vart är bäst att ha ankaret fören eller aktern??
vart är bäst att ha ankaret fören eller aktern??
tjena som topic lyder vart är bäst att ha ankaret på en stortriss när man ska ankra???
i aktern har jag äna en stuv låda och där ligger ju ankaret och första gången jag skulle ankra så sluta det med att jag fick använda ös karet för att det kom in typ 2 hinkar vatten i båten och andra gången jag ankra så drog jag linan till fören och knöt fast det men tycker det är lite jobbigt att springa till fören var ända gång man ska ankra,,
så tänkte om vända mig hit för lite tips på hur man ska göra eller om man kan sätta dit något ankar spel eller dylikt som inte är i vägen för vanten och focken....
mvh
i aktern har jag äna en stuv låda och där ligger ju ankaret och första gången jag skulle ankra så sluta det med att jag fick använda ös karet för att det kom in typ 2 hinkar vatten i båten och andra gången jag ankra så drog jag linan till fören och knöt fast det men tycker det är lite jobbigt att springa till fören var ända gång man ska ankra,,
så tänkte om vända mig hit för lite tips på hur man ska göra eller om man kan sätta dit något ankar spel eller dylikt som inte är i vägen för vanten och focken....
mvh
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!
Re: vart är bäst att ha ankaret fören eller aktern??
Om man ankrar för att gå in vid en brygga, strand eller klippa brukar ankaret vara i aktern (därbak) på båten.
Om man tillfälligt vill ankra i en vik utan att gå i land (ligga för ankar) brukar ankaret vara i fören (framtill). Kan vara bra med några meters kätting som tynger ner precis innan ankaret då.
Välj från ovanstående beroende hur det ser ut i dina trakter och hur du brukar göra (gå i land vs ligga för ankar).
Jag har ankaret baktill då jag oftast går i land. De (få) gånger jag ligger för ankars drar jag tampen föröver.
Glöm ankarspel.
Om man tillfälligt vill ankra i en vik utan att gå i land (ligga för ankar) brukar ankaret vara i fören (framtill). Kan vara bra med några meters kätting som tynger ner precis innan ankaret då.
Välj från ovanstående beroende hur det ser ut i dina trakter och hur du brukar göra (gå i land vs ligga för ankar).
Jag har ankaret baktill då jag oftast går i land. De (få) gånger jag ligger för ankars drar jag tampen föröver.
Glöm ankarspel.
Senast redigerad av 1 stangen, redigerad totalt 0 gånger.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Som Stangen redan svarat så beror det på hur man förtöjer var man har ankaret. "Elementary, my dear Watson" ... som Sherlock Holmes aldrig sade
Och ankarspel är förstås inte att tänka på om man har en Stortriss. Om du har ett så tungt ankare i en Stortriss att du inte kan få upp det utan att använda ankarspel så skall du byta ankare istället till något som är betydligt mindre.
Du skriver nederst i ditt inlägg "frågar man inget så får man ingenting veta". Det är dock inte helt korrekt. Man kan också lära sig genom att läsa i böcker. Eftersom du har väldigt elementära frågor kan du säkert lära dig mer och snabbare den vägen. Det har dessutom den stora fördelen att man lär sig också det som man inte tänkt på att fråga om, så inlärningskurvan blir mycket brantare och du undviker antagligen att hamna i besvärliga situationer där det är viktigt att göra något som du inte tänkt på att fråga om.
Det finns flera goda nybörjarböcker. Själv brukar jag rekommendera "Seglingens ABC" men det finns säkert andra. Brukar finnas också på bibliotek. Rekommenderar starkt att du läser en sådan så snart som möjligt. Då får du ut mycket mer av din segling och lär dig mycket snabbare.
När det gäller frågor om vad som gäller för just en Stortriss ... alla båtar är ju olika så det finns ofta lite speciellt att tänka på för varje båttyp ... så finns det också ett forum för just den båten. http://www.stortriss.org/forum/. Där kan du antagligen få bättre svar på vad som är lämpligt just för en Stortriss.
Och ankarspel är förstås inte att tänka på om man har en Stortriss. Om du har ett så tungt ankare i en Stortriss att du inte kan få upp det utan att använda ankarspel så skall du byta ankare istället till något som är betydligt mindre.
Du skriver nederst i ditt inlägg "frågar man inget så får man ingenting veta". Det är dock inte helt korrekt. Man kan också lära sig genom att läsa i böcker. Eftersom du har väldigt elementära frågor kan du säkert lära dig mer och snabbare den vägen. Det har dessutom den stora fördelen att man lär sig också det som man inte tänkt på att fråga om, så inlärningskurvan blir mycket brantare och du undviker antagligen att hamna i besvärliga situationer där det är viktigt att göra något som du inte tänkt på att fråga om.
Det finns flera goda nybörjarböcker. Själv brukar jag rekommendera "Seglingens ABC" men det finns säkert andra. Brukar finnas också på bibliotek. Rekommenderar starkt att du läser en sådan så snart som möjligt. Då får du ut mycket mer av din segling och lär dig mycket snabbare.
När det gäller frågor om vad som gäller för just en Stortriss ... alla båtar är ju olika så det finns ofta lite speciellt att tänka på för varje båttyp ... så finns det också ett forum för just den båten. http://www.stortriss.org/forum/. Där kan du antagligen få bättre svar på vad som är lämpligt just för en Stortriss.
stangen skrev:Om man ankrar för att gå in vid en brygga, strand eller klippa brukar ankaret vara i aktern (därbak) på båten.
Välj från ovanstående beroende hur det ser ut i dina trakter och hur du brukar göra (gå i land vs ligga föra ankar.
Glöm ankarspel.
använder ankaret då jag seglar ensam och ska dra ner seglen innan jag åker in i hamn,
men vill ju helst ha det i fören för sätter jag det i aktern och det är lite vågor så kommer det ju in vatten i stuv lådan medans man surrar fast seglen så det hadde ju varit lättast om ankaret suttit i fören från början så jag vill ju ha någon slags hållare där men då får man ju oroa sig för focken men jag får la göra som du sa där med att slänga i ankaret och gå fram till fören med ankar linan så den lägger sig mot vågorna,,,,,tack ska ni ha för hjälpen
Nils_D skrev:Som Stangen redan svarat så beror det på hur man förtöjer var man har ankaret. "Elementary, my dear Watson" ... som Sherlock Holmes aldrig sade![]()
jo vet att det finns massa böcker och sådant läser ju lite men efter som man har dyslexi och adhd så är jag inte så jätte förtjust i det men läser ju på lite då och då
Om du har dyslexi så förstår jag varför du föredrar att fråga istället för att läsa en bok. Men då kanske en annan väg kan vara att hitta någon som vill visa dig lite grundläggande kunskaper så du slipper göra alla erfarenheter själv. För som någon klok person sade "Man lär sig av misstag ... helst av andras" 
Själv bor jag i Östergötland. Finns du här i trakterna ställer jag gärna upp.
Du behöver inte kasta ankare för att ta ner seglen. Ta ner focken, sedan storen. Se till att ha tillräckligt med utrymme för båten att driva på. Jag seglar också ensam, brukar plocka seglen i lugn och ro, vika storen medan bpten driver innan jag tuffar in i hamnen.
Alla borde ha skägg
Gör också alltid som Peter_K, när jag hissar segel. Går ut på lite öppnare vatten - i regel yttre delen av hamnen. Går upp i vind. Hissar storseglet och "hissar" därefter förseglet.Peter_K skrev:Du behöver inte kasta ankare för att ta ner seglen. Ta ner focken, sedan storen. Se till att ha tillräckligt med utrymme för båten att driva på. Jag seglar också ensam, brukar plocka seglen i lugn och ro, vika storen medan bpten driver innan jag tuffar in i hamnen.
Mitt huvudankare har jag monterat i aktern och jag fäller det alltid därifrån oavsett om jag landförtöjer med akterankare eller ligger på svaj. Ligger jag på svaj gör jag en hanfot av en förtöjningslina i vars splitsade ögla jag fäster ankrlinan med en dubbel skotstek.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Ditto och ankaret i aktern där jag snabbt kan nå det.Du behöver inte kasta ankare för att ta ner seglen. Ta ner focken, sedan storen. Se till att ha tillräckligt med utrymme för båten att driva på.
/Anders G
Lite off topic, men varför hanfoten?toaen skrev:Ligger jag på svaj gör jag en hanfot av en förtöjningslina i vars splitsade ögla jag fäster ankrlinan med en dubbel sktstek.
/j
Peter_K skrev:Du behöver inte kasta ankare för att ta ner seglen. Ta ner focken, sedan storen. Se till att ha tillräckligt med utrymme för båten att driva på. Jag seglar också ensam, brukar plocka seglen i lugn och ro, vika storen medan bpten driver innan jag tuffar in i hamnen.
brukar slita ner seglen och slänga i ankaret direkt efter och sen surra fast stor seglet på bommen och focken drar jag in under en grej på för däck glömt av vad den heter nu men drar focken genom den så den inte åker i vattnet eller ska fladdra så mycket och drar igång motorn och puttrar in till hamnen och då jag kommit in till hamnen så plockar jag ner seglen och stuvar undan dom....
men jag gör som ni säger och kör ankaret från aktern men det är ju bara det att jag får gå fram med ankarlinan till fören och binda den lite jobbigare att springa fram men det är ju bättre än att få in massa vatten i akten då man satt ankaret där
Nils_D skrev:Om du har dyslexi så förstår jag varför du föredrar att fråga istället för att läsa en bok. Men då kanske en annan väg kan vara att hitta någon som vill visa dig lite grundläggande kunskaper så du slipper göra alla erfarenheter själv. För som någon klok person sade "Man lär sig av misstag ... helst av andras"
bor i skåne så är inte så nära
jag kom och tänka på det nu jag använder ju bläckfiskar för att spänna fast stor seglet före och efter användning för att det inte ska fladdra för då skymmer det sikten och focken drar jag ju under knoppen som sitter längre fram i fören men jag funderar på om jag ska ta bort bläckfiskarna och skaffa kardborreband i stället och spänna fast storseglet med men då är det ju bara focken kvar som behöver spännas fast så den inte fladrar i väg den med men vill ju helst skaffa en sådan där rullfock men har ingen aning om att mäta så man får en i rätt längd???
är det en värt att skaffa rullfock för en liten stortriss mk1?
är det en värt att skaffa rullfock för en liten stortriss mk1?
Nej.tomhenrik skrev: är det en värt att skaffa rullfock för en liten stortriss mk1?
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas