Men i år har den helt plötligt drabbats av att ha lite väl stor missvisning.
Tidigare har jag kunnat använda den till finnavigering men nu vågar jag inte lita på den längre.
Jag vet att sjökorten som används inte alltid är up to date utan i vissa fall grundar sig på sjömätningar gjorda långt tillbaka i tiden.
Men för att kontrollera noggrannheten har jag sökt upp fasta, relativt nybyggda "objekt" (tex fyrar o liknande) som borde ligga på rätt position i sjökorten.
Även större hamnanläggningar (typ Göteborgs hamn) mm borde ju vara uppdaterade. Men även här kan plottern visa att jag kör 100m uppe på land
Läste release-nötterna på Garmins hemsida om att den version av softvara som min plotter kör på ibland kan ha problem med att "snacka med" satelliterna, vilket skulle kunna förklara att min plotter ibland har stor missvisning.
Nyare softvara med bug-fix finns att ladda ner på Garmins hemsida. Men då 292an använder sig av ett proprietärt "Garmin Data Card" och inte SD-minneskort så måste man dels ha ett tomt Garmin Data Card + en Garmin Data Card Reader device för att kunna ladda ner softvaran. Ladda ner filen går, men när man försöker unZippa den så letar den efter ovan nämnda Garmin Data Card Reader-device och när den inte finns att tillgå så blir det Error.
Kontaktade Garmin som erbjöd sig att ladda ner softvaran för mig på kortet - dvs jag skulle få betala 500 SEK + 231 i postförskottsavgift. Självklart måste jag i så fall även först köpa ett tomt Garmin Data Card för om man tar minneskortet som sjökorten ligger på så förstörs innehållet (åtminstone så hävdas det på Garmins hemsida - man skall inte använda sjökorts-kortet för uppdateringar av SW).
Känns lite surt att lägga så mycket pengar på något som kanske inte hjälper/åtgärdar problemet.
Köpa ny plotter kostar ju en slant och jag var fram till för några dagar helt inne på att nästa plotter också skulle bli en Garmin. Men mtp på hur deras service verkar funka så börjar jag bli lite öppen för att i så fall köpa nåt annat märke.
Har någon här på forumet lyckats uppgradera en Garmin av "den gamla generationen" som använder Garmin Data Cards? Nyare plottrar använder ju SD-kort och då blir det ju mycket mer standardiserat och enklare.