Mycket eller lite diesel i tanken på vintern?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Mycket eller lite diesel i tanken på vintern?

Inlägg av Fredrik » fre 09 aug 2013, 09:41

Första säsongen med båten börjar komma närmare slutet och jag har börjat fundera på hur jag skall kunna ta hand om åbäket när det skall upp på land. De allra flesta frågorna jag kommer att gruva mig för gäller motorn, eftersom jag inte har en aning om hur man tar hand om en dieselmotor. Det har hittills fungerat mycket bra att bara trycka på startknappen när vi skall köra samt att skrubba bort havstulpaner från propellern några gånger, men inser att det kanske inte alltid kommer att vara så... Det blir till att läsa på lite eller att få tag i en bra mekaniker som kan lära mig allt om motorn inklusive bränsle-, kyl- och avgassystem. Kanske finns det någon här som jag kan hyra in (i Göteborg) för att lära mig allt om detta?

Den fråga jag måste ta ställning till just nu är om det skall vara mycket eller lite diesel i tanken över vintern, med tanke på eventuella kondensproblem samt bakterietillväxt. Tanken är sluten så jag kommer inte ned för att inspektera, annat än att jag skulle kunna få ned en slang via bränslepåfyllningen och suga upp skräp från botten. Skall det vara mycket diesel i tanken över vintern kan jag med gott samvete tanka fullt redan nu, men om man vill ha så lite bränsle som möjligt får jag ta det lite lugnare med bunkrandet...

Vad säger expertisen?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem

Re: Mycket eller lite diesel i tanken på vintern?

Inlägg av andres » fre 09 aug 2013, 10:31

Standardsvaret är väl att fylla bränsletanken innan vintern för att minimera risken för kondens.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » fre 09 aug 2013, 10:49

Hur många milliliter vatten innehåller 15 liter luft?
Frågan är ju hur mycket kondensvatten det kan bli i en liten tank till en segelbåt...

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem

Inlägg av andres » fre 09 aug 2013, 12:08

Gaidin skrev:Hur många milliliter vatten innehåller 15 liter luft?
Frågan är ju hur mycket kondensvatten det kan bli i en liten tank till en segelbåt...
Nu kan ju bränsletankar vara större än så, min rymmer 165 liter diesel.
Påverkar luftningen något? Kan det komma in mer "fuktig" luft den vägen om vattnet som finns i luften i tanken kondenserar?
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 09 aug 2013, 12:30

Om man kan (över vintern) se till att avluftningen inte står vidöppen, så kan man helt bortse från kondensrisken. Det låter "fel", men så här ligger det till:

Vi ponerar en tank på 100 liter. Om denna är tom på diesel och full med luft, så kan luften innehålla ca 25 gram vatten per kubikmeter, dvs ungefär 2.5 gram i vår 100-literstank. Det här bygger på att vi har råkat tömma tanken en riktigt varm och fuktig dag (>25 grader, max luftfuktighet) så att den varma luften som dras in i tanken då den töms innehåller så mycket vatten den kan bära. Vi får också räkna med att allt kan kondensera, och det lär det göra om vi har runt -20 eller så. Det har vi ibland. Det som då kan fällas ut är ungefär 2.5 gram, dvs 2.5 ml. Men... i specifikationerna för dieselolja ingår att den skall ha en vattenhalt understigande 0.02 volymprocent. I vår 100-literstank innebär det att om vi tankar fullt får vi räkna med att vi i värsta fall får upp till 20 gram (ml) vatten med på köpet. Kondens är alltså en ren myt, om man inte genom obetänksamhet tillför ny fuktig lyft i stora mängder. Den luft som kommit in i tanken kondenserar en gång, sedan är den torr (eller tar upp fukten den lämnat från sig), bara man ser till att tanken inte ventileras. Den luftväxling som kan tänkas ske genom avluftningsröret förefaller så obetydlig att man kan strunta i den, men om inte, ta fram silvertejp...

Det som är "kondens" och som vi hittar i botten på våra tankar är troligen vatten som läckt in eller (mindre troligt) följt med då vi tankar (vattenhalten i dieseln är garanterad från oljebolaget, vad sjömacken sedan pumpar ut är i vart fall inte torrare) snarare än kondens.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 12 aug 2013, 18:34

Hade jag varit i dina kläder, skulle jag tömt tanken inför vintern och tagit upp en manlucka.

De som tillverkar tankar utan manlucka borde få gå en plågsam död till mötes. Svetsaren som gjort min tank monterade en väl tilltagen manlucka.

På de 40 åren jag har haft dieselmotor har jag aldrig haft problem stopp pga skit i dieseln. Tankar nästan alltid på en av sjömackarna hemma.

De gånger jag bytat bränslefilter är lätt räknade på ena handens fingrar. Jag kan faktiskt inte komma ihåg att jag bytat bränslefilter överhuvud taget, men det har jag kanske gjort någon gång!? Det samma gäller att ha tömt vatten ur det vattenaskiljande filtret.

Tankade 80 liter i Vänersborg och hade mest lungt väder utan någon sjögång och 4 dagar med krabb Vänersjö med vind stick i stäv 10 -14 m/sek. Tankade ytterligare 80 liter i Säffle (hade som i Vänersborg kvar ca 40 liter) och hade en lugn resa tills jag kom till Skärhamn.

Motorn stannade en liten stund efter att jag förtöjt i en av kryssarklubbens bojar. Glasskålen på det vattenavskilljande filtret var helt fyllt med vatten.

Motorn startade och gick säkert en timme utan problem när jag tömt ur vattnet.

Gick ut på havet och sjögången och motorn stannade 100 meter från land. Lyckade kryssa mig fri från land och segla in till Mållösund. Där bytte jag filter, men kom på att jag skulle blåsa i ledningen från tanken. Den var helt tät. Blåste loss pluggen. Efter att ha legat och backat på högt varv på en förände i en timme kastade jag loss.

När jag kom ut i sjögången norr om Mållösund stannade motorn. Seglade in i lä och ankrade. Blåste loss en ny plugg och gick med försiktighet in till Edshullshall. Tömde tanken. Jag har aldrig sett så skitig diesel innehållande stora flagor.

Har dels funderat på två separata matningar från tanken med två vattenavskiljande filter från två separata dykrör och ventiler för att kunna växla mellan filtren. Har ett extra dykrör för en tänkt värmare.

Funderade även på att sätta ett finmaskigt nät runt dykrören, men det kanske är sämre om man har två separata matningar från tanken. Det tar ju inte många minuter att lossa bränsleledningen och blåsa loss en ev plugg. Är nätet helt tät så är det inte kanske inte lika lätt!?

Min motor är "självluftande" så det är bara att köra med startmotorn ett liten stund. Har haft en provisorisk tank och tömt bränsle systemet ett antal gånger under det senaste året och motorn startar i stort sett lika snabbt utan bränsle i systemet, som min gamla MD11C gjorde när det fanns bränsle i filter och ledningar och ingen luft.

De tre gångerna motorn stoppat efter gång i grov sjö har varit efter ca 20 minuter alla gångerna.

Nu kommer jag nog aldrig att fylla diesel utan att filtrera den genom en tratt när jag fyller. Det finns ju sådana med vattenavskilning i tratten.

Hur katten klarar sig motorbåtar som inte har en extra motor!?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » mån 12 aug 2013, 18:54

Råkade ut för precis samma sak efter att ha tankat nära Vänern. Vill inte peka ut något tankställe, men misstanken finns där. (Inte någon av dina)

Fick också bl.a. totalstopp i stigarledningen.

Har oftast nästan full tank på hösten av rena bekvämlighetsskäl och har tidigare aldrig haft problem med skräp i filtren.

Vid sjösättning i år hade båten legat på land över en säsong med nästan tom tank. Har kollat vattenavskiljaren mycket noga men inte sett något vatten alls vilket är en god visuell vidimering av Anders S's principiella och teoretiska resonemang rörande vattenmängder i luft och dieselbränsle från mack.

Har i år gått för motor i mycket grov sjö utan problem. Peppar, peppar, ta i glasfiberplast!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 12 aug 2013, 23:00

Brukar fylla tanken full inför vintern.

Har båten liggandes i året om. Först vintern efter att jag installerat värmare tänkte jag inte på att fylla tanken. Var och jobbade i båten i stort sett varje dag. Dieseln tog snabbt slut. Jag bar diesel från tappen i femlitersdunkar hel vintern. Började med en 25 liters jeapdunk. Det var nästan omöjligt att stå i snön på skarndäck och fylla på - mycket lättare med 5-litersdunkar. De är ju hanterbara för en vekling som mig. :wink:

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tis 13 aug 2013, 08:23

toaen skrev:Brukar fylla tanken full inför vintern.

Har båten liggandes i året om. Först vintern efter att jag installerat värmare tänkte jag inte på att fylla tanken. Var och jobbade i båten i stort sett varje dag. Dieseln tog snabbt slut. Jag bar diesel från tappen i femlitersdunkar hel vintern. Började med en 25 liters jeapdunk. Det var nästan omöjligt att stå i snön på skarndäck och fylla på - mycket lättare med 5-litersdunkar. De är ju hanterbara för en vekling som mig. :wink:
Fylld tank är det bästa om man inte har RME i dieseln. Det var inte RME diesel Du fick i jeep dunken? Det skulle i så fall kunna förklara stoppet eftersom RME fungerar som ett lösningmedel och kan lösa upp gamla avlagringar i tanken.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 13 aug 2013, 11:37

oceansailor skrev:

Fylld tank är det bästa om man inte har RME i dieseln. Det var inte RME diesel Du fick i jeep dunken? Det skulle i så fall kunna förklara stoppet eftersom RME fungerar som ett lösningmedel och kan lösa upp gamla avlagringar i tanken.
Du gjorde nog en rejäl tankevurpa.

