Eventuellt installera Martec

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Spider
Diamantmedlem

Eventuellt installera Martec

Inlägg av Spider » lör 07 sep 2013, 09:40

Tänker jag rätt eller fel?
Eftersom risken med eftermonterad färskvattenkylning finns så skulle jag (om jag väljer att instalera) vilja kunna koppla förbi systemet om det visar sig att temen på motorn blir för hög.
Min tanke är följande, men kanske har jag missat något?
Temgivare med instrument för bra koll på tempen.
Trevägs kulventil för att styra sjövattnet direkt till motorns inlopp samt trevägs ventil för att styra det varma vattnet som kommer ur motorn direkt till avgaserna.
Blir det fel i systemet skulle jag då (iaf teoretiskt) kunna vrida bägge ventilerna och koppla förbi Martecsystemet?
Skulle det fungera?

oceansailor
Diamantmedlem

Re: Eventuellt installera Martec

Inlägg av oceansailor » lör 07 sep 2013, 15:26

Råkade faktiskt ut för ett problem med en Martec kylning för många år sedan. Den elektriska pumpen la av mitt ute på havet. Lyckades dock koppla om till
sjövattenkylning. Var inte speciellt svårt, kommer dock inte ihåg alla detaljer mer än att jag fick låna lite slang från en annan funktion.

Vi seglade vidare i tre veckor med en sjövattenkyld motor utan problem.

Kanske vore det bra att ta med just elpumpen som reservdel?

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 07 sep 2013, 16:36

Spider skrev:Skulle det fungera?
Verkar så, men varför?

Martec-utrustningen är faktiskt mycket driftssäker. Skulle det knipa kan man alltid fixa något. Enkelt rörmokeri.

Det är alltid en avvägning: hur funkar utrustningen - reservdelar - fixa utan reservdelar. Orimligt att ha med sig reservdelar till allt, då blir det 2 båtar i en.

När (om) du installerar sötvattenskylning följer med det ny termostat.

/J

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » lör 07 sep 2013, 17:31

Jaramaz skrev:
Spider skrev:Skulle det fungera?
Verkar så, men varför?

Martec-utrustningen är faktiskt mycket driftssäker. Skulle det knipa kan man alltid fixa något. Enkelt rörmokeri.

Det är alltid en avvägning: hur funkar utrustningen - reservdelar - fixa utan reservdelar. Orimligt att ha med sig reservdelar till allt, då blir det 2 båtar i en.

När (om) du installerar sötvattenskylning följer med det ny termostat.

/J
Jo jag vet det, men motorn är gammal och skulle den bli för varm, eller växlaren sätts igen så känns det bra att bara vrida två kranar.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 07 sep 2013, 18:49

I stället för att åbäka med omkoppling bör du lämna in motorn på en kylkanalrensning till nån firma som är fena på sånt och har spolmaskiner för det.
Det vanligaste problemet med att montera t.ex. Martec på en gammal motor är att kylkanalerna i motorblock och topplock har en gegga av rostflagor och ev. konserveringsoljor från nån tidigare ägare. Dessa flagor kommer loss på grund av glykolen och högre arbetstemperatur och sätter med stor sannolikhet igen både värmeväxlare och kansk förträngningar i kylkanalerna.

Görs denna hemläxa har man sällan något problem efteråt. Gör man det inte hjälper det inte med omkopplingsventiler, för du kommer ju då att spola ut den rosthämmande glykolblandningen stup i ett, och vad skall du då ha Martec till? Den varmare termostaten och sjövatten i motorn gör ju bara saken värre och inte bättre.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 07 sep 2013, 19:46

Att noggrant rensa kylkanalerna är förstås alldeles nödvändigt om man byter från råvattenkylning till värmeväxlare. Det finns firmor som gör sådant, man bör då be dem komma med sin magiska bil med pump och göra jobbet på land, annars kan man (får man, måste man) göra det själv, och då använder man till exempel Descalon eller annat motsvarande medel. ( http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... GE&cad=rja ) De med råddiga bilar från hedenhös vet att sk "kylarrens" var gängse förekommande. Jag bedömer att detta är riktiga grejor, "kylarrens" brukade oftast bara spola bort det slam som höll kylaren hjälpligt tät. Skulle en pannstensrensning resultera i läckage (mot förmodan) har man hittat ett allvarligt fel innan det förstör semestern, kan man säga. Men alldeles i slutet, innan det går bortitok så kylvattnet forsar in, så är det pannstenen som håller tätt.

