Hur ofta byter du olja i motorn

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Hur ofta byter du olja i motorn

Inlägg av Besqua » tor 26 sep 2013, 07:19

Funderar över frekvensen på oljebytet på Volvos mindre dieslar, det står
"var 100 timme eller en ggr varje säsong"
Hur gör du, känner du att det rent känslomässigt känns fint att
följa en sådan uppmaning trots att du kört högst 20 timmar i sommar?
Undrar hur många som kör gräsklipparen fler timmar, den startar ändå,
går bra år efter år utan åtgärd tills rosten tar chassit, när bytte du oljan?
För att göra denna spaning klar, hur många har upplevt motorstörningar
pga uteblivet oljebyte, du kanske bara hoppade över ett år, är inte risken större
att det blir trassel pga bristande underhåll av bränslesystemet, vem rensar tanken varje år?
Så kliv fram och erkänn, eller kom med ett väl underbyggt argument att följa Volvos rekommendation,
så även jag lätt rodnande återfinns rotande bland oljorna hos den lokala macken.
Ps kylningen ska man ta på allvar, dvs sköta enligt manual, kölden spränger....
Har jag bråttom tar jag bilen

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem

Re: Hur ofta byter du olja i motorn

Inlägg av andres » tor 26 sep 2013, 07:36

Har alltid bytt olja+filter minst 1 gg/år, på den tiden man VP rekommenderade max 50 timmar hände det även att man bytte olja (ej filter) mitt i säsongen.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 26 sep 2013, 10:34

Besqua skrev:Funderar över frekvensen på oljebytet på Volvos mindre dieslar, det står
pga uteblivet oljebyte, du kanske bara hoppade över ett år, är inte risken större
att det blir trassel pga bristande underhåll av bränslesystemet, vem rensar tanken varje år?
Så kliv fram och erkänn, eller kom med ett väl underbyggt argument att följa Volvos rekommendation,
så även jag lätt rodnande återfinns rotande bland oljorna hos den lokala macken.

En ny gräsklippare kostar ju inte så mycket. Du vill förmodligen att din båtdiesel skall hålla mer än tio år. I vägfordon har man i många år rekommenderat byte varje år vare sig det behövs eller ej (1500 körda mil innan byte är inte ovanligt numera) och med 50 km/tim i snitt är det ungefär 300 timmar. Men de som lovar detta och kallar sin olja för "longlifeolja" vill ändå att man byter varje år...

Det viktiga skälet att varmköra (viktigt!) och byta till ny olja på hösten är att man nu skall låta motorn vila i 6 månader eller så. Det är då vitalt att det inte finns vatten och förbränningsrester i oljan, som kan medföra korrosion. Ren olja är därvid "bättre". Oljan har också förmågan att bära slam, sot och andra partiklar (en hel del är slitpartiklar från motorn själv) och gammal olja mättas på sådant här. Byter man inte olja sjunker de här emulsionsburna produkterna ner till botten av tråget och samlas där. I dieslar som är slitna (och byter man inte oljan slits de snabbare) läcker oftast ner diesel i smörjoljan, vilket försämrar den över tid (utspädning). Oljan åldras över tid också, inte bara för att den används i drift. Varmkörning (använda ofta= innebär bland annat att vatten ångar av och att de lättare fraktionerna (dieseln) ångar av och det gör att man får de här problemen senare än i sällankörda motorer.

Sedan är oljerekommendationerna konservativa och grundas på dels att bränslet (dieslar) inte har samma höga klass som vår svavelfria citydiesel och dessutom på att oljebytet i sig är en möjlighet att upptäcka en del problem när man granskar oljan. Läckage i en topplockspackning (vatten i oljan) ser man bara om man byter, som regel (grådaskig olja) - om det nu inte är så illa att man ser beige slem i oljelocket.

Så ur synvinkeln "pengar" är det inga stora kostnader för att ha peace-of-mind genom att köpa 4-6 liter olja ihop med ett oljefilter och göra ett oljebyte. Den som vet något om motorer och kan bedöma olja på anblick och känsla kan chansa, men där brukar riktiga proffs anlita analysföretag. Dessvärre kostar analysen som ett oljebyte (eller mer) på våra i sammanhanget små motorer.

Vill man nu ändå inte byta, så bör man i vart fall noggrant varmköra motorn för att rensa bort kondensfukt, sedan kolla så oljan inte mättats alldeles, dvs att den fortfarande har en brun nyans, inte kolsvart. Kan man ta upp en matsked av oljan (det här skall man inte visa båtgrannarna, de kan få fel ideer) och värma denna ( till > 100 grader, dvs koka bort vattnet), så ser man direkt om det finns vatten i emulsion i den - den kan t o m gå från grå till brun medan man tittar. Sedan kan man förmodligen låta bli att byta, om man är en sorglös och livad lax. Men man skall informera sig om sakernas verkliga tillstånd i så fall.