Vintern 2009 glömde jag fylla tanken innan båten frös fast i isen. Då jag körde med värmaren för att jag jobbade i båten i sort sett varje dag och det var minus 15 grader ute under en period, så tog dieseln slut. Då köpte jag diesel på en närliggande PREEM-tapp. Först i en 25-liters Jeapdunk. Det var visserligen RME i dieseln, men problemet med Jeapdunken var att det var besvärligt att stå på skarndäck mellan en presenning och relingslisten när det samtidigt låg en hel del snö på däcket. Därefter fyllde jag på tanken ett antal gånger, visserligen med RME-diesel, men från en 5-liters plast dunk. Det var mycket lättare att hantera, ståendes och balansera i snön på skarndäck. Detta var 2009-

2011 tömde jag tanken för att för att göra ren den. Det fanns egentligen inte en tillstymmelse till skit i tanken, fast den inte varit rengjord på många år. Det lilla som fanns torkade jag upp med en trasa. Detta var 2011

2012 bytte jag motor pga att hydraldrivningen krånglade. Bytte plats på motor och oljetanken för att få en motor med rak axel. Tömde tanken på olja. Det fanns inte tillstymmelse till skit i tanken. Gjorde några mindre förändringar på tanken. 3 nya dykrör plus en anslutning för retur på ett annat ställe än tidigare, samt flyttade stosen för påfyllnadsslangen. Innan jag monterade manluckan gjorde jag ren tanken från sån som samlats i tanken under ombyggnaden.

2013 fick jag stopp vid tre tillfällen på två dar. Det var efter 20 minuters gång i relativt saftig sjögång som dykröret pluggades helt igen - åtminstone vid två av tillfällena. Jag hade tankat 80 liter diesel vid sjötappen i Säffle innan. Före jag tankade sista gången har jag gått timvis vid flera tillfällen - gisningsvis 25 timmar sammanlagt - i relativ saftig sjögång efter att jag rengjort tanken vid två tillfällen - utan att hitta några egentliga föroreningar.

Jag är ganska övertygad om att de tre stoppen jag fick 31 Juli och 1 Augusti 2013 inte har med den RME-dieseln jag fyllde 2009 att göra för att hålla värmaren igång den vintern.

Har jag uttryckt mig klart?

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 13 aug 2013, 13:04

toaen skrev:Har jag uttryckt mig klart?
Klart som RME-diesel!
---
Bosse
Monsun 31, #116

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tis 13 aug 2013, 14:33

toaen skrev:
oceansailor skrev:

Du gjorde nog en rejäl tankevurpa.

Vintern 2009 glömde jag fylla tanken innan båten frös fast i isen. Då jag körde med värmaren för att jag jobbade i båten i sort sett varje dag och det var minus 15 grader ute under en period, så tog dieseln slut. Då köpte jag diesel på en närliggande PREEM-tapp. Först i en 25-liters Jeapdunk. Det var visserligen RME i dieseln, men problemet med Jeapdunken var att det var besvärligt att stå på skarndäck mellan en presenning och relingslisten när det samtidigt låg en hel del snö på däcket. Därefter fyllde jag på tanken ett antal gånger, visserligen med RME-diesel, men från en 5-liters plast dunk. Det var mycket lättare att hantera, ståendes och balansera i snön på skarndäck. Detta var 2009-

2011 tömde jag tanken för att för att göra ren den. Det fanns egentligen inte en tillstymmelse till skit i tanken, fast den inte varit rengjord på många år. Det lilla som fanns torkade jag upp med en trasa. Detta var 2011

2012 bytte jag motor pga att hydraldrivningen krånglade. Bytte plats på motor och oljetanken för att få en motor med rak axel. Tömde tanken på olja. Det fanns inte tillstymmelse till skit i tanken. Gjorde några mindre förändringar på tanken. 3 nya dykrör plus en anslutning för retur på ett annat ställe än tidigare, samt flyttade stosen för påfyllnadsslangen. Innan jag monterade manluckan gjorde jag ren tanken från sån som samlats i tanken under ombyggnaden.

