att benämna våra särskilda (??) svenska kortobjekt som kumlar, tavlor, stänger m.m med ett enda Sjömärke, dessutom gul/svart (vill jag minnas). Det är en mycket störande brist på information, men det kanske alla system lider av.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL