Tomas E skrev:Jag funderar på att köpa en begagnad HR 34. Jag har inte råd att köpa en båt som är ca tio år gammal, men väl en som är ca 20 år gammal. Frågan är hur sliten en 20 år gammal HR 34 är.
Båten är byggd i enkellaminat med nedbyggt kölsvin, bottenstockar och stringers. Detta har kompletterats ovan vattenlinjen med sandwich. Å ena sidan är den sannolikt väldigt välbyggd. Å andra sidan kan många exemplar ha seglats hårt på havet just därför att båttypen är välbyggd, välseglande och rymlig.
Motor, segel och rigg samt roderlager kan vara mer eller mindre slut. Inredningen kan vara sliten. Allt sånt kan åtgärdas relativt enkelt.
1) Hur stor är risken för strukturellt slitage i form av påvisbara utmattningsskador, eller - värre - begynnande utmattning som inte går att se?
2) Bör man undvika båtar som t ex stadigvarande har seglats i Nordsjön därför att slitaget då sannolikt har varit onödigt stort (onödigt därför att det finns andra exemplar som har seglats i mindre krävande vatten)?
3) Ett speciellt kapitel är teakdäcket. Kan man upptäcka skador på sandwichlaminatet utan att först ta bort teakdäcket?
Som så många redan sagt. Det handlar om skötsel mer än något annat.
Däremot så tycker jag Du skall överväga om det lönar sig att köpa det mest slitna exemplaret på marknaden. Oftast är det en bättre affär att köpa en välhållen, välutrustad båt. Lönar sig oftast i längden om man börjar räkna på det. Prisspannet brukar vara relativt smalt för en båtmodell.
Tror inte att Du behöver oroa Dig för strukturellt slitage. Men självklart skall Du kolla kölinfästning, roder samt att skott sitter fast.
Att båten seglats i Nordsjön behöver inte vara en nackdel. Hellre en båt som seglats och underhållits än en som blivit eftersatt pga. bristande intresse.
Teakdäcket lär vara i behov av utbyte efter 20 år. Om det står vatten i sandwichen brukar man se inifrån. Oftast läcker det där man gått igenom laminatet på insidan för montering av beslag. Leta efter fuktfläckar.
Lycka till med båtköpet