Montering däcksbrytblock

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kallseglaren
Guldmedlem

Montering däcksbrytblock

Inlägg av Kallseglaren » lör 21 apr 2012, 09:34

Håller ett sandwishdäck för montering av brytblock, tre hjul. Tanken är genomgående skruv med förstärkning på insidan. Måste skumdis tansen epoxiförstärkas?
Kallseglaren
Maxi 87
338

Kjelle
Diamantmedlem

Re: Montering däcksbrytblock

Inlägg av Kjelle » lör 21 apr 2012, 10:27

Om brytblocken ska leda en lina t ex från block vid mastfoten till t ex avlastare är det vanligen inga problem. Lasten ligger då i däckets plan. Om det däremot är fråga om block t ex vid mastfoten som ska leda ett fall från masten till t ex sittbrunnen så blir belastningen en annan. Bäst är om blocket kan fästas i mastfoten direkt. Annars bör man en ordentlig (stor) bricka under. Om man ska bryta fall från masten mot sittbrunnen och masten är genomgående (står på kölen) måste man avlasta rufftaket mot masten eller kölen. Risken finns annars att man slitar av rufftaket.

Oavsett användning måste man täta sandwichdäcket när man borrar i det. Gör så här: Borra igenom det övre plastlagret. Krafsa bort distansmaterial 5 - 10 mm "åt sidan". Använd t ex en böjd spik fäst i borrmaskinen. Rensa. Fyll utrymmet med polyesterspakel eller epoxi dito och låt härda. Borra sedan igon pluggen och fäst beslaget med en ordentlig bricka under. Täta under beslaget och skruven med Sikaflex så det inte kommer in vatten den vägen

Lycka till

davidi
Silvermedlem

Inlägg av davidi » mån 02 sep 2013, 08:34

Vad är bästa sätt att få ner epoxin i hålet? Kladda ner med en skruvmejsel eller annat lagom smalt? Trycka ner med någon sorts spruta?

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem

Inlägg av Vilse » mån 02 sep 2013, 10:28

En insexnyckel som roterar kan "fräsa" upp ett hålrum som sedan fylls med epoxi,

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 02 sep 2013, 10:53

davidi skrev:Vad är bästa sätt att få ner epoxin i hålet? Kladda ner med en skruvmejsel eller annat lagom smalt? Trycka ner med någon sorts spruta?
jag har ( i annat sammanhang) använt en helt vanlig engångsspruta fylld med expoxi.
För att komma längre in kan jag tänka mig att addera en tunn plastslang (eller en grov kanyl).

Tyvärr gör vår märkliga lagstiftning det besvärligt för alla utom sjukvärdspersonal och drogmissbrukare att köpa dessa.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 02 sep 2013, 13:03

Vet en del som använt den här sprutan: http://www.smartfritid.se/salt-marinade ... eluxe.html
Går ju att klippa av nålen om man bara vill ha en öppning framåt och inte åt sidorna.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » mån 02 sep 2013, 14:40

Finns sprutor till att fylla lim i tapetblåsor, troligen användbar till epoxi.
http://flugger.se/~/media/flugger_se/pr ... h=280&as=1
Säljs av Flygger, finns även i andra färgaffärer.
Har jag bråttom tar jag bilen

Skriv svar