Du har såklart helt rätt i att man skall vara mycket vaksam på att det inte (heller) står vatten (eller vatten OCh bakterier) i dieseltanken, som kan hitta vintervila i insprutningssystemet.
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tor 26 sep 2013, 10:37

Besqua skrev:Funderar över frekvensen på oljebytet på Volvos mindre dieslar, det står
Jag måste inlleda med att säga att "jag skiter i volvo's rekommendation", jag byter varje höst alldeles innan upptagningen.
Oljan är (oftast) biltemas "CF"

Störningar pga oljan ?? Ja, en gång hade jag för hög oljenivå i en YSM med följd att den skenade. Inte roligt alls.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

davidi
Silvermedlem

Inlägg av davidi » tor 26 sep 2013, 10:47

Hur mycket jobbigare är det att byta efter upptagning istället för innan när man har kylning som vanligt? Jag ska upp på lördag, och har lite bekymmer med att få tiden att räcka till innan dess.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tor 26 sep 2013, 10:59

davidi skrev:Hur mycket jobbigare är det att byta efter upptagning istället för innan när man har kylning som vanligt? Jag ska upp på lördag, och har lite bekymmer med att få tiden att räcka till innan dess.
När du konserverar motorn så kör du den väl ändå med sötvatten på land, så det är ju bara att varmköra motorn med samma sötvattenskylning, byta olja och sedan köra runt den nya oljan i motorn och sedan hälla i glykol i kylvattnet.

davidi
Silvermedlem

Inlägg av davidi » tor 26 sep 2013, 11:27

Ridax skrev:När du konserverar motorn så kör du den väl ändå med sötvatten på land, så det är ju bara att varmköra motorn med samma sötvattenskylning, byta olja och sedan köra runt den nya oljan i motorn och sedan hälla i glykol i kylvattnet.
Så får det nog bli, då kan jag ta den detaljen utan hets nästa vecka istället. Men, hur viktigt är det egentligen att köra igenom den med färskvatten? Båten ligger i Mälaren, så något salt att spola ur finns inte. Det kan vara bra att veta inför kommande vinterkonserveringar. Motorn är en sjövattenkyld Yanmar 2GM20.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tor 26 sep 2013, 11:36

Om den ligger i sötvatten är det väl inte jättekritiskt att köra igenom den med sötvatten, men eftersom du ändå skall köra in glykol i den, så är det ju inte speciellt mycket krångligare att varmköra den med sötvatten heller.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tor 26 sep 2013, 14:51

davidi skrev:Hur mycket jobbigare är det att byta efter upptagning istället för innan när man har kylning som vanligt? Jag ska upp på lördag, och har lite bekymmer med att få tiden att räcka till innan dess.
Det är knappaste jobbigare men motorn blir inte genomvarm av att dunka på tomgång.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tor 26 sep 2013, 17:31

Det är knappaste jobbigare men motorn blir inte genomvarm av att dunka på tomgång.
Jodå, det tror jag nog....

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 26 sep 2013, 19:20

Ridax skrev:
Jodå, det tror jag nog....
Det tror inte jag... eller rättare sagt jag vet att den inte blir genomvarm, inte ens med förhöjt varvtal på friläge... den kommer i vart fall inte upp i närheten av arbetstemperatur.
Genomvarm motor får man snabbast genom att ge sig ut och åka. Själv brukar jag ligga vid bryggan och backa rätt hårt så motorn får jobba lite. Har man varmvattenberedare på motorn gör man klokt i att strypa kylvattenslingan till den så sparar man ytterligare tid.

:o
/T

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tor 26 sep 2013, 19:57

Segelbåtar körs oftast på mkt. lägre last än tillverkarens rekommendationer. 40-50% last betyder att förbränningstemperaturen är för låg, vilket skapar restprodukter, sotpartiklar som förorenar oljan. Finns alltså anledning att korta oljebytar intervallet om man tillhör den skaran.

Sedan rent generellt så finns det knappast något som ger så mkt. tillbaka som ren olja. Alla sorters maskiner gillar det.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tor 26 sep 2013, 20:23

Jamen varför kör man motorn varm inför ett oljebyte? För att oljan skall bli varmare och rinna bättre, uppnår man fullt tillräckligt med tomgång.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » fre 27 sep 2013, 06:56

Ju varmare motor, desto lättare/mer olja rinner ner i tråget. Det sitter olja lite varstans i motorn som skall rinna nedåt. Har motorn några år på nacken och oljebyten inte skötta, så kan det finnas slaggprodukter som täpper till kanaler.

Har man möjlighet gör man som T. Annars funkar Ridax lösning oftast tillräckligt bra.

Det viktiga är att oljebytet blir gjort.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » fre 27 sep 2013, 18:58

Nu har det hänt!
Innan snackade ni om gräsklippare och oljebyte! jag har aldrig bytt olja i gräsklipparen, och till följd av detta ramlade vänster bakhjul av!
Det hade skurit. Hade jag bytt olja som man ska så hade detta inte hänt! var hittar man nya hjul????

OM man har en liten Diesel, så kostar oljan 60:- på Biltema, 50:- För ett filter. Lika mycket som 2 flaskor billigt vin.
Vinet kanske man inte vill vara utan, MEN man kan ju spara, och köpa oljan sen?????????????????

Är detta en "snåltråd" ?

Skriv svar