Klassiskt, mast PÅ eller AV.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Håkan

Masten igen

Inlägg av Håkan » ons 16 nov 2005, 18:06

Min tanke att inte hålla på längre i debatten för den här gången sprack direkt... tacka eller klandra Ulrik för det.

Han skriver:
Ingen som gör reklam för \"mast-på\" säger ett ljud om problemen och åtgärderna som en \"medelsvensk\" bör tänka på - slitage, korrosion, påfrestningar, krav på stöttor, vad säger försäkringsbolaget - alla talar BARA om hur mycket enklare det blir... ...Allt tal om negativa effekter viftas bort - just för att man inte vill se sanningen i vitögat ...

Du har just blivit stoppad på öl Ulrik.

Hela debatten sida upp och sida ner har ju knappast handlat om annat än dessa frågor, och en del av dem har till och med blivit någorlunda tekniskt diskuterade av bland andra mig och den hedervärde Anders S.
Men du envisas med att definitionsmässigt betrakta masten på som ett problem, vilket är just vad vi andra diskuterar - men enligt dig som vi andra \"viftar bort\".

Skäms Ulrik!

Det enda jag tror inte kommit upp i just denna tråden är försäkringsbolagens regler, så jag kan ju berätta att jag för en tid sedan talade länge med en handläggare på if om just detta, och frågade om det finns speciella förbehåll mot att ha masten kvar osv. Frågan visade sig vara helt ny för henne och flera av kollegorna hon frågade under vårt samtal, och helt entydigt har if inga invändningar mot att ha masten kvar på land under vintern.

Nu hoppas jag verkligen att jag har sagt mitt för den här gången, inte ens Ulrik skall få irritera mig igen.

Hälsningar till alla, och OK - även Ulrik får öl om vi faktiskt ses nån gång.[/quote]

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 16 nov 2005, 18:33

Håkan

Grefab i Gbg är den störste hamnfogden för fritidsbåtar på västkusten, kanske störste i norra europa tom.
Hos dem är det förbjudet att vinterförvara båten med mast på.
Orsaken är att deras pallningar inte klarar av trycket som uppstår vid kraftig vindlast, detta gäller även för de som har egna vaggor. Svaret från Grefab är entydigt, \"det är för stor risk med masten på\".
Grefab handhar ca 8.000 båtar och ca 5.000 vinteruppläggningar.
mao, de har erfarenheter både egna och från andra hamnar, med den utgångspunkten sätter de sina regler.
Calle

Se gla ut

Håkan

Masten på och så vidare

Inlägg av Håkan » ons 16 nov 2005, 18:42

Tänk att Calle C kunde få mig att skriva igen efter bara några minuter!

Kanske Calle C vill kommentera det faktum att jag stått två vintrar hos GREFAB med masten på, tillsammans med cirka 30 andra - så många det finns plats till i det för påmastade använda området i Hinsholmskilen.

Bli gärna detaljerad beträffande dina påståenden om GREFABS policy, dvs citera regeltexter du hänvisar till, namn på de personer som sagt det du säger att GREFAB säger osv.

Blir du tillräckligt intressant kanske jag måste skriva igen sedan... vojne, vojne...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 16 nov 2005, 18:55

Håkan

Ja, jag har hört talas om det där.
Försök att vinterupplägga dig i Europas största hamn med mast på :lol:
Där ligger jag och ca 2500 till.
Precis som i Engelskan, ingen regel utan undantag :lol:
Calle

Se gla ut

Ulrik

Inlägg av Ulrik » ons 16 nov 2005, 19:05

Nu undrar jag vad som står på här - är det förbjudet att ha en kritisk inställning? Skall jag skämmas för att jag säger som det är och det är faktiskt ingen av de som tycker \"mast-på\" som ens har bekvämat sig med att förklara hur de gör och hur dom ser till att det funkar?

Brendan

Inlägg av Brendan » ons 16 nov 2005, 19:06

Calle C skrev:Håkan

Ja, jag har hört talas om det där.
Försök att vinterupplägga dig i Europas största hamn med mast på :lol:
Där ligger jag och ca 2500 till.
Precis som i Engelskan, ingen regel utan undantag :lol:
OK, men är det inte Grefab vi diskuterar?

Ulrik

Inlägg av Ulrik » ons 16 nov 2005, 19:07

PS. Varför står Håkan och hans påmastade kompisar för sig själva? Är det för farligt för de andra båtarna. Låt mig gissa, dom står minst en mastlängd från alla andra...