Att kunna göra en krigsreparation om Martecen havererar löser man förmodligen med ett par meter slang i rätt dimension och ett gäng slangklämmor. Slangar passar dessutom ofta i varandra och man kan använda grov slang och behålla stumpen med storleken under som bussning etc etc (inte tvärtom, förstås).

Som Jaramaz säger så får man haq en del prylar om man skall kunna laga "allt". "Silvertejp duger inte till allt, men till mycket".
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » lör 07 sep 2013, 20:01

Att börja skarva slang i en varm motor när man verkligen behöver den känns inte speciellt genomtänkt. Jag ställer frågan till Martec så jag får veta om tanken är vettig eller inte.

johzac01
Silvermedlem

Inlägg av johzac01 » lör 07 sep 2013, 20:31

Jag gillar i alla fall din tanke. Kan inte komma fram till något annat problem än termostaten (den högre temperaturen) men det handlar ju om ett "nödsystem". Själv kopplar jag för att kunna ta sjövatten ur slaget i händelse av läckage, tycker en MD5 verkar vara ett trevligt komplement till länsen. Ska nog fundera i dina banor också. Den förberedde överlever...
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 sep 2013, 07:24

Spider skrev:Att börja skarva slang i en varm motor när man verkligen behöver den känns inte speciellt genomtänkt. Jag ställer frågan till Martec så jag får veta om tanken är vettig eller inte.
Det låter bra. Fråga Martec om de tycker att deras system är så otillförlitligt att man behöver bygga in en nödkylningsanläggning redan från början. Jag anar svaret... :twisted: (Seriöst: De kommer troligen att säga att även om pumpen skulle stanna så fungerar systemet hjälpligt via konvektion i VV och att den stora anledningen till att pumpen stannar (om den gör det) är att det finns skräp i systemet. De kommer också att visa på det filter som rekommenderas och påminna om att första säsongen skall man rensa det filtret ofta. Kanske de till och med påstår att när VV-kylning slutar fungera är det 9 ggr av 10 sjövattensidan som är problemet, och inte heller där löser din koppling problemen.)

Om du vill ha ett tillförlitligt system från dag ett (eller nära), gå rengöringsvägen. Sedan, om du vill ha "Early Warning" på kylvattnet, mät/varna på avgastemperaturen, så får du veta medan det finns tid att göra något. Din lösning har en baksida som inte nämnts, till exempel att om du har en het motor (den är inte varm i det läget, den är överhettad och kokar internt) kan det hända tråkiga grejor om du chockar den med 15-gradigt vatten, du kan t o m spräcka något. Att du blåser av eller spräcker en kylvattenledning är också möjligt om motorn blir het på grund av stoppad kylning i den inre kretsen.

Kylvattenomkoppling enligt din modell kan knappast skada, om man inte räknar med risken att själva ventilerna eller extraslangarna havererar. Men det skall med i riskkalkylen, det också.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » sön 08 sep 2013, 08:03

Anders S skrev:
Spider skrev:Att börja skarva slang i en varm motor när man verkligen behöver den känns inte speciellt genomtänkt. Jag ställer frågan till Martec så jag får veta om tanken är vettig eller inte.
Det låter bra. Fråga Martec om de tycker att deras system är så otillförlitligt att man behöver bygga in en nödkylningsanläggning redan från början. Jag anar svaret... :twisted:

Att skicka in kallt vatten i en kokande motor är helt galet, men en kulventil kan du öppna försiktigare än vad du kan göra med en kniv i ditt alternativ att kapa slangar.
När jag sålde Lombardini marindieslar fick jag ofta frågan om serviceställen och reservdelar, inte tyckte jag det var samma sak som att produkten var oduglig.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 sep 2013, 08:30

Spider skrev:
Anders S skrev:
Det låter bra. Fråga Martec om de tycker att deras system är så otillförlitligt att man behöver bygga in en nödkylningsanläggning redan från början. Jag anar svaret... :twisted:

Att skicka in kallt vatten i en kokande motor är helt galet, men en kulventil kan du öppna försiktigare än vad du kan göra med en kniv i ditt alternativ att kapa slangar.
När jag sålde Lombardini marindieslar fick jag ofta frågan om serviceställen och reservdelar, inte tyckte jag det var samma sak som att produkten var oduglig.
Men Spider, det låter ju som du blir sur därför att din ide inte får jubelovationer utan att kritiken handlar om att undvika problemet från början. Det är väl inget problem att ha ett par kulventiler extra (en tusenlapp, kanske) men det problem du vill lösa är ju ett problem som inte uppstår om man gör konverteringen till färskvattenkylning ordentligt. Det är heller ingen som har sagt att man skall skära i slangar och slikt med kniv, utan att om man upptäcker överhettning kan man relativt enkelt dra om slangar, som alternativ till att ha allt permanent installerat. För att minska på behovet av slang i reservdelsförrådet finns då ofta möjligheten att använda en 19 mm slang ovanpå en bussning av 13 mm slang, respektive trä en 25 mm slang på en 19 mm. Ett par meter slang i ett par tre dimensioner och en näve slangklämmor är helt enkelt ett (långsammare) alternativ till dina ventiler. Har man tänkt till har man dessutom rätt dimensioner redan från början. Man gör naturligtvis sin egen riskanalys och väljer sina egna åtgärder mot det man då ser som riskabelt. (Jag är ju själv mycket ängslig, som bekant).

Vi talar ju rimligen också om en segelbåt där det redan från början finns en eminent möjlighet att fortsätta färden om maskin skulle krångla på ett, faktiskt, ganska ovanligt sätt.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » sön 08 sep 2013, 08:50

Nejdå Anders, inte alls sur (det ska mycket till) ;-).
Alla har vi olika tankar kring gardering av säkerhet, kanske är mitt förslag dåligt, kanske inte.
Vi får se om jag chansar med vanlig installation eller om 30-åringen får gå vidare utan sötvattenkylning.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 08 sep 2013, 09:08

Anders S skrev: Sedan, om du vill ha "Early Warning" på kylvattnet, mät/varna på avgastemperaturen, så får du veta medan det finns tid att göra något.
Det är nog inte entydigt att avgastempen ökar om man får igensättningar i glykolvattenkretsen. Energimängden och gastempen som kommer ut i avgaserna är inte mycket högre i det läget. Sjövattenkylflödet är lika som normalt så slangar etc blir inte speciellt varmare än vanligt.

Den enda vederhäftiga varningen är högtempalarm på motorblocks- eller glykolvattnet ut från motorn.

Avgastempalarm är däremot värdefullt för att upptäcka att sjövattenflödet är för lågt om t.ex. sjögräs eller annat skräp sätter igen denna krets.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 sep 2013, 11:02

Seawolf skrev:
Anders S skrev: Sedan, om du vill ha "Early Warning" på kylvattnet, mät/varna på avgastemperaturen, så får du veta medan det finns tid att göra något.
Det är nog inte entydigt att avgastempen ökar om man får igensättningar i glykolvattenkretsen. Energimängden och gastempen som kommer ut i avgaserna är inte mycket högre i det läget. Sjövattenkylflödet är lika som normalt så slangar etc blir inte speciellt varmare än vanligt.

Den enda vederhäftiga varningen är högtempalarm på motorblocks- eller glykolvattnet ut från motorn.

Avgastempalarm är däremot värdefullt för att upptäcka att sjövattenflödet är för lågt om t.ex. sjögräs eller annat skräp sätter igen denna krets.
Du får själv avgöra om det troligaste kylproblemet beror på att sjövattnet inte kommer fram i värmeväxlaren eller om värmeväxlarens innerkrets har problem. Det är annars riktigt att kylvattenflödet genom värmeväxllaren (som i läget där cirkulationen inte fungerar dessutom är kallare) maskerar avgastempen om den mäts efter vatteninkastaren.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 08 sep 2013, 11:49

Anders S skrev:
Du får själv avgöra om det troligaste kylproblemet beror på att sjövattnet inte kommer fram i värmeväxlaren eller om värmeväxlarens innerkrets har problem.
Jag tror nog vi är ense om att i fallet icke-rostrensad gammal motor som förses med Martec o.dyl., så är risken att få igensättningar och dålig kylning av motorblocket på grund av rostflagor och goja betydligt större än risken att få igensättningar i sjövattenkretsen. Och är man skraj för det senare så är den i sammanhanget en enkla åtgärden att ha en skräp-sil före sjövattenpumpen. För den som är motor-tondöv när silen är full så är det bra med en temperaturvakt på avgasslangen. Övriga hör detta på ljudet och se ångan innan det gått för långt.

Skriv svar