Spridare MD5B
Spridare MD5B
............................
Senast redigerad av 1 thomask, redigerad totalt 0 gånger.
Re: Spridare MD5B
jaaa, nu var det längesedan, men har för mig att jag lämnade till ett företag som hette Elektrodiesel. Det kostade mer än jag trodde, redan då, för längesedan.
Det finns väl en VP verkstad i närheten? De borde kunna.
Får du nya för 2500:- så ...
När man lämnar in lite gamla spridare till provtryckning behöver de nästan alltid slipas om, och därefter provtryckas igen osv. Med sedvanlig timtaxa om > 1000:- så blir det lätt en hel del.
Men det går alltid att fråga på verkstaden vad de tar, så kanman sedan ta ställning till vad man tror om återbruk eller nytt.
En helt annan fråga är om det är spridarna som fallerar.
/J
Det finns väl en VP verkstad i närheten? De borde kunna.
Får du nya för 2500:- så ...
När man lämnar in lite gamla spridare till provtryckning behöver de nästan alltid slipas om, och därefter provtryckas igen osv. Med sedvanlig timtaxa om > 1000:- så blir det lätt en hel del.
Men det går alltid att fråga på verkstaden vad de tar, så kanman sedan ta ställning till vad man tror om återbruk eller nytt.
En helt annan fråga är om det är spridarna som fallerar.
/J
Här finns en bra firma som provtrycker spridarna. Kommer inte ihåg vad den heter men ligger nere i hamnen.
mvh
mvh
Finns en firma i Sundbyberg som fixade min spridare till en MD5A. Minns inte vad jag betalade exakt, kan ha varit strax över tusenlappen? De gör sådana jobb på fast pris...
Hursom, motorn startade snällt och rök minimalt efteråt.
Hursom, motorn startade snällt och rök minimalt efteråt.
Alla borde ha skägg
Rak 30-olja spelar egentligen ingen roll för kompressionen, den skulle kunna påverka på annat sätt.thomask skrev:Har haft min spridare inlämnad för provtryck, Och den faan var perfekt.
trots det så ryker det (fotogenrök) och är allmänt svårstartat under 15 grader ute. Motorn dra ingen olja (eller mycket lite olja) 0,5 liter på ca 50 timmars gångtid.
Där jag lämnade in spridaren, sa dom att jag skulle ge fan i Biltemas 10-30 mineralolja, och istället köra med en rak 30 olja. (att det skulle täta bättre och höja komptrycket?)
( det ryker inte oljedimma eller vattendimma)
Är spridarna (spridaren) i skick, så kan det vara läge att kolla kompressionen. Kompressionsproblem beror vanligen på kolvringarna eller ventilerna, och man kan pröva en fuling med båda: Stressa motorn ordentligt för att få upp förbränningsrummets temperatur och hoppas på att a) kolvringarna rör sig en smula i sina med åren koksade och "tighta" spår och börjar jobba igen och/eller b: att ventilerna blir heta nog att bränna bort koks som förmodligen sitter på avgasventilen. Lagom är alltid bäst.
En annan möjlighet är att du, genom alltför lätt och snäll drift fått något som kallas cylinderpolering. Då är cylindern helt slät och har inte förmåga att hålla kvar oljan i de små spår som bildas vid cylinderprepareringen (honing hening, alltså små, sm¨å räfflo som håller oljan på cylinderväggen. (Det är möjligen ett skäl att använda en rak 30-olja i ett oljebyte eller två, för de oljorna är inte lika hala, de har färre tillsatser och håller inte så länge och kan därför påverka den här "poleringen" så motorn blir "inkörd" igen. Jag hade nog provat att byta till sådan olja ett oljebyte, sedan kört motorn med ordentlig belastning ett tag innan man börjar fundera på att dela motorn och kolla hur cylindrar och kolvtoppar ser ut. En annan möjlighet är att göra ett kompressionsprov - då brukar man kunna diagnostisera läckage rätt bra (ringarna/ventilerna). Men dieslar kräver en dyrare sorts mätare, som skruvas in i spridarhålet.
Anders S
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Kan bara hålla med Anders. Rak 30 olja är bra när man kör in motorn alternativt, försöker få bort polering av cylindern.
Kör en Italiensk tuning. Fullt varvtal med last i 30-60 minuter. Har Du tur bränner Du ut sotavlagringar. Om detta inte funkar så
gissar jag att ventilerna bör ses över.
Kör en Italiensk tuning. Fullt varvtal med last i 30-60 minuter. Har Du tur bränner Du ut sotavlagringar. Om detta inte funkar så
gissar jag att ventilerna bör ses över.
oceansailor skrev:Kan bara hålla med Anders. Rak 30 olja är bra när man kör in motorn alternativt, försöker få bort polering av cylindern.
... Kör en Italiensk tuning...
Anders S