Inspektionslucka i dieseltank

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inspektionslucka i dieseltank

Inlägg av Seagull » tis 01 okt 2013, 09:25

Jag har planer på att sätta in en inspektionslucka, eller manlucka, i min dieseltank. Tänkte få lite rekommendationer av er, vilken modell/fabrikat ska man välja? Jag vill ha det ordentligt gjort och inte få något där det läcker ut diesel eller något som havererar. Samtidigt får inte installationen kräva alltför komplicerade moment.
Har ni några tips på vad man ska skaffa, eller ännu bättre -vad man ska undvika?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Inspektionslucka i dieseltank

Inlägg av Anders S » tis 01 okt 2013, 16:01

Det där är knepigt. Det finns luckor som påstår sig vara så täta att de kan fästas på sidan, men det tror jag inte på, i alla fall inte om man har en "vanlig tank" som rär sig då hela havet stormar och man har halv tank.

Den bästa lösningen är annars en liten "trunk", där luckan sitter en smula ovanför vätskeytan. Sedan skall man helst ha genomgående skruvar för att fästa luckan. Traditionellt sitter då det en fläns på en ram strax ovan tanktaket, där man har en stabil infästning, en plan yta för packningen, en grabbnäve genomgående skruv och slipper att locket kan röra sig.

På våra litet klenare tankar får vi därför göra ett hål, trixa in en specialfläns (eller göra ett rektangulärt hål) och sedan montera en fläns under hålet och sedan en annan fläns ovanpå luckan. Det viktiga där är att hitta ett ställe som är "stabilt", dvs inte mittpå en yta som böljar fram och tillbaka. Dessutom kan det tillkomma sådana förtetligheter som skalpskott (bra om de finns, men inte bra om manhålet man sågar upp kommer ovanpå) och problemet att göra rent tanken grån metallspån från verktyget man gör hålet med.
Anders S

paliswe
Diamantmedlem

Re: Inspektionslucka i dieseltank

Inlägg av paliswe » tis 01 okt 2013, 17:01

Wena har en inspektinslucka som fungerar bra. Den har en överdel med gummitätning och en underdel som har ett hack i sig, så man kan enkelt pillra ner den delen som ska sitta på undersodan. Man borrar ett hål på 115 mm med hjälp av ett hålborr. Med en bult drar man ihop det hela. en styrpinne ser till att under- och övredel inte kan rotera mot varandra.
Kostar omkring 375:- förutom borret då alltså....
http://www.wemasystem.se/inspektionsluc ... 13_47.html

Vad man får tänka på är om man har skvalpskott i tanken är att man kan då behövas flera luckor, en för varje utrymme.

Skriv svar