Efter bara fem helger med segling har det redan antagit drogliknande former!
Så roligt som jag haft på mina korta segelturer har jag inte haft sen jag upptäckte landsvägscykling för 8-9 år sen. Det finns mycket gemensamt. Ingen motor. Nästan helt tyst, förutom vindens brus och porlandet från vattnet runt aktern. En frihetskänsla som jag verkligen njuter av. Känslan av att man bara kan sticka iväg och lämna vardagen en stund. Ta sig till nya platser som tidigare varit svåråtkomliga. Billigt och rent. Helt fantastiskt!
Så, nu när det inom kort är dags för båten att obarmhärtigt lyftas ur sitt rätta element, har jag redan börjat längta efter nästa säsong! Så värst mycket sammanhängande tid kommer jag inte att ha, men det borde finnas utrymme för två veckors semester. Då skulle jag vilja sticka iväg på en längre båtsemester med den Seacat 16 som jag äger ihop med mina två bröder. Jag gissar att de kommer att vara för upptagna med annat för att det ska bli nån krock i "bokningen".
Båten finns i Hunnebostrand, mitt på Bohusläns kust, så det blir också start och mål för färden. Min tanke är att segla söderut, så långt jag hinner på den tid jag har, med marginal för dåligt väder (vid alldeles för svag vind finns motor som alternativ, men vid för hård vind stannar jag i hamn).
På min korta tur i lördags, med ca 4 m/s från nordost (enligt prognoserna - jag äger ingen vindmätare) seglade jag en rutt som kan beskrivas som avlångt oval, upp längs kusten och sen ner igen. Jag reggade allt med GPS och hade en snittfart i båtens rörelseriktning på ca 2.9 knop. Räknat i ruttens generella riktning var farten i snitt ca 2.2-2.3 knop, beroende på hur jag räknar och mäter. Detta med genua och storsegel, och motorn släpande i vattnet bakom (den går inte att ta upp pga gasreglagevajrarna som är för korta och stela). Nu blåste förstås inte vinden stadigt, utan stundvis var det nästan stilla, för att några minuter senare blåsa till så jag kom upp i runt 5 knop trots att jag gick ganska högt mot vinden.
Är drygt 2 knop realistiskt att räkna med för en längre segling? Jag tänker mig gå ganska mycket inomskärs och följa farlederna genom Bohuslän. Söder om Onsalalandet försvinner skärgården, så då är det öppet hav vare sig man vill eller inte. Å andra sidan kan det förstås vara mestadels västlig vind så det går snabbt på halvvind hela vägen, när det inte är massa kobbar och skär som är i vägen.
Hamnar finns det gott om längs rutten, men de kanske blir fullbelagda lätt? Jag vet inte ännu när på sommaren det är aktuellt, men förmodligen antingen riktigt tidigt eller riktigt sent. Inte under de värsta semesterperioderna i alla fall. Jag tar hellre lite svalare temperaturer mot att det är glesare i farlederna och i gästhamnarna. Kanske är slutet av maj eller början av juni bäst? Det beror naturligtvis på när jag får ta semester...
Hur långt ner är realistiskt att räkna med? 10-12 timmar segling per dag är nog rimligt. Men teoretiska funderingar är ju bara just det, så därför skulle jag uppskatta lite verklighetsförankrade uppskattningar från er andra som har seglat liknande turer. Målet med resan ska vara seglingen i sig, inte att vara på land och turista (det är ju trakter jag är välbekant med sen länge). Fixa mat, duscha, använda toalett. Resten av tiden i båten.
Tacksam för alla tips, råd och förslag!