2013 fick jag stopp vid tre tillfällen på två dar. Det var efter 20 minuters gång i relativt saftig sjögång som dykröret pluggades helt igen - åtminstone vid två av tillfällena. Jag hade tankat 80 liter diesel vid sjötappen i Säffle innan. Före jag tankade sista gången har jag gått timvis vid flera tillfällen - gisningsvis 25 timmar sammanlagt - i relativ saftig sjögång efter att jag rengjort tanken vid två tillfällen - utan att hitta några egentliga föroreningar.

Jag är ganska övertygad om att de tre stoppen jag fick 31 Juli och 1 Augusti 2013 inte har med den RME-dieseln jag fyllde 2009 att göra för att hålla värmaren igång den vintern.

Har jag uttryckt mig klart?
Det var bara det där med skostorleken som Du glömde :D

Vurpa och vurpa, det var bara en fråga i all vänlighet.

Kan ju vara bra för någon annan att veta att tillförande av RME diesel kan innebära problem som ibland
felaktigt skylls på att man tankat skitig diesel.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 14 aug 2013, 06:38

oceansailor skrev:
Det var bara det där med skostorleken som Du glömde :D

Vurpa och vurpa, det var bara en fråga i all vänlighet.

Kan ju vara bra för någon annan att veta att tillförande av RME diesel kan innebära problem som ibland
felaktigt skylls på att man tankat skitig diesel.
Skall man nu vara riktigt petig, så beror inte problemen på RME-inblandningen, utan på effekter som bara uppstår i kombination med vatten i bränslet. RME-bränslet är förmodligen bättre näring för de anaeroba bakterier som kan växa till i gränsskiktet mellan vatten och bränsle (det finns förfärande litet forskning på området tillgänglig) (*) , men det är vattnet i tanken som skapar problemet. Inget vatten, ingen anledning till oro, kan man säga (**). Den obehagliga slutsatsen man kan dra är att driftproblem oftast (men inte alltid) beror på att man tankat redan problematisk diesel, dvs med vatten och föroreningar med från tanken.

(*) En som forskat heter Henrik Drembinski, KTH men jag har gått bet på att hitta något paper från honom i detta. Men en mer ovetenskaplig referens finns här: http://www.sittbrunnen.se/nyheter2/milj ... eln-vaerst (Titeln på länken är en smula oegentlig).

(**) Vatten kan tillföras bränslet via läckage i det egna tanksystemet, via tappställets mellanlagringstank, via distributörens fordon och via distributörens egna lagertankar, i sjunkande sannolikhetsordning. Nu är jag inget föredöme på något sätt, men en sund misstänksamhet och vissa insikter i bränslelagring och improviserad tankning, erhållna från försvarets i en grbrgr gryning, gör att jag tänker mig för då jag tankar diesel OCH jag har koll på min egen tank, där jag är noga med att vare sig avluftning eller påfyllning tar in vatten. Kondens är, som tidigare sagts, en så osannolik vätskekälla att man kan bortse från den. Tejpar man avluftningen över vintern och vet att påfyllningslocket är tätt, så kan man bortse från de effekterna. Tankar man från sjömackar (brukar inte ha RME-inblandning, till den verkan det nu kan ha) och som dessutom har stor omsättning och många proffskunder går det uppenbarligen bra i alla fall.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » ons 14 aug 2013, 07:26

Bio-diesel blandningar skall man med alla medel försöka undvika i båten.

Nackdelar med bio-diesel är :

-Kort lagringstid. (Ej lämpligt att förvara i tanken över vintern)
-Aggressivt mot tätningar - o-ringar
-Absorberar vatten. Gör att vattnet inte går att pumpa ut eftersom det blandar sig med bio-dieseln.
-Löser upp gamla avlagringar i tank och ledningar som sen sätter igen filter.

http://www.deere.com/wps/dcom/en_INT/in ... _fuel.page

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 14 aug 2013, 08:43

oceansailor skrev:Bio-diesel blandningar skall man med alla medel försöka undvika i båten.

Nackdelar med bio-diesel är :

-Kort lagringstid. (Ej lämpligt att förvara i tanken över vintern)
-Aggressivt mot tätningar - o-ringar
-Absorberar vatten. Gör att vattnet inte går att pumpa ut eftersom det blandar sig med bio-dieseln.
-Löser upp gamla avlagringar i tank och ledningar som sen sätter igen filter.

http://www.deere.com/wps/dcom/en_INT/in ... _fuel.page
Tyvärr är nog biodiesel i dess olika former här för att stanna, vi har helt enkelt inte möjlighet att utvinna
mer olja ur klotet. Vad vi behöver lära oss är hur vi skall kunna använda biologiska bränslen och samtidigt
slippa de problem som uppstår ( hygroskopi, aggressivitet mot färger och gummi etc).
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar