Hej
Planerar att köpa ett nytt segel,tänkte höra om lite synpunkter o åsikter innan köp,båten har rullmast och stormen är idag på 28
Kvadrat , men då är seglet underskuret utan lattor. Detta är lite tråkigt original seglet är på 34 kvadrat.
Köper man ett nytt segel med lattor ochbutbyggd akterrunda hamnar man på 34 kvadrat
Frågan är vilkens material skall man välja triradiell skärning vill jag ha ,men passar ett cruising lavinartat eller skall man välja nåt lite bättre ,jag kappseglar ej med båten men uppskattar lite fart och rolig segling
Ni som har lite erfarenhet kan väl ge lite goda råd,
//Johan
Val av segel
Re: Val av segel
Jaha, du. Jag har också rullstor, och det segel som jag fick med då vi köpte båten var ett då nästan nytt och oslitet Doyle-segel (cross-cut, traditionell duk). Detta var sytt enligt principen "buk genereras av mastlikskurvan" och var från början "sådär", på kort tid blev det riktigt svårhanterligt, med trassel och elände. Förra året köpte jag (efter bara 8 år) därför nytt storsegel. Det kan nämnas att väl utrullat (det lyckades inte trasselfrit varje gång...) var inte formen katastrofal. När jag kollade runt för en helhetslösning (rullmast är bekvämt men ställer uppenbarligen litet krav på seglet) rekommenderades en konstruktion med den här typen av väv: http://www.dimension-polyant.com/de/Lam ... _2_3_1.php . Poängen är att laminatet redan från början har förstärkningar i de kraftriktningar som blir aktuella och som triradialskärningen avses hantera.omega skrev:Hej
Planerar att köpa ett nytt segel,tänkte höra om lite synpunkter o åsikter innan köp,båten har rullmast och stormen är idag på 28
Kvadrat , men då är seglet underskuret utan lattor. Detta är lite tråkigt original seglet är på 34 kvadrat.
Köper man ett nytt segel med lattor ochbutbyggd akterrunda hamnar man på 34 kvadrat
Frågan är vilkens material skall man välja triradiell skärning vill jag ha ,men passar ett cruising lavinartat eller skall man välja nåt lite bättre ,jag kappseglar ej med båten men uppskattar lite fart och rolig segling
Ni som har lite erfarenhet kan väl ge lite goda råd,
//Johan
Nu är det alltid spännande att köpa grisen i säcken (väven var ju ny för mig), men resultatet har blivit mycket bra. Med genomgående kolfiberlattor (på höjden....) blir akterrundan lätt positiv och seglet stabilt och genom trådarnas orientering blir seglet formstabilt. Sedan kan naturligtvis ovanligt höga eller låga storsegel ändå kräva litet extra meck. Den den segelmakare jag använde (Lind, Helsingborg) anses kräva att man engagerar sig själv i projektet, annars kan det bli sådär. Men nu är jag en tjôtmoster av rang så den biten löste sig. Jag är mycket nöjd med resultatet och även kräsna medseglare anser att det blivit lyckat.
Om radialskärning är ett nid-krav finns det utmärkta laminat för det också - jag ville bara peka ut ett alternativ.
Anders S