Håkan

Masten...

Inlägg av Håkan » ons 16 nov 2005, 19:22

Calle C har alltså sin båt i Björlanda Kile, med GREFAB, varför skriver du inte namnet istället för bara \"europas största hamn\"?

Använder de svagare stöttor där än i Hinsholmen, Calle?
Nej, samma stöttor. jag har i många år haft jobb ihop med firman som tillverkar dem...

Och Ulrik blir bara värre, \"...jag säger som det är...\" och \"...ingen av de som tycker \"mast-på\" som ens har bekvämat sig med att förklara hur de gör...\"
Gudsigförbarme.

Jag inser att jag skriver fortfarande i denna tråden, gudsigförmbarme...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 16 nov 2005, 19:24

Hej Brendan

Nej, det är det inte, det är Grefabs regler beträffande mast av eller på.
Det är det tråden handlar om. :evil:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 16 nov 2005, 19:30

Bäste Håkan

Du driver ju denna tråd till absurdum.

Varför tror du dom säger NEJ.
Mängder av människor har här sagt varför det är bra att ta av masten.
Är det inte ett enda argument som har fallit dig i smaken.

Lås upp :wink:
Calle

Se gla ut

Ulrik

Inlägg av Ulrik » ons 16 nov 2005, 19:45

Håkan, din enda insats här är att ställa till bråk och hålla upp en diskussion som faktiskt har ett tydligt svar: Att låta masten vara kvar är dåligt på nästan alla sätt. Det är faktiskt som om du inte läser invändningarna. Anders S gav dig klara data, och då försökte du med att nån som hette Seawolf som skulle kolla det för det litade inte på. Då var han hygglig och visade formeln som du \"glömt\".

Var har du Seawolf och vad säger han? Han kanske tycker som de flesta här, att man gott kan ta av masten för det är bäst?

Brendan

Grefab

Inlägg av Brendan » ons 16 nov 2005, 19:49

Calle C skrev:Hej Brendan

Nej, det är det inte, det är Grefabs regler beträffande mast av eller på.
Det är det tråden handlar om. :evil:
Ja, då är vi helt överens. Det var så jag menade. Jag undrade bara vad det var för hamn du avsåg, när du skrev 2 500 vinterupplagda båtar. I Björlanda Kile, Grefabs största hamn, vinteruppläggs 1 500 - 1 600 båtar per år.

Björlanda Kile är ett fruktansvärt blåshål vid sydvästliga och västliga vindar och många båtar välte i stormarna förr om åren, dock har jag aldrig sett någon båt med masten på som vält. Det var inte helt ovanligt att båtar lades upp med masten på i Björlanda Kile till för ett par år sedan.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 16 nov 2005, 19:59

Det här är nog litet olika på olika ställen. Där jag har min båt (med masten av och i mastskjulet, tackar som frågar) vill varken hamnkommitten och kommunen inte att någon står med masten uppe. Ifall vår hamn är ett blåshål som Björlanda kan jag inte riktigt svara på men det är öppet mot hela väst.

Min uppfattning är ju (som jag visat) att man förmodligen underskattar mastens påverkan när man \"gissar\", och jag undrar faktiskt hur många som invaggas i falsk säkerhet av tvärsäkra påståenden om 25 % extra och annat vi fått höra här. I vart fall välter fler båtar av undermålig stöttning än av något annat, men det problemet kan ju knappast minska av att man har masten uppe?

Jag tycker nu att vi allihop kollar våra stöttor en extra gång efter den här holmgången (nu var jag präktig!), så får den i vart fall någon bra effekt. :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 16 nov 2005, 20:02

Hej Brendan

Vem skrev \"2500 vinterupplagda båtar\" ?????

Du kan inte ha sett någon båt som har vält med masten på där.
75/76 fick inte jag ha masten på, och jag har aldrig sett någon med mast på, förutom på sommaren vid akutlyft pga skador under vattenlinjen.

Hur gör du Brendan? och varför? och var?
Calle

Se gla ut

Hubert

Inlägg av Hubert » ons 16 nov 2005, 20:06

herr P skrev:Avslutningsvis

Kan vi konstatera att om vi ställer upp två identiska båtar med identisk stöttning, en med mast på och en med mast av.
Sedan låter vi Gudrun blåsa mer och mer och mer, till sist välter en båt först.

Gissa vilken? :o
Är det inte dags att avsluta den här tråden

Skriv svar